Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D300

Produkter
(logga in för att koppla)
För att klargöra vissa felaktigheter i tråden här, så kan jag nämna att de 300.000 första exemplaren av D300 och D3 kommer att ha NX 1.3 med i boxen. Detta är bekräftat från Lasse på Nikon, vid samtal idag med honom.

Jag har laddat ner Lightroom 1.3 och det fungerar utmärkt med Neffar från D3:an.

Man fick plåta med eget minneskort. Dock var de lite sura på Nikon, över att redan under lördagen blivit av med 3 st 4GB Sandisk IV-kort. Jag blir tokirriterad på människor som inte kan ge f-n i andras ägodelar.

Jag fick låna en D3:a i några minuter och dra av lite bilder med både 14-24 och 24-70.. och håller inte alls med Andreas. De är sjukt bra. Den nya nano-coatingen verkar göra underverk för motljusegenskaperna.

Ska börja blogga lite om D3:an om några dagar. D300:an dröjer lite till.

Jeppe skrev:
Man fick plåta med eget minneskort. Dock var de lite sura på Nikon, över att redan under lördagen blivit av med 3 st 4GB Sandisk IV-kort. Jag blir tokirriterad på människor som inte kan ge f-n i andras ägodelar.

Jag fick inte stoppa i mitt minneskort i D300an i fredags. :(

Du behöver inte hålla med mig om objektiven! Dom är säkert jättebra. Min högst personliga åsikt är att det kändes lite som vilket bra byggt objektiv som helst. Men jag kanske hade uppskruvade förväntningar.

johan.morck skrev:
HUr går det med testerna "so far"? Vågar du berätta något såhär lite i förväg :)

Det är vanskligt att slänga ur sig saker tidigt, men huvudsakliga intryck är att Nikon fortsätter att göra allt rätt. Bildkvaliteten är mycket bra, även om jag ännu inte kunnat se någon förbättrad detaljåtergivning vid låga ISO jämfört med D200. På alla andra punkter är D300 bättre. Större omfång, mindre brus, bättre detaljåtergivning på höga ISO.

Men om jag fick välja att sätta in antingen sensorn och bildprocessorn eller autofokusmodulen i min D200 så skulle jag förmodligen välja autofokusen. Jag är långtifrån klar med testerna, men det ser väldigt bra ut så här långt.

Jag har gjort allt för att försöka provocera fram en situation där 14 bitars råfiler ger bättre resultat än 12 bitar, men förgäves. Inte ens när jag lyft skuggpartierna fyra bländarsteg kan jag se någon skillnad värd att nämna.

Jag kommer att skriva ett par korta rapporter till på K&B:s webbplats medan testet pågår. Få se om jag kan övertala chefredaktör Magnus att upplåta lite bandbredd för nedladdningsbara råfiler också nu när Adobe släppt sin nya Camera Raw.

gors skrev:

Få se om jag kan övertala chefredaktör Magnus att upplåta lite bandbredd för nedladdningsbara råfiler också nu när Adobe släppt sin nya Camera Raw.

Låtersom ett trevligt initiativ, tjata lite extra :) Hur är sökaren jämfört med D200? Någon större skillnad? Hur mycket bättre anser du AF vara och på vilket sätt?

Jeppe skrev:
Man fick plåta med eget minneskort. Dock var de lite sura på Nikon, över att redan under lördagen blivit av med 3 st 4GB Sandisk IV-kort. Jag blir okirriterad på människor som inte kan ge f-n i andras ägodelar.

Ja, det är för jäkligt rent ut sagt att folk snor minneskort. Tur att ingen slet till sig kameran och försökte rymma. I och för sig hade den jakten kanske blivit något att fotografera...

gors skrev:
Jag har gjort allt för att försöka provocera fram en situation där 14 bitars råfiler ger bättre resultat än 12 bitar, men förgäves. Inte ens när jag lyft skuggpartierna fyra bländarsteg kan jag se någon skillnad värd att nämna.

Det är ju i linje med vad många på dpreview (http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1021&message=25565976) tycks mena. Det finns i praktiken ingen synlig DR-fördel med 14-bit framför 12-bit. Frågan är om det märks mer på D3:an.

Nyttan av 14 bitar har vi diskuterat här på Fotosidan, har sensorn ett DR på 10steg så spelar det ingen roll.
Möjligen kan D3 ge 11-12steg och då är 14 bitar att föredra framför 12 bitar.

Mikael

Jag föll... står nu i kö jag med. Pratade med Cyberphoto, de har fått besked idag om att de får 10 kameror, ca 150 personer i kö. Vad tror ni om april? Våren är ju trevlig för fotografering. ;)

GrAcK skrev:
Någon som lyckats få ner Lightroom 1.3 till mac? Jag hittar bara 1.2 fast det står att 1.3 ska ligga ute...

Måste säga att det är ett konstigt sätt att uppgradera en programvara. Jag hade således samma problem som du med att hitta 1,3:an tills jag tog en rövare och installerade den nya (prov) versionen äver den gamla. Du får alltså ladda hem provversionen av 1,3:an och installera den över din gamla 1,2:a. Det finns alltså ingen uppdatering.

All data följer med, både datat om bilder och nycklarna för att aktivera programmet.

SmurfMolly skrev:
Jag föll... står nu i kö jag med. Pratade med Cyberphoto, de har fått besked idag om att de får 10 kameror, ca 150 personer i kö. Vad tror ni om april? Våren är ju trevlig för fotografering. ;)

150 vart inte så mycket. Den totala backloggen för D300 var 3700 enligt Lasse på Nikon.

Tore, Japp. Jag provade 3D-AF-mojängen på mässan.. Riktigt häftigt, även om den stundtals fick fnatt ibland av monterbelysningen.

Jeppe skrev:
150 vart inte så mycket. Den totala backloggen för D300 var 3700 enligt Lasse på Nikon.

Tore, Japp. Jag provade 3D-AF-mojängen på mässan.. Riktigt häftigt, även om den stundtals fick fnatt ibland av monterbelysningen.

Jag skulle gissa att många står på kö på fler än ett ställe..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar