Annons

D300

Produkter
(logga in för att koppla)
Makten skrev:
Det är ett fisheye. En helt annan femma.

Antagligen mer än hälften. Jag fotar sällan i solsken om man säger så.

Både och, men något kort skärpedjup lär det inte bli om man inte går rysligt nära.

Det tror jag också. Jag är inte så intresserad av fiskögon.

Har du missat alla andra vidvinkelobjektiv på marknaden? Nikkor 12-24, Sigma 10-20, Tamron 11-18, Tokina 12-24? De är bara det att samtliga är minst ett steg ljussvagare.

Som sagt; fisheye är något helt annat.

Håller med dig helt och hållet. Hade ett 14mm till min F5 (ej fisköga), det var ett väldigt roligt objektiv som jag använde flitigt, trots att kvalitén var bristande. Har själv undrat om och isf när ett motsvarande objektiv skulle komma till DX, men det verkar vara hopplöst..

Jag stackare som möjligen kan komma loss till Fotomässan i morgon hade trott att denna tråd skulle vara full av vittnesmål och kanske t o m bildexempel från D300:an.

Hittar inte ett ljud i någon tråd! Finns D300 och D3:an på mässan? Får man testa med eget kort?

Leo S skrev:
Jag stackare som möjligen kan komma loss till Fotomässan i morgon hade trott att denna tråd skulle vara full av vittnesmål och kanske t o m bildexempel från D300:an.

Hittar inte ett ljud i någon tråd! Finns D300 och D3:an på mässan? Får man testa med eget kort?

Båda finns i Nikons monter, men man får inte ha sitt minneskort i.

Nya gluggarna finns också, men jag var inte jätteimponerad. Jag kommer troligtvis handla en 17-55 till min D300.

Re: Capture NX med D3/D300

edsjo skrev:
Hej!

Jag såg att Nikon UK låter Capture NX följa med både D3 och D300 (åtminstone under en begränsad tid):

http://www.europe-nikon.com/news_ro...idth=broad&id=1217&type_index=2&universe=home

Är det någon som vet om Nikon Sverige kommer att göra detsamma? Man kan ju alltid hoppas i alla fall...

Joakim

har ju varit snack på internetforum lite var stans att nikon skall skicka med Capture NX i de 300000 första D3 o D300 paketen, men har inte set nått officiellt från svenska Nikon än.. bara at hålla tummarna :)
/J

Re: Re: Capture NX med D3/D300

Johan Ahlbom skrev:
har ju varit snack på internetforum lite var stans att nikon skall skicka med Capture NX i de 300000 första D3 o D300 paketen, men har inte set nått officiellt från svenska Nikon än.. bara at hålla tummarna :)
/J

Frågade Nikon-grabbarna på mässan idag om just detta, men tyvärr visste inte dom mer än vi.
Bara att hålla tummarna alltså.

Vad finns det för skäl att tro att Sverige skulle vara undantaget detta erbjudande? Jag utgår kallt ifrån att det är samma deal för oss i Svedala.

Vid Nikons roadshow i Gbg sas att D3:s raw-filer inte kan öppnas av någon av dagens raw-hanterare.
Uppdatering för CaptureNX kommer samtidigt som kameran släpps.

Ingen info gavs om medskickat CaptureNX eller uppdatering till ViewNX.

joniz skrev:
Camera Raw 4.3 samt Lightroom 1.3 stödjer D3 & D300
http://www.adobe.com/products/photoshop/cameraraw.html

Ja, det är ju bra. Vad som inte är bra däremot är att den inte går att ladda ned.

Trycker man på Windowsversionen åker man karusell i Adobes olika val utan resultat. På den officiella nedladdningssidan står ff att 4.2 är den senaste.

Jag försökte ladda ned 4.3 igår och idag. NÅGON som har lyckats?

Någon som lyckats få ner Lightroom 1.3 till mac? Jag hittar bara 1.2 fast det står att 1.3 ska ligga ute...

BjörnN skrev:
Vid Nikons roadshow i Gbg sas att D3:s raw-filer inte kan öppnas av någon av dagens raw-hanterare.
Uppdatering för CaptureNX kommer samtidigt som kameran släpps.

Ingen info gavs om medskickat CaptureNX eller uppdatering till ViewNX.

Kanske kommer detta även att gälla i Sverige (citat från www.bythom.com)?

"First US shipments won't actually have Capture NX in the box, only the registration number you'll need to enter after you download the trial version from the NikonUSA Web site. This should change with subsequent shipments so that the CD will be in the box."

Nya gluggarna finns också, men jag var inte jätteimponerad. Jag kommer troligtvis han

Vad var det som inte imponerade med de nya? Och varför ett DX-objektiv och inte "gamla" 28-70/2,8 om det nu var 24-70 som inte imponerade?

Re: Nya gluggarna finns också, men jag var inte jätteimponerad. Jag kommer troligtvis han

LOBO skrev:
Vad var det som inte imponerade med de nya? Och varför ett DX-objektiv och inte "gamla" 28-70/2,8 om det nu var 24-70 som inte imponerade?

Jag vet inte, det var mest en "jaha"-känsla över dem. Kan inte uttrycka mig mig än så just nu.

Det finns inget objektiv med det omfånget jag vill ha från Nikon i dag. Under 20 på vida sidan och längre än 35 på långa sidan.

17-35 har slutat tillverkats sa Lasse på Nikon när jag frågade på mässan. 14-24 är för kort och går dessutom inte att sätta på något skylightfilter på frontlinsen, så den går bort, tyvärr. Då blir det 17-55 kvar.

Jag får en D300 snart, som är en kamera jag antagligen kommer ha ett par år. När jag tar steget upp till fullformats-sensor får jag väl köpa 24-70n om inte annat alternativt finns. Men det är som sagt ett tag tills dess.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar