Annons

D300

Produkter
(logga in för att koppla)
Ringde Scandinavianphoto idag. De hade haft någon träff med Nikon. Jag fick info om att D300 antagligen skulle komma hit den 21 nov. Att det tillverkas ca 60000 kameror i månaden sedan sept. Vidare att Sverige skulle få 1% av dessa. I så fall skulle det komma hit 600 kameror första skeppningen. Sedan var det lite oklart när nästa skulle komma, 1 vecka, 2 veckor.......

chiyoda skrev:
Ringde Scandinavianphoto idag. De hade haft någon träff med Nikon. Jag fick info om att D300 antagligen skulle komma hit den 21 nov. Att det tillverkas ca 60000 kameror i månaden sedan sept. Vidare att Sverige skulle få 1% av dessa. I så fall skulle det komma hit 600 kameror första skeppningen. Sedan var det lite oklart när nästa skulle komma, 1 vecka, 2 veckor.......

Låter lovande! Men om det tillverkas 60k i månaden sedan september så blir väl det åtminstone 150k fram till 21 november och 1 % blir då 1500 kameror.

Igår kväll var jag på Nikon Road Show i Göteborg.Presentationerna koncentrerades på D3 med några hänvisningar till D300. Och ett antal stora objekt i prisnivåer utanför min samhällsklass visades upp.

Den röda tråden i presentationen var brusegenskaperna och den tjusiga autofokusen. Om man beställde nu skulle man få leverans om en vecka, men då darrade Nikons röst som den brukar när man inte talar alldeles sant.

Vi fick god mat plockmat när vi kom och kaffe med tårta. När vi gick fick vi broschyrer, tablettaskar, ett fräckt band med karbinhake och som det stod Nikon på och därtill en liten men fin ryggsäck från Crumpler.

Ja, det var en trevlig kväll det!

joniz skrev:
Låter lovande! Men om det tillverkas 60k i månaden sedan september så blir väl det åtminstone 150k fram till 21 november och 1 % blir då 1500 kameror.
Trevliga siffror för de som beställt men jag tycker ändå att det låter orealistiskt. har svårt att tro att man får 1500 kameror i första sändning när vi snackar de prisklasserna som D300 ligger inom.

paul innergård skrev:
Trevliga siffror för de som beställt men jag tycker ändå att det låter orealistiskt. har svårt att tro att man får 1500 kameror i första sändning när vi snackar de prisklasserna som D300 ligger inom.

Jo även om jag hoppas så tvivlar jag också på att det kommer så många kameror. När D200:an släpptes var det väl i storleksordningen 150 kameror som kom i första vågen.

Hans William skrev:
60 st D200 kom till Sverige i första sändningen.

Ännu värre då! Men Nikon själva har ju sagt att tilldelningen ska vara bättre den här gången + att det är längre tid mellan pressrelease och säljrelease nu, förhoppningsvis har dom hunnit tillverka fler.

Nytt officellt säljdatum från Nikon på D300 är den 28/11. Och enligt Nikon finns det inte några kameror än på lager i Sverige.

Hälsningar

Adam

Tyckaren skrev:
Nytt officellt säljdatum från Nikon på D300 är den 28/11. Och enligt Nikon finns det inte några kameror än på lager i Sverige.

Hälsningar

Adam

Vart kommer den informationen från? Hemsidan ?
Försenat en vecka alltså! Sa dom något om tilldelningen den 28?

Förstoring i LCD-skärmen ?

Utdrag ur Nikons hemsida;

Livevisning med autofokus möjliggör komposition av bilder med hjälp av LCD-monitorn. Två lägen stöds: handhållning och stativ.

Vad är det för skillnad i läge handhållen och stativ ?

Kan avsnitt på skärmen förstoras liknande Olympus E-3 ?

Re: Förstoring i LCD-skärmen ?

Raison skrev:
Utdrag ur Nikons hemsida;

Livevisning med autofokus möjliggör komposition av bilder med hjälp av LCD-monitorn. Två lägen stöds: handhållning och stativ.

Vad är det för skillnad i läge handhållen och stativ ?

Kan avsnitt på skärmen förstoras liknande Olympus E-3 ?

Avsnitt på skärmen kan förstoras ner till 100%, dvs 1 pixel på displayen = 1 pixel på sensorn. Detta är så kallat stativläge.

Handhållet läge är väl precis som på vilken kompakt som helst.

Här kan du se skillnaderna :

http://www.dpreview.com/previews/nikond300/page9.asp

Re: Re: Förstoring i LCD-skärmen ?

joniz skrev:

Handhållet läge är väl precis som på vilken kompakt som helst.

I stativläget använder kameran bildsensorn för att känna av avståndet precis som en vanlig kompaktkamera (långsam). I handhållet läge fäller den ned spegeln och använder AF-sensorn.

/Ingo

Tycker det ser mycket bra ut faktiskt. Dels pga detaljåtergivningen, dels tycker jag att bruset ser bra ut (eller hur man nu skall formulera det). Man bör väl också ta i kalkylen att bilderna från D300 inte är nerskalade för att matcha D200:ans upplösning vilket lägger D300 ytterligare ett steg framåt. TEstade att skala om bilderna så att de blev i samma skala och då framtäder skillnaden än mer (om vi antar att allt annat är lika).

Tycker inte bruset tilltar linjärt. Kan det ha att göra med att någon form av brusreducering vid hög ISO är aktiverfat. Framgår det av texten?

Re: Re: Re: Förstoring i LCD-skärmen ?

SINGO skrev:
I stativläget använder kameran bildsensorn för att känna av avståndet precis som en vanlig kompaktkamera (långsam). I handhållet läge fäller den ned spegeln och använder AF-sensorn.

/Ingo

Helt riktigt! Jag var otydlig, vad jag menade var att kamerans display ser ut som på en vanlig kompakt dvs fulla bildsensorns data visas på skärmen.

jag skrev i denna tråd om Nikons roadshow. Så jag fortsätter, även om lite off topic.

Vid denna demonstartion fick man ett antal presenter, bl.a. en ryggsäck av Crumplers fabrikat och med ett litet Nikonmärke på.

Nu har jag sett tre stycken sådana gåvoryggsäckar utannonserade på tradera bl.a.

Är det bara jag som tycker det är litet gnidigt att hämta ut en säck för att genast sälja den?

Aristofanes skrev:
jag skrev i denna tråd om Nikons roadshow. Så jag fortsätter, även om lite off topic.

Vid denna demonstartion fick man ett antal presenter, bl.a. en ryggsäck av Crumplers fabrikat och med ett litet Nikonmärke på.

Nu har jag sett tre stycken sådana gåvoryggsäckar utannonserade på tradera bl.a.

Är det bara jag som tycker det är litet gnidigt att hämta ut en säck för att genast sälja den?

Ja, allt tycks tillåtet i vår giriga värld. Flera har ju på liknande sätt dyrt sålt sina SB-400 som de fått gratis vid köp av D40-modellerna under flash-back-kampanjen. Någon begärde visst över 1000 kr för gratisblixten.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar