Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D300

Produkter
(logga in för att koppla)
"Auto-focus calibration (fine-tuning) now available (fixed body or up to 20 separate lens settings)"

Sker detta automatiskt när man sätter på ett objektiv vars inställning jas sparat eller måste man gå in i en meny och välja för hand vilket objektiv man just satt på?

Undrar vad som använts till "RawPhotoProcessorconversion.jpg". Den ser ju enormt mycket bättre ut än de urvattnade JPG- och NX-versionerna! Mer brus, visst. Men satan så mycket bättre kontrast och skärpa. Ser riktigt användbart ut för att vara ISO 6400 tycker jag:)

Tillägg: Jisses, jag tittade visst inte i 100%. Inte lika roligt då, men fortfarande okej. Jag skulle nöjt mig med att brusreducera betydligt mindre än i de övriga exemplen. Det kanske är NX helt utan brusreducering bara?

Makten skrev:
Undrar vad som använts till "RawPhotoProcessorconversion.jpg". Den ser ju enormt mycket bättre ut än de urvattnade JPG- och NX-versionerna! Mer brus, visst. Men satan så mycket bättre kontrast och skärpa. Ser riktigt användbart ut för att vara ISO 6400 tycker jag:)

Tillägg: Jisses, jag tittade visst inte i 100%. Inte lika roligt då, men fortfarande okej. Jag skulle nöjt mig med att brusreducera betydligt mindre än i de övriga exemplen. Det kanske är NX helt utan brusreducering bara?

Det är en rawkonverterare bara för Mac:

http://www.raw-photo-processor.com/RPP/News/News.html

Tore hann före ;-) Läste om den imorse på dpreview.

Denna länk har nog varit uppe förut men det har tillkommit några hög-ISO bilder. http://www.pbase.com/edwardthomas/d300
De är tagna med rätt dåligt ljus och lite oskärpa (pga det) MEN ingen brusreducering utöver "Hög ISO NR". Måste säga att det ser rätt bra ut (se tex frukotkorgen).

ISO3200 finns nu också uppe. Alla bilder upp till 3200 skall vara tagna utan någon form av NR, dock med skärpeinställning 3. Canoins bilder ser lite brusigare ut än de fråmn a700 som å andra sidan ser mer utsmetat ut, sämre detaljrikedom. Åtminstone om man tittar i 100% :)

Intressant är att många många hög iso bilder har nästan subbel exponering för d300 vs a700. t.ex. 1/8 vs 1/16. D300 bilderna är mer in zoomade också.

D300 bilderna är tagna med en 1700 USD objektiv vs 400 usd på a700an.

Däremot ser man tydligt skillnaden för de olika strategierna gällande NR

Hej!

Denna länk har kanske visats tidigare? Ber om ursäkt i så fall för jag följer inte allt i tråden...

"The thermal noise value observed in the Nikon D3/D300 images is equivalent to the Canon DSLRs (5D, 40D,...). Further measures shall be done on Raw NEF images."

Läs mer här:
http://www.astrosurf.com/buil/nikon_test/test.htm

/Leif

joniz skrev:
Nikon har släppt 4 nya bilder på deras japanska hemsida, alla vid låga ISO dock :

http://www.nikon-image.com/jpn/products/camera/slr/digital/d300/sample.htm

Lite märkligt att de fyra nya bilderna är så pass gamla (2/9, 7/9, 15/10 och 16/10). Nikon borde väl på några dagar med senaste (slutgiltiga?) firmware kunna lägga upp nya bilder för bästa möjliga kvalitet. Och varför inga bilder över ISO 400? Provbilder från D3 var upp till ISO 6400. Tre av de fyra bilderna är bra men ansiktsporträttet är platt, lite överexponerat och modellen har hår i ena ögat och över ansiktet intill munnen. Det borde ha funnits en bättre bild från den fotograferingssessionen!

Hans William skrev:
Vilket ska glädja oss som väntar på våra.
I min kristalkula kan jag nu se att Nikon D300 finns i Stockholm. Hur många? kanske 300 stycken, min gissning. Jag tror att jag har en av dem innan november är till ända.

Hoppas hoppas...

Hans William skrev:
Vilket ska glädja oss som väntar på våra.
I min kristalkula kan jag nu se att Nikon D300 finns i Stockholm. Hur många? kanske 300 stycken, min gissning. Jag tror att jag har en av dem innan november är till ända.

Jag hoppas innerligt att den däringa kulan är välpolerad. Det vore ju riktigt trist om det du såg var en elak smutsfläck :)

Skall tydligen bli test av D300 i Digital Foto som kommer 4/12. Annars görs de två bästa testerna av DSLR av Dpreview och Imaging resource. Dessvärre lär nog deras ingående recensioner tyvärr dröja tills efter årsskiftet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar