Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
D300
- Trådstartare timofej
- Start datum
Photocon
Aktiv medlem
idiom skrev:
apropå det, tänkte köpa 17-55 2,8 till d300 men skulle hellre vilja ha en vädertätad som de 2 nya 14-24 el 24-70. ska man ta den brännvidden ggr 1.5 för att få rätt mm? eftersom de inte är dx!
blir det då 21-36 och 36-105? finns det andra nackdelar iom att de inte är dx?
Oavsett om det är DX eller inte måste omräkningsfaktor 1,5 x till. DX står egentligen mest för att optiken inte kan användas annat än på kameror med APS-C sensor. Så glöm DX om du i framtiden tänker satsa på en FF-kamera typ nya D3.
Du har räknat rätt på vinklarna.
Lennart
dokido
Aktiv medlem
hm jag har nog missuppfattat jag menar att dessa objektiv inte har samma omräkningsfaktor som andra objektiv exv 17-55 2,8, det kanske inte har med dx att göra utan med g, eller nåt, jag menar är inte dessa objektiv gjorda för ff(fx)? eller har de samma omräkningsfaktor som objektivet ovan?
jo, de är lite dyra, men om de har samma omräkningsfaktor som 17-55 då skulle ett 24-70 passa och annars 12-24, eller är det när man köper ett ff som det inte blir någon omräkningsfaktor med ovanstående?
jo, de är lite dyra, men om de har samma omräkningsfaktor som 17-55 då skulle ett 24-70 passa och annars 12-24, eller är det när man köper ett ff som det inte blir någon omräkningsfaktor med ovanstående?
Teodorian
Aktiv medlem
Dajo skrev:
Såvitt jag förstår är det EN-EL4 som gäller.
Det står dock ungefär "annat batteri än EN-EL3e" vilket jag tolkar som att man får 8fps med AA-batterier också (8st).
Men vid 14-bit RAW sägs det att hastigheten bara blir 2,5 bps. Huruvida denna hastighet blir bättre eller inte med batterigrepp är oklart.
xandx
Aktiv medlem
För att vara mer exakt så är det avståndet mellan sensorn och sista linsen i objektivet som bestämmer omräkningsfaktorn.tozz skrev:
_ALLA_ objektiv, benämning a eller ö räknas om. Det är inte objektivet som bestämmer omräkningen, det är kameran (sensorn).
En annan sak är att gammla linser till (analog)kan prestera lite bättre i en digitalkamera eftersom täckytan blir större iom avståndet.
Iofs så är det nog marginela skillnader?
xandx skrev:
För att vara mer exakt så är det avståndet mellan sensorn och sista linsen i objektivet som bestämmer omräkningsfaktorn.
Nej, det är helt fel. Det avståndet har ingenting med saken att göra och är dessutom vildsint olika för olika objektiv.
Det som styr den så kallade omräkningsfaktorn är hur stor bildyta (sensor, filmruta) du har.
Ett objektivs brännvidd är alltid densamma, omräkningsfaktorn är bara ett bekvämt sätt för oss att jämföra hur det känns att använda samma objektiv på kameror med olika sensorstorlekar.
Ett exempel:
Ett Nikon 50/1,4 har brännvidden 50 millimeter oavsett vilken kamera du monterar det på. Men på D3 (med 24x36-sensor) är 50 millimeter ett normalobjektiv, sätter du samma objektiv på en D300 så är det ett kort teleobjektiv, vi får ett bildutsnitt som motsvarar att du satt ett 75 mm-objektiv på en D3.
jorgene
Aktiv medlem
Hur menar du? Sensorn sitter väl på precis samma avstånd, oavsett om det är den större sensorn i D3, eller den lite mindre i D300? Annars skulle du ju inte kunna använda samma objektiv till olika kameror...xandx skrev:
För att vara mer exakt så är det avståndet mellan sensorn och sista linsen i objektivet som bestämmer omräkningsfaktorn.
EDIT: Martin var visst lite före...
xandx
Aktiv medlem
Ja men det har jag väl inte sagt att det inte är så..!
Men i jämförelse med analoga kameror så sitter filmen närmare sista linsen i objektivet!
Precis som ni säger såhar det med täckytan att göra också men att den är 1,5x betyder att sensorn sitter längre ifrån än en analog film!
Bildcirkel som skapas av DX objektiv är mindre än den som skapas av objektiv utformade för 135-formatet eftersom ytan på Nikon DX-formatets sensor är mindre än 135-filmytan.
Jag kanske missuppfattade frågan men omräkningen på 1,5x gäller alla objektiv man använder på en digital, analoga som nya och det är avståndet till sensorn som ger det talet.
Men i jämförelse med analoga kameror så sitter filmen närmare sista linsen i objektivet!
Precis som ni säger såhar det med täckytan att göra också men att den är 1,5x betyder att sensorn sitter längre ifrån än en analog film!
Bildcirkel som skapas av DX objektiv är mindre än den som skapas av objektiv utformade för 135-formatet eftersom ytan på Nikon DX-formatets sensor är mindre än 135-filmytan.
Jag kanske missuppfattade frågan men omräkningen på 1,5x gäller alla objektiv man använder på en digital, analoga som nya och det är avståndet till sensorn som ger det talet.
xandx
Aktiv medlem
jorgene skrev:
Hur menar du? Sensorn sitter väl på precis samma avstånd, oavsett om det är den större sensorn i D3, eller den lite mindre i D300? Annars skulle du ju inte kunna använda samma objektiv till olika kameror...
EDIT: Martin var visst lite före...
Är det inte så att D300 har DX läge?
dvs ett fullsensor läge och ett DX läge?
Makten
Aktiv medlem
Nej, det är D3 som har det. Men det har som sagt ingenting med avstånd eller annat att göra, bara sensorns storlek. En brännvidd är en brännvidd är en brännvidd.xandx skrev:
Är det inte så att D300 har DX läge?
dvs ett fullsensor läge och ett DX läge?
Gör den? Det var nåt nytt. Hur förklarar du då att man kan använda samma Nikkorobjektiv på en DX-kamera som på en analog Nikon?xandx skrev:
Nej, du är ute och åker punkterad cykel på mycket tunn is. Helt fel.Precis som ni säger såhar det med täckytan att göra också men att den är 1,5x betyder att sensorn sitter längre ifrån än en analog film!
Ja, det är riktigt. Det har inget med avståndet att göra.Bildcirkel som skapas av DX objektiv är mindre än den som skapas av objektiv utformade för 135-formatet eftersom ytan på Nikon DX-formatets sensor är mindre än 135-filmytan.
Nej, det är inte avståndet till sensorn som anger det talet. Det är ENDAST storleken på sensorn i förhållande till 24x36.Jag kanske missuppfattade frågan men omräkningen på 1,5x gäller alla objektiv man använder på en digital, analoga som nya och det är avståndet till sensorn som ger det talet.
Senast ändrad:
vox2000
Aktiv medlem
xandx skrev:
Va? Trollar du?
Makten
Aktiv medlem
Med tanke på att han skriver "Bästa vidvinkeln? Tre steg bakåt." på sin presentation så tror jag att det handlar om okunskap bara;-)vox2000 skrev:
Va? Trollar du?
vox2000
Aktiv medlem
Makten skrev:
Med tanke på att han skriver "Bästa vidvinkeln? Tre steg bakåt." på sin presentation så tror jag att det handlar om okunskap bara;-)
Fast det är ju jag som har skrivit det, så nu är jag en smula förvirrad. Vad är det nu menar egentligen?
Makten
Aktiv medlem
Hahaha!! Jag läste på fel presentation:-D Jaja, du är väl lika okunnig då också;-) Bildvinkeln ändras ju inte för att du tar tre steg bakåt. Det blir ett helt annat resultat än att ändra brännviddvox2000 skrev:
Fast det är ju jag som har skrivit det, så nu är jag en smula förvirrad. Vad är det nu menar egentligen?
Tok-OT, så det behöver vi kanske inte diskutera här, hehe.
vox2000
Aktiv medlem
Makten skrev:
Hahaha!! Jag läste på fel presentation:-D Jaja, du är väl lika okunnig då också;-) Bildvinkeln ändras ju inte för att du tar tre steg bakåt. Det blir ett helt annat resultat än att ändra brännvidd
Tok-OT, så det behöver vi kanske inte diskutera här, hehe.
Kalla mig inte okunnig, fool! OT var det ja, tillbaka till ämnet.
Makten
Aktiv medlem
Nä, ursäkta. Jag borde inte ha dragit upp citatet alls, det har ju inte med saken att göra.vox2000 skrev:
Kalla mig inte okunnig, fool! OT var det ja, tillbaka till ämnet.
Det är mycket man kan missta sig på eftersom det är så helsikes mycket teknik kring foto. Själv trodde jag att perspektivet ändrades med brännvidden förut, vilket jag försökte annonsera i nån tråd, men lyckligtvis blev jag upplyst om hur det låg till;-) Bara man inte framhärdar i sin felaktighet så gör det ju inget att man har fel.
macrobild
Avslutat medlemskap
Hej igenPhotocon skrev:
Jag köper det svaret tvärt av, förutom en liten detalj. Min Canon 1D på 4,2 mp, som jag minns hade inte cmos-sensor utan en ccd. Därtill ett svagt AA-filter. Ändå blev brusnivåerna mindre och färgerna mer korrekta direkt. Men det blev mycket moiree. Förmodligen beroende på den större sensorn crop 1,3x än vad det blev på Nikons 1,5x crop sensor. Alltså måste jag utgå från att Canons bildprocessor fixade bättre signalhantering.
SVAR: Det var mer fråga om stora enskilda pixlar.
4milj= 11 micrometer. Skulle vara skoj att se DR på den kameran om bruset hölls lågt.
10D anses ju idag som brusig, men dess cmos-sensor kvaddade ju D100 vad gällde den detaljen. Däremot brände inte D100 ut högdagrarna lika dramatiskt.
SVAR: Endast fråga om kamerans exponeringsmätning.Exponera den rätt, inga problem.
Så tack för svaret. Nu hojtar dom på tråden att vi inte ska diskutera rawkonverterare o dyl. Varför kan jag inte riktigt förstå. Brus och rawfiler på högiso har ju historiskt varit den verkligt stora skillnaden mellan märkena. Och visst berör det i högsta grad D300 och D3. Förväntningarna på dessa modeller är ju enorma vad gäller detaljåtergivning, brus etc. Och de egenskaperna går, som jag och flera andra påpekat många gånger, bara att gissa sig till så länge det inte finns något annat än brusreducerade jpegfiler att se från kamerorna.
Det finns ju i ärlighetens namn, som påvisats, rawfiler men ännu inget högkvalitativt uppdaterat rawprogram levererat att räkna upp dem i. ACR kommer sannolikt att uppdateras väldigt fort.
Så om vi inte kan diskutera kommande Nikonkamerors eventuella bättre egenskaper sett i ett historiskt perspektiv ställt mot förväntningarna kan tråden lika gärna handla om färgen på kameraremmen. Det är ju först med ett riktigt uppräknad rawfil vi verkligen vet.
Personligen TROR jag att Nikon kommer att ge Canon en obehaglig överraskning. Det roliga eller kanske oroliga är att många hängt upp sig på "bara" 12 mp i D3 istället för väsentligheter. Personligen TROR jag också att den största vinnaren av lanserade kameror under året kommer att bli D300. Reservation: Om specarna håller.
Hälsn/Lennart
Svarat dig i texten ovan.
Jag har hört att Nikon har ca 15% bättre filfactor
än 5d, samt bättre microlinser i dubbla lager, vad det innebär vet vi när kameran har testats.
För övrigt gillar jag Nikons kameraremmars färg bättre än Canon.
Och jag har dom båda.
Mikael