ANNONS
Annons

D300

Produkter
(logga in för att koppla)
Mankan G skrev:
Nikons medlevererade Picture Projekt (PP) är inte ett alternativ för seriös råfilskonvertering.

Men nu finns ju Nikon View NX, Picture Project är i de sälla jaktmarkerna.

http://nikoneurope-se.custhelp.com/cgi-bin/nikoneurope_se.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=23033
Uppdatering
http://nikoneurope-se.custhelp.com/cgi-bin/nikoneurope_se.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=23344

Hälsningar

Adam

Tyckaren skrev:

Men nu finns ju Nikon View NX, Picture Project är i de sälla jaktmarkerna.

Inte heller Nikon View NX är för seriös råkonvertering. Får få möjligheter helt enkelt. Gränssnitttet suger också, i min mening. Däremot är det väl den enda idag som kan läsa råfilerna från D3 och D300 (som jag visat på tidigare i tråden).

Re: Vilket CF-kort?

PerFogelberg skrev:
Lexar eller Sandisk? Det är frågan.

http://www.lexar.com/digfilm/cf_udma.html
http://www.sandisk.com/Products/Catalog(1189)-SanDisk_Extreme_IV_CompactFlash.aspx

På Lexar-kortet står det UDMA. Det gör det inte på Sandisk-ditot.

Ur mitt tidigare inlägg om minneskort och hastighet:

Jag har inte sett ett sådant test för D300 men för D3:

http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1021&message=24896035&changemode=1

Det är väl inte helt osannolikt att motsvarande prestandaordning gäller mellan de olika korten även för D300 även om tiderna och antalet bilder är annorlunda jämfört med D3.

Framtiden får utvisa hur det blir. Rob Galbraith brukar testa olika minneskort för olika kameror. Förhoppningsvis gör han ett sådant test även för D300 och D3.

Mankan G skrev:
Lennart. Det är inte så mycket bruset som är problemet utan att bilderna ser ut som skit. Blir konstiga glorior runt spelare och stora partier med helt fel färgbalans. Verkar som sagt som om vissa kanaler har slagit i taket trots att histogrammet visar annorlunda........eller att informationen i resp kanal inte räcker till på något sätt....Ska se om jag kan hitta ett exempel...

Det vore intressant att se en 100% crop. Själv ska jag gå tillbaks lite i tiden (har enbart kört Canon på hockey de senaste åren) och kolla upp några Nikonfiler. Men då blir det filer från gamla D1 eller D100.

En sak upptäckte emellertid redan tidigt (som jag kommer ihåg fortfarande utan att titta efter). Gamla D1 hade ingen direkt inställning på kamerahuset för färgrymd. Det hade däremot 1DH där man kunde välja Adobe RGB/eller vanlig RGB.
Resultatet mellan de 2 inställningarna åkte faktiskt med rawfilen (liksom självklart jpegfilen). Hur fasiken en brunaktig ton kunde bli blåaktig begriper jag inte idag.

Så det verkar som om dessa kameror i alla fall "färgade rawfilen", precis som du beskrivit vitbalansens inverkan. M a o blev rawfilen besvärligare att hantera om man inte valde färgrymd o vitbalans i korrekta värden ÄVEN om man körde raw.

Så det är ett mysterium för mig. Tråkigt att jag har så få rawfiler från just hockey och Nikontiden. Skulle vilja belägga det här på något vis.

Observera: 1DH användes av 3 olika fotografer på tidningen som hade varsin kamera. Alla kamerorna reagerade likadant.

Så nu blev det mer myror i skallen!

Lennart

Photocon skrev:
Det vore intressant att se en 100% crop. Själv ska jag gå tillbaks lite i tiden (har enbart kört Canon på hockey de senaste åren) och kolla upp några Nikonfiler. Men då blir det filer från gamla D1 eller D100.

En sak upptäckte emellertid redan tidigt (som jag kommer ihåg fortfarande utan att titta efter). Gamla D1 hade ingen direkt inställning på kamerahuset för färgrymd. Det hade däremot 1DH där man kunde välja Adobe RGB/eller vanlig RGB.
Resultatet mellan de 2 inställningarna åkte faktiskt med rawfilen (liksom självklart jpegfilen). Hur fasiken en brunaktig ton kunde bli blåaktig begriper jag inte idag.

Så det verkar som om dessa kameror i alla fall "färgade rawfilen", precis som du beskrivit vitbalansens inverkan. M a o blev rawfilen besvärligare att hantera om man inte valde färgrymd o vitbalans i korrekta värden ÄVEN om man körde raw.

Så det är ett mysterium för mig. Tråkigt att jag har så få rawfiler från just hockey och Nikontiden. Skulle vilja belägga det här på något vis.

Observera: 1DH användes av 3 olika fotografer på tidningen som hade varsin kamera. Alla kamerorna reagerade likadant.

Så nu blev det mer myror i skallen!

Lennart

Vi får hoppas att Nikon med sina nya D300 och D3 ger bättre bildfiler att arbeta vidare med både i raw och jpg.

Teodorian skrev:
Vi får hoppas att Nikon med sina nya D300 och D3 ger bättre bildfiler att arbeta vidare med både i raw och jpg.

Nu skall vi kanske inte dra alltför stora laster av detta. Detta ljus som jag bara har hittat i Torvalla ishall i Haninge är den enda hall/ljus där min bruskanon har dessa svårigheter. I alla andra situationer har det funkar finfint att justera råfilerna i efterhand......

jag skulle gärna vilja se en sådan rawfil,frångår du metadata i filen har det ingen betydelse (raw är raw) och sedan skall du komma ihåg att programvarorna idag är bra mycket bättre att estimera fram rätt färgtemperatur /vitbalans utan att ta stöd av metadata från kameran genom en egen analys.
dra över en rawfil till [email protected]
Mikael

Problemet är att jag har raderat alla bilder tagna med fel VB inser jag nu efter lite letande. Jag skall dock plåta Vendelsö IKs seniorer på torsdag i denna hall och kan ta lite nya bilder. Delar gärna med mig då...OK?

Menar du att absolut inget görs med råfilen innan den skrivs till kortet förutom lite metadata? Ingen justering alls alltså?

Om inte så måste det beror på mjukvaran som jag använt i efterarbetet.......Jag kommer inte ihåg om jag använt något annat program än Nikon Capture 4 till dessa bilder. Jag har ju på senare år kört med den "preset" jag lagt ner i kameran från NC 4 för att undvika problemen. Det kanske funkar fint idag med en modernare mjukvara, Måste testa...på torsdag

Senast ändrad:
Rawfilen kommer med metadata om exponering , kamerans estimerade vitbalans etc, detta ger vägledning vid uppräkningen för vilken programvara du än väljer, du kan frångå den, exv vitbalansera mot isen, vit skylt etc.
Så dina bilder (rawfiler)är OK men felaktigt framkallade.
Mikael

macrobild skrev:
Rawfilen kommer med metadata om exponering , kamerans estimerade vitbalans etc, detta ger vägledning vid uppräkningen för vilken programvara du än väljer, du kan frångå den, exv vitbalansera mot isen, vit skylt etc.
Så dina bilder (rawfiler)är OK men felaktigt framkallade.
Mikael

De få experiment med rawfiler jag gjorde med Nikon D1 åren 1999-2000 vid hockeymatcher utmynnade i fiasko p g a att vi inte hade ngn rawkonverterare på bildredaktionsdatorn. Man kunde bara öppna dem, betrakta resultatet och spara som exv tiff,jpeg för vidare bearbetning. Inte ens en pipett för vitbalans fanns.

Det var därför det var viktigt att ställa vitbalansen så exakt som möjligt eftersom rawfilen bara fick samma grundparametrar som jpegfilen. När man sedan i sin iver plåtade på AWB eftersom man läst att endast exponering påverkade rawfilen så såg det inte vackert ut.

Så vi plåtade alltid sedan i jpeg och ställde in vitbalansen för just den aktuella ishallen manuellt. Viktigt att göra denna mätning/kalibrering varje gång eftersom lysrörens intensitet varierade.

Sedan hade vi bara på fotoredaktionen gamla Grapic Converter på en Mac. Där gick det att snabbt hyfsa till det sista i bilden.

Vi vrålade om att det hövdes ett dedicerat rawprogram, men det struntade ledningen i och till sist vi också.

Men jag kollade för en stund sedan en gammal hockeyfil i raw från 2000. Den var körd på AWB.
Denna gång räknades den upp i ACR och framkallningen gick perfekt.

Så du har naturligtvis rätt. År 2002 skaffade jag ett privat Canonsystem. Tidningen tillhandahöll bara Nikon och hade nu lyckats skaffa ett gammalt PS version 3.0 men ingen rawkonverterare.

Med Canon 1D och 10D följde det ju med ett långsamt men ändå väl fungerande rawprogram. Så jag satt hemma och lärde mig mer och mer.

Började använda min privata Canonutrustning ibland på hockeymatcher och den lyckades jag bättre med i jpeg på AWB och självklart i raw eftersom jag hade ett rawprogram.

Men här kanske det skedde ett missförstånd. Jag fick för mig att Canon var så otroligt före Nikon år 2002/2003 att när jag beslöt sluta på blaskan o starta eget ville jag inte ha en Nikonpryl längre utan bytte allt mot Canon. Kanske var orättvist och beroende på viss okunskap.

Men jämför jag rawfiler från den tiden Canon vs Nikon och kör i dagens ACR i CS3 så kan jag inte tycka annat än att Canonfilerna blev bättre.

Annat är det ju idag (eller iofs sedan 2005). Tycker endast att det är bruset som skiljer märkena åt i raw. Men det blir kanske bättre i och med D3/D300.

Men ssv gamla rawfiler från 1999/2000 går utmärkt att räkna upp i ACR.

Så ditt resonemang stämmer. Ville bara kolla hur det verkligen förhöll sig. Dock kan jag inte släppa tanken att Canon hanterade allt bättre när man jämförde en 1D med en D1H eller en 10D med en D100 på den tiden.

Du som testat det mesta. Stämmer det eller är det jag som ser fel av rent önsketänkande för att mina teser ska stämma. I alla fall gick Canonfilerna alltid snabbare att färdigställa. Och jag var inte lätt att övertyga eftersom jag kört Nikon sedan 1980 innan jag skiftade till Canon.

Mvh/Lennart

Re: Re: Ang rawkonverterare

timofej skrev:
Detta har avhandlats i många trådar här på FS. Huvudargumentet emot är att Nikon måste ju kunna få tillbaka sina investeringar i Capture på något sätt. Om man bakar in programmet med kamerorna blir de sistnämnda dyrare vilket vore orättvist mot dem som inte använder programmet. Om det skulle gynna Nikon eller inte i övrigt tål väl att diskuteras men kanske inte i D300 tråden utan i detta forum: Efter exponeringen.

***edit*** Medan jag skrev besvarade redan Magnus samma fråga.

Men Nikon är ju faktiskt jäv... t dumma om dom inte skickar med Nx nu. Betänk att det är en "gammal"version dom skickar med. Dom som inte har programmet tidigare,och som gillar det kanske köper en uppgradering till nya versionen. Det ska tydligen komma en ny version runt Jan/Feb.
Dom har ju chansen att få sälja massor av licenser. F.Ö. håller jag med Lennart, programmet borde tamme fan följa med kameran ! Jag tänker då inte betala 2k för NX. Skickar dom inte med det till min D300, så löser jag det på ett annat sätt.
Lätt som en plätt,:)

Det var många frågor Lennart .

Skilnaden var att Nikon med sina ccd inte hängde med i brusracet, varför har jag förklarat många gånger.
En ccd har oftast bättre förutsättningar än en cmos men med cmos fick Canon övertaget då de tvättade redan på sensornivå filerna, vilket ses speciellt i raw, med ccd måste detta göras i efterhand.

Det är alltså fråga om två olika sensortyper, där Canom med raska steg kunde 1. ta ut en signalnivå, 2 läsa ut bara brus och brusreducera, idag har du sannolikt samma förutsättningar med nya d300 och d3.
D3 har dessutom ca 15 % större ljusmottagande yta än konkurrenterna på sin enskilda pixelyta,dvs jämfört med exv 5d
Så svaret blir, fram till idag så har Canon haft bättre rawfiler ,eller rättare sagt när d3 kommer vet vi vad Nikon har hittat på, förutom att ha större filfactor ryktas det om förbättade microlinser i dubbla lager.
Canon får kanske se upp till Nikon vad det gäller signalnivå i lågljussituationer.

Mikael

Senast ändrad:
Är detta inte en D300-tråd???

Nu får ni faktiskt sluta gagga om råkonverterare och programvaror i denna tråd som är för D300, alltså kameran.

Ställer därför en relevant och inte helt ointressant fråga i ämnet D300, för att försöka ruska rätt denna tråd.

Någon som begripit sig på vad som krävs för att köra 8 fps. med D300. Det ser lite luddigt ut i specen på kameran.
Batteripack MB-10 har jag fattat, men sen då? Krävs det EN-EL4 batteri också eller...
I såna fall, någon som sett något om att Nikon tänker sälja MB-10 som paketlösning med EN-EL4 och laddare. Lär väl annars bli en rätt dyr grej, om man inte har någon gammal D2h eller x-laddare liggandes.

Re: Är detta inte en D300-tråd???

EKA skrev:
Nu får ni faktiskt sluta gagga om råkonverterare och programvaror i denna tråd som är för D300, alltså kameran.

Ställer därför en relevant och inte helt ointressant fråga i ämnet D300, för att försöka ruska rätt denna tråd.

Någon som begripit sig på vad som krävs för att köra 8 fps. med D300. Det ser lite luddigt ut i specen på kameran.
Batteripack MB-10 har jag fattat, men sen då? Krävs det EN-EL4 batteri också eller...
I såna fall, någon som sett något om att Nikon tänker sälja MB-10 som paketlösning med EN-EL4 och laddare. Lär väl annars bli en rätt dyr grej, om man inte har någon gammal D2h eller x-laddare liggandes.

Såvitt jag förstår är det EN-EL4 som gäller.
Det står dock ungefär "annat batteri än EN-EL3e" vilket jag tolkar som att man får 8fps med AA-batterier också (8st).

Re: Är detta inte en D300-tråd???

EKA skrev:

Gagga eller gagga :), programvaran hör ju ihop med trådens kamera D300

Angående dina egna relevanta frågor,så är det väl väldigt få som kan svara på dom. Kameran finns ju inte ute ännu,inte batteripacket heller !
Vet du hur kameran presterar på ISO 800 ?
Allt är ju bara spekulationer.

Inlägg till båda diskussionerna

1. 8 bilder/s
Jag uppfattar det som att för 8 bilder/s krävs el-4 eller 8 st AA-batterier. Det senare alternativet är väl inte så dumt för den som bara tillfälligtvis vill ha den höga hastigheten. Sådana batterier har man i parti och minut.

2. ishallsfoto
Jag tycker diskussionen är relevant. Den pekar ju på ett problem som kan vara viktigt för den som väljer mellan D3/D300/att inte göra något alls.

Kan det inte vara så att din ishall har lysrör med alldeles för mycket grönt. Om kamerans vitbalans vet om det räknar den ner den gröna komponenten och exponeringen ställs på vettiga värden för de övriga kanalerna. Om man istället räknar om bilden i RAW-konverteraren och där kraftigt sänker det gröna och motsvarande kraftigt höjer det röda och i synnerhet det blå är det väl risk för att de kanalerna slår i taket.

Detta försök till förklaring är alltså sammanfattningsvis att först justerar kameran vitbalansen och därefter gör den exponeringsinställningen. Och vid extremt konstiga blandningar av RGB blir det fel om inte vitbalansen är ganska rätt från början. De nya kamerorna räknar ju internt med fler bitar, och det finns också ett 14-bitarsläge för RAW-filen. Kanske är det mer förlåtande med många bitar. (med den sista meningen så tycker jag inte att ishallsdiskussionen är OT, tvärtom WT=within topic)

macrobild skrev:
Det var många frågor Lennart .

Skilnaden var att Nikon med sina ccd inte hängde med i brusracet, varför har jag förklarat många gånger.
En ccd har oftast bättre förutsättningar än en cmos men med cmos fick Canon övertaget då de tvättade redan på sensornivå filerna, vilket ses speciellt i raw, med ccd måste detta göras i efterhand.

Det är alltså fråga om två olika sensortyper, där Canom med raska steg kunde 1. ta ut en signalnivå, 2 läsa ut bara brus och brusreducera, idag har du sannolikt samma förutsättningar med nya d300 och d3.
D3 har dessutom ca 15 % större ljusmottagande yta än konkurrenterna på sin enskilda pixelyta,dvs jämfört med exv 5d
Så svaret blir, fram till idag så har Canon haft bättre rawfiler ,eller rättare sagt när d3 kommer vet vi vad Nikon har hittat på, förutom att ha större filfactor ryktas det om förbättade microlinser i dubbla lager.
Canon får kanske se upp till Nikon vad det gäller signalnivå i lågljussituationer.

Mikael

Jag köper det svaret tvärt av, förutom en liten detalj. Min Canon 1D på 4,2 mp, som jag minns hade inte cmos-sensor utan en ccd. Därtill ett svagt AA-filter. Ändå blev brusnivåerna mindre och färgerna mer korrekta direkt. Men det blev mycket moiree. Förmodligen beroende på den större sensorn crop 1,3x än vad det blev på Nikons 1,5x crop sensor. Alltså måste jag utgå från att Canons bildprocessor fixade bättre signalhantering.

10D anses ju idag som brusig, men dess cmos-sensor kvaddade ju D100 vad gällde den detaljen. Däremot brände inte D100 ut högdagrarna lika dramatiskt.

Så tack för svaret. Nu hojtar dom på tråden att vi inte ska diskutera rawkonverterare o dyl. Varför kan jag inte riktigt förstå. Brus och rawfiler på högiso har ju historiskt varit den verkligt stora skillnaden mellan märkena. Och visst berör det i högsta grad D300 och D3. Förväntningarna på dessa modeller är ju enorma vad gäller detaljåtergivning, brus etc. Och de egenskaperna går, som jag och flera andra påpekat många gånger, bara att gissa sig till så länge det inte finns något annat än brusreducerade jpegfiler att se från kamerorna.

Det finns ju i ärlighetens namn, som påvisats, rawfiler men ännu inget högkvalitativt uppdaterat rawprogram levererat att räkna upp dem i. ACR kommer sannolikt att uppdateras väldigt fort.

Så om vi inte kan diskutera kommande Nikonkamerors eventuella bättre egenskaper sett i ett historiskt perspektiv ställt mot förväntningarna kan tråden lika gärna handla om färgen på kameraremmen. Det är ju först med ett riktigt uppräknad rawfil vi verkligen vet.

Personligen TROR jag att Nikon kommer att ge Canon en obehaglig överraskning. Det roliga eller kanske oroliga är att många hängt upp sig på "bara" 12 mp i D3 istället för väsentligheter. Personligen TROR jag också att den största vinnaren av lanserade kameror under året kommer att bli D300. Reservation: Om specarna håller.

Hälsn/Lennart

Jag har ingen aning faktiskt varför det funkar med "presets" från NC 4 medan det inte funkar med att fixa WB i efterhand i samma program. Är förmodligen så som Mikael påstått. Gammal och omodern programvara, Ska testa med nya filer på torsdag....

Nu lämnar jag tillbaks tråden tills dess. Tack för lånet :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar