Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D300

Produkter
(logga in för att koppla)
För att dem begagnade är inte billigare än sådär, inte vad jag hittat iaf.

Sen tycker jag att det är rätt skönt med garanti och kvitto på grejerna, speciellt när det handlar om så hära fina grejer, då jag är amatörfotograf och endast fotograferar som hobby.

Men tar gärna emot tips :]

hannesalexander skrev:
För att dem begagnade är inte billigare än sådär, inte vad jag hittat iaf.

Sen tycker jag att det är rätt skönt med garanti och kvitto på grejerna, speciellt när det handlar om så hära fina grejer, då jag är amatörfotograf och endast fotograferar som hobby.

Men tar gärna emot tips :]

Bara ett exempel: http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=69555

Eller denna: http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=68153

När D300 väl finns tillgänglig lär du kunna köpa en D200 för 7000-8000 kr.

Senast ändrad:
Ja den andra där såg ju riktigt frästande ut!

Har bara kollat på blocket och tradera, missade helt fotosidans egna marknad.

Ja du har helt rätt, man borde vänta lite till kanske. Kan bli ett riktigt klipp.

Då borde vi kunna förvänta oss D300 i Sverige veckan efter. Håller tummarna för det. DÅ kanske man har en D300 inom 5-6 veckor.
Tycker att vi fått se otroligt lite bilder från D300, jämfört med bilder från D3. Kanske kommer det lite mer nu under november.

johan.morck skrev:
Då borde vi kunna förvänta oss D300 i sverige veckan efter. Håller verkligen tummarna. Tycker också att vi fått se otroligt lite bilder från D300, jämfört med bilder från D3. Kanske kommer det lite mer nu under november.

Yeah, då kanske man hinner få lön och kan handla ett nytt objektiv! Frågan är bara vad... :)

Det verkar som om D300 kommer att säljas i kit med 18-70/3.5-5.6 eller 18-200/3.5-5.6 VR (Det verkar lite konstigt tycker jag då D300 borde vara värd ett bättre kitobjektiv som 17-55/2.8. Men det kitet blir förstås dyrt.):

Nov. 23 released

D300 is the APS-C size equivalent to enable 1,230 million pixel CMOS sensor, three 920,000-pixel LCD monitor, drip-proof specification metal exterior body and adopt a digital single-lens reflex camera. RAIBUBYU features and vision to prepare for a rate 100% viewfinder.

Also, the company's digital single-lens reflex camera, the first feature trash measures. AF pilot距点51 points. Subject to follow 3-D-equipped with a tracking feature also. Continuous shooting has been six / s, battery grip "MB-D10" seated at 8 / sec.

Price is an open price. Sticker price is expected, the body of only 23 million around the AF-S DX 18-70mm G lens kit has 27 million around the AF-S DX VR 18-200mm G lens kit has 32 million around the prospect.

In addition, the remote control software "Camera Control Pro 2" also release date is November 23, settled. Price is an open price.

Senast ändrad:
releasedatum för D300 och D3

Enligt Thom Hogan släpps D300 23:e november i Japan och D3 släpps den 30:e november i Japan.
Så vi får hoppas att det bli samma datum här i Sverige...

Dessutom får de 300 000 första över hela världen som köper en D300 eller en D3 ett erbjudande att få Capture NX 1.3 GRATIS!! Mycket bra!

Läs själva:

http://www.bythom.com

Teodorian skrev:
Det verkar som om D300 kommer att säljas i kit med 18-70/3.5-5.6 eller 18-200/3.5-5.6 VR (Det verkar lite konstigt tycker jag då D300 borde vara värd ett bättre kitobjektiv som 17-55/2.8. Men det kitet blir förstås dyrt.):

D200'an såldes i kitt med 17-55 när den kom, så det är nog troligt att D300'an kommer att göra det också.

/kent

Re: releasedatum för D300 och D3

Mrgreengenes skrev:
Enligt Thom Hogan släpps D300 23:e november i Japan och D3 släpps den 30:e november i Japan.
Så vi får hoppas att det bli samma datum här i Sverige...

Dessutom får de 300 000 första över hela världen som köper en D300 eller en D3 ett erbjudande att få Capture NX 1.3 GRATIS!! Mycket bra!

Läs själva:

http://www.bythom.com

Hoppas man blir en utav dom 300.000 då, men troligtvis så hamnar väl dom kamerorna i övriga världen, men jag har hopp om att få en utav kamerorna i Cyberphotos första sändning, har köplats 3 där, såg att vertikalgreppet släpps samtidigt som kameran, Jippi.....
/kent

Helt OK, det känns ju lite som att man får ca 1500kr rabatt på kameran :) MEN å andra sidan tycker jag det alltid skulle följa med helt gratis. Jag antar tex att d-lightning och liknande funktioner bara kan läsas in av NX vid RAW-foto, om så är fallet är det ju löjligt att tvinga folk att använda NX för att åtnjuta dessa funktioner som är kameraegebnskaper man lyfter fram som "unika" eller möjliggörande. Å andra sidan så gillar jag inte NX egentligen av flera olika skäl så det kanske spelar mindre roll för mig personligen.
Är man bland en av de som får sveriges 100-200 första kameror trode man ha mycket goda chanser att få NX tycker jag. Det ger mig kanske möjligheten att kränga NX 1.3 på begagnadmarknaden för att spara in några slantar :)

Det borde vara en självklarhet att ALLA kameror levereras med mjukvara som lyfter fram den kamerans specifika egenskaper. Inte minst i tillverkarens intresse.

ACR kommer säkert att fixa det mesta, men alla har inte tillgång till PS CS3 där uppdateringen för D300 kommer att göras. Och ACR kommer säkert att sakna justering för D-lightning.

Det är verkligen dags för en standardisering. I alla fall borde alla dslr ha DNG-formatet som alternativ när det gäller vilket rawformat man vill välja.

De flesta kommer säkert att att använda ACR. NX är så otroligt slött, även på min dator med 4 Gb i ram.

Lennart

Photocon skrev:
De flesta kommer säkert att att använda ACR. NX är så otroligt slött, även på min dator med 4 Gb i ram.

Lennart

Tänk att det tycker inte jag. På min "gamla" P4 med 2Gb minne går det riktigt bra. Eller det är en sanning med modifikation. Det beror på vad du vill göra.

I nyaste versionen av NX går själva konverteringen riktigt snabbt. Det går lika snabbt som i ACR eller CaptureOne. Även om det går snabbare än tidigare att öppna och lägga på justeringar så går det fortfarande långsamt jämfört med CaptureOne eller Lightroom. Problemet är NX gränssnitt och arbetssätt.

För enstaka bilder så går det bra enligt min mening, men när man vill "batcha" många bilder med unika justeringar så blir själva justeringsarbetet långsamt. NX jobbar ju med bilderna i realtid och behöver räkna om varje bild för varje justering.

Jag anser fortfarande att NX ger ett överlägset resultat med Nikons bildfiler jämfört med de flesta andra konverterare (CaptureOne undantagen) och jag använder alltid NX för riktigt kritiska bilder. Till vardags använder jag i dag Lightroom (som har samma ACR som CS3) men den ger inte enligt min smak samma kvalitet.

Likaså trollar NX med andra parametrar som inte ACR och andra konverterare klarar av. Brusreduseringen i NX är fantastisk med bilder fån min D2X. CA och andra optika fel fixas "perfekt" helt automatiskt tack vare att NX har en databas med "alla" Nikongluggar inlagda. D-lightning som nämts tidigare funkar kanon även om ACR har minst lika bra justeringar inom detta område, snarare bättre med "recovery" och "Fill" reglagen.

Summan är att jag använder NX till enstaka extremt högkvalitativa utskrifter eller högIso-bilder medan LR är mitt "bread and butter" program. Alla bilder tar sedan vägen via PS CS3 för de sista justeringarna inför utskrift. För webbilder så duger det för det mesta med de bilder som LR genererar. Oftast gör jag två olika versioner: en i NX och en i ACR men väljer till 99% bilderna från NX

Vi är fler som resonerar på samma sätt. Thom Hogan gör det och många fler. Observera att LR/ACR inte ger dåliga bilder vid konvertering, tvärt om!. De är oftast kanon men nu när jag kan välja så ger NX aningens bättre resutlat och då är det enkelt.

Senast ändrad:
Photocon skrev:
... men alla har inte tillgång till PS CS3 där uppdateringen för D300 kommer att göras. Och ACR kommer säkert att sakna justering för D-lightning.
1. ACR funkar även med Elements.
2. Fill Light i ACR motsvarar Nikons D-lighting
3. Det jag saknar däremot i ACR (LR) är Nikons Control Points. Idén är ju genial! Den dagen LR får en motsvarighet blir programmet fulländat.

timofej skrev:
1. ACR funkar även med Elements.
2. Fill Light i ACR motsvarar Nikons D-lighting
3. Det jag saknar däremot i ACR (LR) är Nikons Control Points. Idén är ju genial! Den dagen LR får en motsvarighet blir programmet fulländat.

Nja, Capture NX har ju den stora fördelen att det går att i efterhand ändra inställningar gjorda i kameran tex färgrymd mm. Sådana ändringar går inte att genomföra i någon annan rawkonverterare.

Teodorian skrev:
Nja, Capture NX har ju den stora fördelen att det går att i efterhand ändra inställningar gjorda i kameran tex färgrymd mm. Sådana ändringar går inte att genomföra i någon annan rawkonverterare.
Inställningarna gjorda i kameran har ingen som helst påverkan på RAW filerna. Förutom bländaren, slutartiden och ISO, förstås. Du själv tilldelar färgrymd till filerna under konverteringen. På detta viss skiljer NX inte från vilken annan konverterare som helst.

Ang rawkonverterare

...så fick jag lite andra åsikter än mina egna som motkommentarer. Och det är ju som det ska vara. Man vänjer sig helt enkelt vid den konverterare man tycker är mest praktisk.

Men mitt HUVUDINLÄGG var faktiskt att jag anser att varje dslr som i alla fall ligger åt det lite mer dyra hållet SKA levereras med adekvat programvara som gör att kameran går att utnyttja på bästa sätt. Det ska exempelvis inte skickas med "Picture Project". Det var pointen med mitt inlägg.

Att jag sedan föredrar ACR är att det är snabbt och bra samt passar både Nikon och Canon förträffligt. Och det går att ändra färgrymd o dyl också i ACR vilket är självklart då vitsen med rawfiler är bl a att man ska kunna justera sådana saker. Den "råa" filen bygger ju på "fritt blås" utan att ta hänsyn till andra inställningar gjorda i kameran. Att sedan rawkonverteraren lämnar ett "förslag" ibland är en annan sak.

Sedan föredrar jag en standardisering av rawformatet. Men ingen nappade på det heller.

Hursomhelst kör vi väl med den konverterare som vi själva tycker bäst om. Inget att argumentera om egentligen.

Men jag anser det idiotiskt att bara sända med en viss programvara till ett specifikt antal kameror. Dåligt för konsumenten och dåligt för producenten (som väl i rimlighetens namn vill att ALLA kunder ska vara nöjda).

"Snabbhetspremier" för kameror som inte är leveransfärdiga ännu är ju #¤//¤#( när Nikon vet att det är långa köer på kameran ifråga redan.

Det var en annan point som ingen nappade på.

Ang olika programs för- och nackdelar resp snabbhet är ju en personlig fråga däremot där det enskilda valet avgör.

Förresten! Heder åt Canon som i alla fall sänder med en rawkonverterare som är värd namnet även till sina billigste kameror. Digital Photo Professional är bra medan Nikons Picture Project närmast är en leksak (tycker jag i alla fall).

Lennart

Senast ändrad:
Re: Ang rawkonverterare

Photocon skrev:

Men mitt HUVUDINLÄGG var faktiskt att jag anser att varje dslr som i alla fall ligger åt det lite mer dyra hållet SKA levereras med adekvat programvara som gör att kameran går att utnyttja på bästa sätt. Det ska exempelvis inte skickas med "Picture Project". Det var pointen med mitt inlägg.
Sedan föredrar jag en standardisering av rawformatet. Men ingen nappade på det heller.

Hursomhelst kör vi väl med den konverterare som vi själva tycker bäst om. Inget att argumentera om egentligen.

Men jag anser det idiotiskt att bara sända med en viss programvara till ett specifikt antal kameror. Dåligt för konsumenten och dåligt för producenten (som väl i rimlighetens namn vill att ALLA kunder ska vara nöjda).

Förresten! Heder åt Canon som i alla fall sänder med en rawkonverterare som är värd namnet även till sina billigste kameror. Digital Photo Professional är bra medan Nikons Picture Project närmast är en leksak (tycker jag i alla fall).

Lennart

Nu får du skärpa dig Lennart. :) du talar emot dig själv.

Ena stunden vill du ha standardformat och berömmer ACR för att ta fram en programvara som stöder alla format för att sedan hylla Canon som skickar med en prgramvara som enbart passar Canon.......

Det är ett skämt och inget påhopp. Jag håller med dig om att det vore trevligt med ett standardformat men nu när jag ser vad Nikon kan göra via NX med Nikons råfiler så vete fan... Samma sak med H-blads mjukvaror som kan fixa diverse felaktigheter i bilderna tack vare att dom går utanför standarderna....

Jag är trots allt emot att tillverkarna skickar med saker som jag kanske inte vill ha. Om jag nu råkar föredra tex ACR före Canons egen program. Varför skall jag då behöva betala för programmet som följer med i varje kamera. Kom inte och säg att det är gratis för det är det inte. Givetvis "betalar" Canon inte konsumentpris för varje kopia som "skickas med" men om det inte skulle finnas där så skulle priset kunna sänkas på kamerorna istället. Valfihet till alla är min paroll.....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar