Makten
Aktiv medlem
Jag hatar den, jag har ju en D200 och tänker inte uppgradera!Teodorian skrev:
Om jag som hela tiden trott att tråden bara handlar om vår passionerade kärleksrelation till the one and only D300...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag hatar den, jag har ju en D200 och tänker inte uppgradera!Teodorian skrev:
Om jag som hela tiden trott att tråden bara handlar om vår passionerade kärleksrelation till the one and only D300...
Makten skrev:
Jag hatar den, jag har ju en D200 och tänker inte uppgradera!
Teodorian skrev:
Vänta bara tills du fått prova en... sen blir du såld och köper!
Hollister skrev:
Denna tråd har blivit mer och mer bisarr för varje dag! Alla dessa spekulationer om ISO hit och ISO dit, om DX och FX, fördelar hit och nackdelar dit!.
Hollister skrev:
...
Håller med Martin Hertsius om hur fan gjorde dom förr?
Putte
Teodorian skrev:
Förbanna inte mörket utan tänd ett ljus!
Vad tycker du en diskussion om Nikon D300 skall handla om - berätta?!
Makten skrev:
Jag brukar fundera på hur i helvete naturfotograferna lyckades fota örnar och sånt för 25 år sedan utan autofokus och vid ISO 400 eller så. Idag tycks det krävas helt sjukt bra utrustning för det. Hur gjorde man förr? Är dagens fotografer helt enkelt väldigt mycket sämre på att hantera sin utrustning, så att den behöver vara väldigt mycket bättre? ;-)
Hollister skrev:
Håller med Martin Hertsius om hur fan gjorde dom förr?
Putte
Grevture skrev:
Sanningen är nog snarare den att många av de fågelbilder som tas idag helt enkelt inte kunde tas på den tiden. Kika på många av till exempel Brutus Östlings fågelbilder, det är "actionbilder" av fåglar i rörelse -- med tokigt bra skärpa, tagna i dåligt ljus (gryning eller skymning). Sådana bilder fick man inte förr om man inte hade en fullkomligt vansinnig tur eller kunde ägna 20 år att få bilden. Och det går inte att få ekonomi i att publicera hela böcker baserade på bilder man fått när man haft vansinnig tur eller efter att ha väntat i 20 år
Vi har flyttat gränserna åt två håll med hjälp av modern utrustning, dels tar vi bilder som var närmast omöjliga förr, dels tar vi dem med högre teknisk kvalitet än förr. Titta på många äldre naturbilder, de är ofta underbart komponerade, bra ljus osv. Men de är påfallande ofta av stillasittande djur och kikar du närmare på skärpan så är de med dagens mått mätt ofta lite off. Idag nöjer vi oss inte med en vacker bild på en örn sittandes i en trädtopp, vi vill ha den när den plockar en hoppande lax ur älven, med perfekt skärpa just på både örnens ögon och laxens ... Ok, jag överdriver lite, men lite så har det blivit.
Nu tycker jag personligen att kraven på teknisk precision i bilder nästan har spårat ur, ibland på bekostnad av stämning och känsla. Men det handlar nog mest om att vi kollektivt är lite berusade av möjligheterna som digitala kameror gett oss. Vänta några år så har säker avvägningen mellan teknisk kvalitet och känsla hamnat i balans igen.
Hur som helst hjälper saker som ljuskänslig autofokus och högre möjlig arbets-iso att ge oss bilder vi förut inte riktigt kunnat få. Det är kul
Det här har redan avhandlats i flera trådar, så jag nöjer mig med att påpeka att ekonomiska lagar inte rår på fysiska lagar, samt att det finns fundamentala begränsningar vid wafertillverkning som gör att ditt scenario är ganska osannolikt.Makten skrev:
Det tror inte jag. Sensorn är en kiselbaserad elektronisk grunka och har utvecklats enormt mycket på bara 5-10 år. Den kommer nog inte att vara det som kostar i en kamera om några år. I alla fall inte så mycket att det vore motiverat att välja en mindre sensor med tanke på vad resten kostar.
Tio år är rätt länge. Så långt framåt planerar inte jag.Troligen kommer det att finnas FF-kameror för tio lakan om några år. *Poff*, så försvann hela grejen med APS-C, åtminstone för dem som är beredda att betala lite mer för en kamera.
Spekulationer från mig förstås, inget annat. Är det då så begåvat att sälla sig till denna "bas" av DX-användare med väldigt dyr utrustning? Kanske, kanske inte.
Självklart är det så. De akuta "behoven" går alltid före sans och vett.Photocon skrev:
Eller är den nya kameran bara en förevändning? Ett odefinierat behov som ska tillfredsställas? Eller människans envisa strutsmentalitet att sticka huvudet i sanden utan att lära av historien. Som i detta exempel bara ligger runt förförra gathörnet? Vad vet jag?
Källa? ;-) Jag tror inte på sånt utan "ordentligt" underlag.PMD skrev:
...samt att det finns fundamentala begränsningar vid wafertillverkning som gör att ditt scenario är ganska osannolikt.
Nä, vem gör det. Det var mest en spekulation i hur lång tid det kan tänkas ta.Tio år är rätt länge. Så långt framåt planerar inte jag.
Det är nog en rent matematisk fråga. Kolla upp hur snabbt det går att skriva till korten, hur snabbt kameran kan skriva till korten samt hur stort buffertminnet är. Sen är det bara att börja räknaAristofanes skrev:
Har någon sett en test där man jämför prestanda mellan t.ex. Sandisk Extreme IV och Extreme III i en verklig kamera.
Om man t.ex. drar 6 bilder/s, kan man då i praktiken hålla på litet längre om man lägger sina stackars slantar på ett Extreme IV-kort?
Det är nog en rent matematisk fråga. Kolla upp hur snabbt det går att skriva till korten, hur snabbt kameran kan skriva till korten samt hur stort buffertminnet är. Sen är det bara att börja räkna [/B]
Aristofanes skrev:
Här en riktig D300-fråga.
Jag behöver köpa ytterligare minneskort, NU och inte när kameran kommit.
Har någon sett en test där man jämför prestanda mellan t.ex. Sandisk Extreme IV och Extreme III i en verklig kamera.
Om man t.ex. drar 6 bilder/s, kan man då i praktiken hålla på litet längre om man lägger sina stackars slantar på ett Extreme IV-kort?
Jon Erik
(köplats 38 hos CP, köar bara på ett ställe)