Annons

D300

Produkter
(logga in för att koppla)
keckax skrev:
Håller inte riktigt med. Sök på Anders Geijdemark. Han (mfl förstås) har tagit häpnadsväckande bilder på bla fåglar i flykt.
En av mina naturfoto -"idoler".

Bara film, bara korn!

/K

Tjaa....inte så länge sedan. Fortfarande högpresterande kamera med `vass´ AF.

När man säger förr tänker jag på 70/80-talet. Då hade kameror namn som Canon A1 eller F1 och fokuseringen sköttes manuellt.

Det fanns väldigt fin optik även på den tiden som till exempel 500 och 600/4,5 men till skillnad från i dag var de sällsynta hos amatörer.

I dag drunknar vi i fina örnbilder till skillnad från 70-talet. Då var de lite mer sällsynta.

Ta en titt på Peter Gerdehags örnbilder från förr...utan AF ;-)

Sabud skrev:
Tjaa....inte så länge sedan. Fortfarande högpresterande kamera med `vass´ AF.

När man säger förr tänker jag på 70/80-talet. Då hade kameror namn som Canon A1 eller F1 och fokuseringen sköttes manuellt.

Det fanns väldigt fin optik även på den tiden som till exempel 500 och 600/4,5 men till skillnad från i dag var de sällsynta hos amatörer.

I dag drunknar vi i fina örnbilder till skillnad från 70-talet. Då var de lite mer sällsynta.

Ta en titt på Peter Gerdehags örnbilder från förr...utan AF ;-)

Antar att fotograferna förr var väldigt händiga med kameran. Dom var nog generellt vassare på manuell focusering "då".

I början på nittiotalet träffade jag på en kille som ägde en F4:a. Men 300/2,8 som satt på huset var manuell. "Det går snabbare för hand" sa han... "Dessutom får man den där lilla extra skärpan när man gör det själv" tyckte han.

Nåja, med tiden lärde sej även de mest konservativa att lita på autofocusen.

/K

Sabud skrev:

Hej

Samt att det är lite mer utbyggt idag med fågelfoto turism med tex betalgömsle vid utlagd åtel samt speciella örnbåtturer där man slänger ut nyligen uppfiskad eller fryst fisk. Informationen idag "hur man gör" är ju mer lätt tilgänglig nu genom internet.

Intresset för fågelfoto har ju ökat så väl som örnarna :) :)

Mvh

Omar

Sabud skrev:
Jag tycker snarare att vi drunknar i tekniskt perfekta men totalt meningslösa fågelbilder. Som om bilden blir bättre ju mer närgången fotografen är. Jag förstår inte det tänket över huvud taget. Det blir som att "samla" på olika arter istället för att göra bra bilder. Men det finns ju de som kan också;-)

Senast ändrad:
Makten skrev:
Jag tycker snarare att vi drunknar i tekniskt perfekta men totalt meningslösa fågelbilder. Som om bilden blir bättre ju mer närgången fotografen är. Jag förstår inte det tänket över huvud taget. Det blir som att "samla" på olika arter istället för att göra bra bilder. Men det finns ju de som kan också;-)

Jag har tänkt samma tanke. Alltför många bilder tilltalar mig inte, eller än bättre är att de inte berör mig och ger mig således ingenting. Jag gillar den väg Mattias Klum har tagit när han eftersträvar mindre tekniskt perfekta bilder för att istället förmedla en känsla. När jag väljer favoritbilder bland mina egna så fastnar jag ofta på människor som utför något eller bilder med rörelse i. Behovet av rörelse kommer oftast av att jag plåtar mina barn i deras idrotter och att se en motocrossbild där allt är fruset i 1/1000 sekund ger mig ingenting. Hellre lite suddigt och gryningt...som exemplet. Just denna bild har jag skrivit ut i 2 x 1,5 meter och resultatet blev superbt. Observera att bilden är tagen med en brusig D2X på iso800 en mörk och disig dag...... Den borde således vara helt oanvändbar enligt alltför många förstårsigpåare här på FS pga bruset i en bild från en D2X. ;-)

Bilagor

• _dx23067-1.jpg
    _dx23067-1.jpg
    73.6 KB · Visningar: 987
Senast ändrad:
Slutet av Nov början av Dec står det på Cyber nu, undrar om man kommer få den till Jul ?
Hur är det med vertikalgreppet, kommer det samtidigt eller senare, jag har beställt både kamera och grepp.

/kent

Är det nån som vet om det finns några jämförelsebilder på D300 med MB-10 bredvid en D3? Hur mycket större blir D300an? Det ser ut som den blir en bitig klump med batterigreppet. Har letat lite men inte hittat nånting matnyttigt.

Planerad leveransstart är väl fortfarande 21 november på ett ungefär. Sedan skall de till sveriges så kanske from 26 nov så borde väl det kunna trilla ner några D300 i sveriges butiker. Tror inte det finns anledning att tro något annat. Däremot vet man som vanligt inte i vilka mängder man får dem.

vox2000 skrev:
Är det nån som vet om det finns några jämförelsebilder på D300 med MB-10 bredvid en D3? Hur mycket större blir D300an? Det ser ut som den blir en bitig klump med batterigreppet. Har letat lite men inte hittat nånting matnyttigt.
Du kan ju alltid ta befintliga bilder av respektive kamera och skala om dem efter angivna mått så att de stämmer mot varandra.

vox2000 skrev:

"Note the D3 will be smaller than the D300+grip, as the D2's are smaller than the D200+grip. Expect the single multi-controller to be much more reachable on a D2 or D3 than on a D200+grip."

http://a.img-dpreview.com/previews/NikonD300/Images/withgrip02.jpg

http://www.kenrockwell.com/nikon/d300.htm (scrolla ner!)

Jon- Erik.

Du behöver ju bara ta reda på hur snabbt kammeran kan skriva till kortet..och hur snabbt kortet är.

Men av egen erfarenhet från mina test med ett 12mb/s kort och ett kort på 22mb/s så vann jag cirka EN minut när jag fyllde buffertminnet på D2x tills det var tomt igen.

Är inte E3 ett 20mb/s kort Och E4 ett 40mb/s kort?
Sist jag prata med nån om det var ca 20mb/s skrivhastigheten från kameran..

Re: Minneskorten

Aristofanes skrev:
Här en riktig D300-fråga.

Jag behöver köpa ytterligare minneskort, NU och inte när kameran kommit.

Har någon sett en test där man jämför prestanda mellan t.ex. Sandisk Extreme IV och Extreme III i en verklig kamera.

Om man t.ex. drar 6 bilder/s, kan man då i praktiken hålla på litet längre om man lägger sina stackars slantar på ett Extreme IV-kort?

Jon Erik
(köplats 38 hos CP, köar bara på ett ställe)

Jag har inte sett ett sådant test för D300 men för D3: http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1021&message=24896035&changemode=1

Det är väl inte helt osannolikt att motsvarande prestandaordning gäller mellan de olika korten även för D300 även om tiderna och antalet bilder är annorlunda jämfört med D3.

Framtiden får utvisa hur det blir. Rob Galbraith brukar testa olika minneskort för olika kameror. Förhoppningsvis gör han ett sådant test även för D300 och D3. Test av olika minneskort för D200: http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007-8197

Senast ändrad:
Tore!

Tack så hjärtligt.
man ser tydligt att i vart fall för D3 kan kameran verkligen utnyttja UDMA. Hittills har det ju mest varit i kortläsaren man haft glädje av snabba kort.

Det var förvånande att Transcend 266x var så dåligt i testet, jag trodde att de var UDMA-kompatibla.

Nu ser jag fram mot en mätning av D300 i 12-bit RAW. Tills vidare är alltså Extreme IV huvudalternativet.

Det skiljer inte så mycket i pris mellan 8 GB III och IV: 1250 kr och 1795 kr hos Cyberphoto. Så visst kan man unna sig ett IV-kort.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar