idiom skrev:
nikon är experter på att leverera sent, att vänta ett halvår på ett objektiv är knappast normalt. Nu pratar jag inte om d300 utan nikons historik så länge jag handlat nikon. Om man förväntar sig att allt ska löpa på som vanligt så tar det väldigt lång tid innan man får sin nikon . är det så svårt att förstå?
Jag håller med dig, garanterat. Det är inte kul att behöva vänta men jag tror att man måste lyfta lite på blicken och försöka förstå varför det är som det är. Själv väntade jag från den 3/11 till mitten av maj på min 18-200 och då stod jag ändå som nummer tre i kön. Väntade ännu längre på min D2X.
Som jag skrev tidigare så tror jag att Nikon gladeligen skulle ta emot tips på hur denna lilla historia skall kunna undvikas utan att riskera ekonomin
Nikons försäljningssiffror för DSLR ser ut så här
år 2004 300k+, år 2005 1000k, år 2006 1500k, år 2007 2090k, år 2008 2600k
Med en sådan ökning är det väldigt svår att undvika en och annan propp, speciellt när Nikon släpper uppgraderingar så pass sällan och det då finns ett uppdämmt behov. Tänk om Volvo helt bara så där skulle behöva bygga 100% fler bilar på två år utan problem. Tror du att de skulle kunna klara det? Knappast är mitt tips. Det är ju samma sak här som överallt annars. Nikon har underleverantörer som har fått prognoser från Nikon och anpassat sin egen kapacitet efter dessa. Nikons egna faciliteter och personal skall anpassas etc.....
Jag har suttit i en sits som liknar Nikons, Inte alls i samma storleksgrad bara. Att sitta och försöka planera försäljningssiffrorna för en produkt i Sverige ett till två år före lansering är i stort omöjligt. Det blir gissningar och fingertoppskänslan som gäller givetvis med marknadsundersökningar och annat. Den viktigaste faktorn man har att ta hänsyn till är just att inte riskera verksamheten. Det är nog än värre för Nikon. Att ta fram en ...säg D200 tar ju längre tid än 2 år. Och eftersom denna marknad är just i sin linda så kan ju en annan spelare få fram något revolutionerande såsom Canon gjorde med sina CMOS sensorer. Jag tror att Nikon hade helt andra planer för sin framtid än att ligga tvåa efter Canon vid tiden för 1D/1DS/5D....
Nikon skulle givetvis kunna spela mer och bygga stort för en eventuell framtida ökning men jag anser att Nikons väg är bättre. Det är alltför riskabelt att skapa sig en för stor kostym innan intäkterna finns där. Speciellt på en så pass omogen och ny marknad som digitala kameror är.
Passar inte Nikons alternativ så är det ju bara att byta, eller hur?