Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D300

Produkter
(logga in för att koppla)
iSolen.se skrev:
Ska du köpa tre stycken? :)

Nej men om alla ställer sig i kö på flera ställen förstörs kösystemet och fotohandlarna vet aldrig hur många de ska ta in. Vilket gör att kunderna inte litar på handlarna så kunderna lägger sig i kö på flera ställen osv. osv.

Dags att införa att man lägger en handpenning.
Jag står i kö med förbehåll att jag inte förbundit mig att köpa kameran, utan får ett erbjudande från försäljningsstället när det väl dyker upp en produkt som de kan leverera.
Sedan finns det ytterligare en faktor som helt gör att kösystemen kanske inte kommer att fungera, nämligen NPS. Ett medlemsskap i NPS ger förtur till produkter oavsett om du ställt dig i kö 1/7 eller 1/12. Fast hur det där med NPS kommer att administreras har jag ingen aning om.
/Nonno

På Nikon Road Show igår så sade man från Nikons sida att 21 november är leveransstart.

Det är det senaste och säkraste besked jag vet hittils.... Dock nämndes det inget konkret om tilldelning, uton att man hade indikationer på att tilldelningen skulle vara bättre än vid D200-releasen.

// Maxe

iSolen.se skrev:
Ska du köpa tre stycken? :)

Nej men om alla ställer sig i kö på flera ställen förstörs kösystemet och fotohandlarna vet aldrig hur många de ska ta in. Vilket gör att kunderna inte litar på handlarna så kunderna lägger sig i kö på flera ställen osv. osv.

Dags att införa att man lägger en handpenning.

Jag håller helt med dig. Handpenning är väl vanligt utomlands?

nonno skrev:
Jag står i kö med förbehåll att jag inte förbundit mig att köpa kameran, utan får ett erbjudande från försäljningsstället när det väl dyker upp en produkt som de kan leverera.
Sedan finns det ytterligare en faktor som helt gör att kösystemen kanske inte kommer att fungera, nämligen NPS. Ett medlemsskap i NPS ger förtur till produkter oavsett om du ställt dig i kö 1/7 eller 1/12.
/Nonno

Men folk med NPS köper väl vanligtvis i vanlig butik där de har en personlig kontakt med personalen och inte som vi andra ofta gör - näthandlar från CP, SP mfl?

Maxe skrev:
På Nikon Road Show igår så sade man från Nikons sida att 21 november är leveransstart.

Det är det senaste och säkraste besked jag vet hittils.... Dock nämndes det inget konkret om tilldelning, uton att man hade indikationer på att tilldelningen skulle vara bättre än vid D200-releasen.

// Maxe

Ja, 21/11 har ju cirkulerat som leveransdatum ett tag på nätet nu.

Finns möjligheten att få en kamera snabbt, så tar jag den. Det lärde jag mig efter släppet av D200. Då ställde jag mig i kö på bara ett ställe hos en Expert-affär ungefär lika tidigt som nu inför släppet av en ny kameramodell. Det hela slutade med att jag ingen kamera fick förrän 5/5 och första leverans var väl omkring 15/12 året innan.

Teodorian skrev:
Men folk med NPS köper väl vanligtvis i vanlig butik där de har en personlig kontakt med personalen och inte som vi andra ofta gör - näthandlar från CP, SP mfl?
Det vet jag faktiskt inte hur de gör. Oavsett så kommer de att ha förtur vilket väl skiljer från tidigare år och om det inte blir någon större första leverans så går kanske merparten av kameror till dem.
Hade jag haft NPS så hade jag kollat upp vem kan ge mig snabbaste leveransen kombinerat med bra pris och kanske inte brytt mig så mycket om det blir ett inköp via nätet eller över disk. Där kan man bara spekulera och det ger väl inte så mycket?

Teodorian skrev:
Jag håller helt med dig. Handpenning är väl vanligt utomlands?
Svensk lagstadgad ångerrätt vid distansförsäljning gör handpenningen förhållandevis tandlös som medel för att tvinga folk att stå fast vid ett köp.

D300 är kanske en modell som inte är så intressant för dem med NPS? De kanske trängs till större delen runt D3? Om man nu ska fortsätta med spekulationer. :))

P.R. skrev:
Svensk lagstadgad ångerrätt vid distansförsäljning gör handpenningen förhållandevis tandlös som medel för att tvinga folk att stå fast vid ett köp.

Inte alls, det är ett utmärkt sätt att signallera att man faktiskt avser att köpa. Om handpenningen är 1000kr tror jag inte många skulle lägga sig i mer än en kö även om man lätt får tillbaka pengarna om man drar sig ur.

nonno skrev:
D300 är kanske en modell som inte är så intressant för dem med NPS? De kanske trängs till större delen runt D3? Om man nu ska fortsätta med spekulationer. :))

Det beror på om de ser D300 som ett bättre alternativ till D2X(s) för de fall där D3 anses ha nackdelar med sin FX-sensor och DX-läge med enbart 5 MP. Många naturfotografer som tar bilder på djur har lärt sig uppskatta DX-formatets förmåga att ge en upplevd bättre räckvidd med teleobjektiv. Dessa fotografer kanske föredrar D300 framför D3 av just den anledningen. Många av dessa fotografer lär nog avstå båda de nya modellerna och invänta en FX-kamera med högre upplösning där DX-läget ger 8-10-12 MP (vilket kräver en FX-sensor med upp till 28 MP)

iSolen.se skrev:
Inte alls, det är ett utmärkt sätt att signallera att man faktiskt avser att köpa. Om handpenningen är 1000kr tror jag inte många skulle lägga sig i mer än en kö även om man lätt får tillbaka pengarna om man drar sig ur.

Bra idé bara det inte skulle utmynna i ett nytt "Nikon Flash-/Cashback"-debacle!

Makten skrev:
Jag förstår fortfarande inte varför det är irrelevant om dessa JPG-bilder HAR hög detaljrikedom, vilket de i många fall har. Bilden kan bara bli ännu bättre från en RAW-fil, knappast sämre. Eller hur?

Tillägg: Det spelar alltså i min mening ingen som helst roll hur icke brusreducerade bilder ser ut så länge de brusreducerade ser bra ut.

Vi kommer inte längre här. Oavsett om du uppfattar att bilderna , enl ditt tycke har hög detaljrikedom så säger det inte så mycket om hur brusfri sensorn är när den går "flat". En jpegfil utan NR hade varit okej oxå. Men jag diskuterar inte estetik här utan prestanda i raw. Och för att jämföra med annan kamera, anser jag att det bästa är att räkna upp jämförbara rawfiler i exv ACR. Mao: Jag förstår vad du menar, men du vill inte fatta min point.

Vi säger så här: Jag respekterar din åsikt, men jag håller fast vid min.

Ha det bra/Lennart

iSolen.se skrev:
Om handpenningen är 1000kr tror jag inte många skulle lägga sig i mer än en kö även om man lätt får tillbaka pengarna om man drar sig ur.
Okej, då tror vi olika.

Om handpenningen var så effektivt som du säger kan man ju fråga sig varför butikerna inte använder systemet?

Jag tror det är för att de bedömer risken för avhopp som för stor och att administrationen med delbetalningar plus eventuella returer och återbetalningar blir mångdubbelt större.

P.R. skrev:
Okej, då tror vi olika.

Om handpenningen var så effektivt som du säger kan man ju fråga sig varför butikerna inte använder systemet?

Jag tror det är för att de bedömer risken för avhopp som för stor och att administrationen med delbetalningar plus eventuella returer och återbetalningar blir mångdubbelt större.

Se mitt senaste inlägg ovan!

Photocon skrev:
Vi kommer inte längre här. Oavsett om du uppfattar att bilderna , enl ditt tycke har hög detaljrikedom så säger det inte så mycket om hur brusfri sensorn är när den går "flat". En jpegfil utan NR hade varit okej oxå. Men jag diskuterar inte estetik här utan prestanda i raw. Och för att jämföra med annan kamera, anser jag att det bästa är att räkna upp jämförbara rawfiler i exv ACR. Mao: Jag förstår vad du menar, men du vill inte fatta min point.

Vi säger så här: Jag respekterar din åsikt, men jag håller fast vid min.

Ha det bra/Lennart

Du och alla vi andra måste vänta tills D300 (och D3) kommit ut på marknaden och det finns rawkonverterare (förutom View NX och Capture NX) som tar NEF-filerna tex Camera Raw. Då kan vi jämföra Canon 40D, Nikon D300 och Sony A700 (helst med samma motiv) och samma inställningar i ACR för att se vilka bildkvaliteter dessa kameror har i raw tex ifråga om brus. Tills dess får tillgängliga jpg-filer, med eller utan NR, duga.

Teodorian skrev:
Se mitt senaste inlägg ovan!
Jo jag såg det men förstod tyvärr inget.

Eftersom du säger att du tycker handpenning är en god ide antar jag att du i likhet med Ola tror på att det avhåller folk från att stå i flera köer (för om det inte har några positiva effekter är ju åtgärden totalt meningslös).

Om folk enligt er tro alltså inte hoppar av sina köplatser så blir det samtidigt inga återbetalningar av pengar och då är din koppling till cashback-kampanjer svårbegriplig.

Om er förhoppning istället slår fel och det ändå blir fråga om återbetalningar så handlar det ju om helt olika företag, rutiner och system än cashback.

P.R. skrev:

Eftersom du säger att du tycker handpenning är en god ide antar jag att du i likhet med Ola tror på att det avhåller folk från att stå i flera köer (för om det inte har några positiva effekter är ju åtgärden totalt meningslös).

Om folk enligt er tro alltså inte hoppar av sina köplatser så blir det samtidigt inga återbetalningar av pengar och då är din koppling till cashback-kampanjer svårbegriplig.

Om er förhoppning istället slår fel och det ändå blir fråga om återbetalningar så handlar det ju om helt olika företag, rutiner och system än cashback.

Vad jag menade var att det kanske skulle kunna fungera med handpenning om det inte uppstår strul som det just gjort för Nikon i samband med deras Flash- och Cashbackkampanjer (jag försökte vara rolig med det gick tydligen inte hem?!) Sådant strul kan ju dels bestå i att produkter någon lagt handpenning på inte kan levereras eller tar lång tid att leverera, dels att kunden inte vill fullfölja köpet och istället ha pengarna tillbaka. Då gäller det att butiken har rutiner för att administrera dessa återbetalningar (vilket ju Nikon inte klarat av på ett bra sätt i de aktuella kampanjerna).

Precis som du säger finns det säkert goda skäl till att butiker i dag sällan använder sig av handpenning. Det var vanligare förr.

Hur som helst får vi vackert vänta på våra beställda D300-kameror och hoppas att leveranserna kommer att fungera bra.

Senast ändrad:
P.R. skrev:

Det räcker med så lite som 50kr för att folk ska tveka att hala fram kreditkortet.

iSolen.se skrev:
Det räcker med så lite som 50kr för att folk ska tveka att hala fram kreditkortet.

Jag ser inte riktigt problemet. Förutom att det tar lite längre tid för de som står efter i kön. När jag köade för 18-200 (stod som nummer tre) så ringde handlarn och frågade om jag ville ha gluggen. Hade jag sagt ner så hade han väl ringt nummer fyra. Om jag inte svarat?!?! Inte vet jag men gissningsvis försöker han väl ett par gånger för att sedan peta ner mig till plats fyra och ringer den tidigare fyran som helt plötsligt blivit nummer tre.......

Det hela handlar ju bara om hur handlaren sköter sitt kösystem eller hur.... Det går ju liksom inte åt fler kameror bara för att några står på kö på fler platser. Förhoppningsvis sköter handlarna detta på ett smart sätt....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar