Annons

D300

Produkter
(logga in för att koppla)
macrobild skrev:
Det börjar alltmer likna ett väckelsemöte.

Väckelse som leder till missförstådd frälsning har historiskt sett lett till korsfästelse. V s b många ggr.

Det är därför det är så viktigt att folk som bedömer bildkvalitén har tillgång till en bra rawkonverterare.

Finns det någon som tar dessa NEF-filer i dagsläget. Tror inte den finns i senaste ACR i alla fall.

Lennart

Lennart, som jag skrev tidigare så är det nog bara View NX som kan konvertera en NEF från D300, inget annat har funkat för mig. Bilderna tidigare är uppräknade med View NX, klart dåligt och MYCKET brgränsat men ändå ;-)

johan.morck skrev:
Lennart, som jag skrev tidigare så är det nog bara View NX som kan konvertera en NEF från D300, inget annat har funkat för mig. Bilderna tidigare är uppräknade med View NX, klart dåligt och MYCKET brgränsat men ändå ;-)

Hej!

Jo, jag läste det tidigare i tråden och det är ju iofs bra. Det är ju ingen direkt vidare konverterare. Livet skulle te sig mycket enklare om DNG-filer kunde bli standard hos alla kamera- och programtillverkare som en början.

Har du testat att låta DNG-Converter konvertera NEF-filen till DNG? Sedan kanske filen skulle kunna gå att öppna i ACR.

Mvh/Lennart

Nej, det är verkligen ingen vidare konverterare MEN den enda av de stora som verkar fungera i dagsläget. HAr inte fått det att funka via DNG. Syftet med min illustration vara bara ATT det fanns programvara och ATT man kunde se hur bilden skulle se ut utan uppskärpning eftersom en del tyckte den såg så brusig ut. Gissar att NX kommer i en ny version rätt snart, inom ca 1 mån då man förhoppningsvis har D300 i handen :)

Vackra bilder, sannerligen.

Är det någon som vet om det någonstans gjorts en jämförelse mellan

Canon 40D & Nikon D300

Avser:
1. Brus på ISO 1600 & ISO 3200
2. Autofokus (Servo - AF-C)
3. Faktisk batteritid

?

Tack på förhand

MVH
// Henrik J

heggejoh skrev:
Vackra bilder, sannerligen.

Är det någon som vet om det någonstans gjorts en jämförelse mellan

Canon 40D & Nikon D300

Avser:
1. Brus på ISO 1600 & ISO 3200
2. Autofokus (Servo - AF-C)
3. Faktisk batteritid

?

Tack på förhand

MVH
// Henrik J

Vi får nog tyvärr vänta tills D300 släppts fri och testarna tex dpreview kan göra sina jämförelser.

Teodorian skrev:
Vi får nog tyvärr vänta tills D300 släppts fri och testarna tex dpreview kan göra sina jämförelser.

Håller med. Det är en ståndpunkt jag haft hela tiden, men jag fick lite milt mothugg i den åsikten; att det skulle stå folk fritt ett spekulera.

Därför tillåter jag mig att spekulera: 40D vs D300:s TROR jag kommer att utfalla till D300:s fördel i det stora hela. Isynnerhet med monterat BG.

Sensorn på D300 är lite större och borde kunna klara de 2 extra mp utan att det skapar mer brus än i 40D p g a att Nikon denna gång (vad jag läst i alla fall) har fler utläsningar än tidigare. AF-hastighet vid kontinuerlig fokusering med BG och det större batteriet (2100 MAh samma som på D2Xs) TROR jag på goda grunder kommer att vara något bättre än 40D. Batteritiden är väl svårast att sia något om.

MEN, huvudorsaken till att jag spekulerar på detta vis är att prisskillnaden är rejält stor mellan 40D och D300. C:a 4.600:- vilket är ganska mycket i det här segmentet. Nikon har egentligen inte råd att i nuläget tillverka en kamera som kostar 15.500:- utan att den är påvisbart bättre på väsentliga punkter än sin främste konkurrents som kostar 10.900:-.

Och väsentliga punkter är väl AF, brus, DR, exponeringssäkerhet, ergonomi, sökare och utbyggnadsmöjligheter och byggkvalitet. Batteritiden tycker jag inte är så väsentlig så länge den ena kameran inte har dubbla kapaciteten mot den andra.

Men jag avslutar som vanligt: Vi får väl se med facit i hand när D300 kommit i tillräckligt många FS-nävar. Redan då måste ju en preliminär trend bli klar. Phil Askey brukar ta väldigt lång tid på sig på dpreview.

Mvh/Lennart

Photocon skrev:
Håller med. Det är en ståndpunkt jag haft hela tiden, men jag fick lite milt mothugg i den åsikten; att det skulle stå folk fritt ett spekulera.

Därför tillåter jag mig att spekulera: 40D vs D300:s TROR jag kommer att utfalla till D300:s fördel i det stora hela. Isynnerhet med monterat BG.

Sensorn på D300 är lite större och borde kunna klara de 2 extra mp utan att det skapar mer brus än i 40D p g a att Nikon denna gång (vad jag läst i alla fall) har fler utläsningar än tidigare. AF-hastighet vid kontinuerlig fokusering med BG och det större batteriet (2100 MAh samma som på D2Xs) TROR jag på goda grunder kommer att vara något bättre än 40D. Batteritiden är väl svårast att sia något om.

MEN, huvudorsaken till att jag spekulerar på detta vis är att prisskillnaden är rejält stor mellan 40D och D300. C:a 4.600:- vilket är ganska mycket i det här segmentet. Nikon har egentligen inte råd att i nuläget tillverka en kamera som kostar 15.500:- utan att den är påvisbart bättre på väsentliga punkter än sin främste konkurrents som kostar 10.900:-.

Och väsentliga punkter är väl AF, brus, DR, exponeringssäkerhet, ergonomi, sökare och utbyggnadsmöjligheter och byggkvalitet. Batteritiden tycker jag inte är så väsentlig så länge den ena kameran inte har dubbla kapaciteten mot den andra.

Men jag avslutar som vanligt: Vi får väl se med facit i hand när D300 kommit i tillräckligt många FS-nävar. Redan då måste ju en preliminär trend bli klar. Phil Askey brukar ta väldigt lång tid på sig på dpreview.

Mvh/Lennart

Sony sensorn som sitter i D300 har 4000 parallella AD konverterare som läser av data och varje rad har individuell NR.

Nikon brukar även ha bra "extern" NR, jmf. A100 vs. D80, samma sensor. Så det kommer nog bli bra. Kika på A700 bilder så har du en hint om vart det lutar.

t.ex. http://www.sonolta.com/sony-a700-iso-1250-idc

Jag grunnar fortfarande på AF hos D300, hmmm! Känns konstigt att den inte ska vara snabbare och distinktare än hos D200, lite trist tycker jag. I mitt fall vill jag gärna ha snabb och tydlig AF för jag jobbar ofta med AFC och ibland serietagning.

Jag vill inte gärna tro att det är sant ... någon kan väl luska fram en test som säger motsatsen så slipper jag funderae på en D3 ... den är så dyr :)

finns ju "tester o mottester", nästan krig över där, dpreview, får nog vänta ett tag tills det kyls ner...

Räknade snabbt att en D300 med grepp, extra batteri och laddare skulle gå på 22674:- hos Cyberphoto. Jag kan alltså köpa två stycken uppsättningar och ändå få pengar över till ett minneskort på en D3:a.

Kan inte någon vara hygglig och hitta ett test som säger att D300:ans AF är mycket snabbare än D200 ... skulle ge mig själaro :) (och pengar över i plånboken!)

Det finns ju ännu inte några som helst objektiva jämförande tester av AF-hastigheten mellan D300 och D200 (eller mellan D300 och D3) utan bara subjektiva uppfattningar. Jag har ju ändå mycket svårt att tro att D300 med en ny AF-modul inte skulle prestera bättre än den i D200. Sedan beror förstås AF-prestandan (hastighet, korrekthet) i praktiken på D300 på vilket objektiv du använder och hur väl du bemästrar det nya AF-systemet. I slutänden är det avgörande som alltid om du i dina fotomiljöer märker någon reell skillnad i förhållande till en annan kamera.

Ola Rockberg skrev:
Räknade snabbt att en D300 med grepp, extra batteri och laddare skulle gå på 22674:- hos Cyberphoto. Jag kan alltså köpa två stycken uppsättningar och ändå få pengar över till ett minneskort på en D3:a.

Kan inte någon vara hygglig och hitta ett test som säger att D300:ans AF är mycket snabbare än D200 ... skulle ge mig själaro :) (och pengar över i plånboken!)

Som läget är tror jag att du kan få vilket svar du vill beroende hur du frågar. Lägger du betoningen på "mycket" snabbare än D200 lär du inte hitta någon som vågar intyga det i dagsläget.

Frågar du om AF är "snabbare" än på D200 kommer du bara att få spekulationer till svar.

Frågar om AF är "lite snabbare" än på D200 kommer säkert en del att svara lite svävande att "jo, men det är den nog..ähm...den borde ju var det...kanske...om...etc.

Men vi kan ju titta på befintliga kameror av märket Canon. 40D och 1DMkIII som ju på sätt och vis går att jämföra med D300 och D3. 40D har högre upplösning, snabbare sekvens och lite raskare AF än sin föregångare 30D/20D, men den har inte samma snabbhet som kamerorna ur 1D-serien.

Förmodligen ligger det likadant till med D300, den blir lite raskare än sin föregångare men får inte samma snabbhet i AF som D3.

Men det är ju bara spekulationer också från min sida.

Du måste vara starkare i tron, man! Och tålamod är en dygd! Det kommer tester. Rätt festligt om snabbare autofokus skänker själaro. Något för prästerna att ta fasta på, kanske.

Lennart

enskilda personer säger långsammare än d200 och snabbare än d200 så det är bara att vänta, det lönar sig ej att spekulera, som sagt

Testade en D2x under alpina VM i Åre i vintras och kommer ihåg att den var snabbare/distinktare än D200 när det gäller AF vid skidåkning ... vill gärna uppleva samam sak när D300 kommer ... men misströstar när enskilda individer säger att det är samma AF som D200 ... även om det vara mest är spekulationer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar