Annons

D300

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,

Jag håller med föregående talare.

Bilderna är inte helt jämförbara. Innan jag knäppte av korten kontrollerade jag snabbt att de "utanpåliggande" rattarna och inställningarna på kameran var desamma.

Väntade sedan på den andra kameran, bytte till samma objektiv, ställde in samma inställningar och knäppte några kort. Ändrade ISO, knäppte kort.

Skall man göra ett riktigt jämförbart test så måste det mer till än en liten stund vid en monter, där folk rycker och sliter i kamerorna. Absolut.

Men, men.
Några previews av bilder och annat kan man alltid ha nytta av. Jag längtar till dess att kameran används i "riktiga" sammanhang, s o m t ex hockey som ställer kamerans höga brusnivåer på riktiga utmaningar. Man får väl hålla utkik på pbase.com och de olika recensionssajterna ett tag framöver.

MVH
// Henrik J

heggejoh skrev:
Hej,

Jag håller med föregående talare.

Bilderna är inte helt jämförbara. Innan jag knäppte av korten kontrollerade jag snabbt att de "utanpåliggande" rattarna och inställningarna på kameran var desamma.

Väntade sedan på den andra kameran, bytte till samma objektiv, ställde in samma inställningar och knäppte några kort. Ändrade ISO, knäppte kort.

Skall man göra ett riktigt jämförbart test så måste det mer till än en liten stund vid en monter, där folk rycker och sliter i kamerorna. Absolut.

Men, men.
Några previews av bilder och annat kan man alltid ha nytta av. Jag längtar till dess att kameran används i "riktiga" sammanhang, s o m t ex hockey som ställer kamerans höga brusnivåer på riktiga utmaningar. Man får väl hålla utkik på pbase.com och de olika recensionssajterna ett tag framöver.

MVH
// Henrik J

Tog du inga bilder med D3? Om du gjorde det: Hur upplevde du dessa i förhållande till vad D300 presterade?

Hej,

Jag tog upp kameran men lade ner den illa kvickt eftersom jag riskerade att dregla ner den fullständigt.

=)

Så, tyvärr inga bilder.

MVH
// Henrik J

Winzip?

Hej, du kan möjligtvis inte lägga NEF:arna i ett WinZip-arkiv istället? Kan inte öppna ditt arkiv.
M v h
Peter
heggejoh skrev:
Hej,

Tidigare idag hände något fantastiskt.
Scandinavian Photo ringde mig. Jag tänkte:

"- Va tusan, har min förbeställda D300 redan kommit?"

Nej, så var inte fallet.
Däremot inbjöd de mig att åka upp till Bankeryd (jag bor i Växjö) och komma och klämma och känna på kameran eftersom Nikon var där idag. Tack så hemskt mycket sade jag! Vi ses! =)

Tog eftermiddagen ledigt, satte mig i bilen och tuffade 13 mil norrut.
Väl framme väntade en mini-fotomässa. Scandinavian Photo Tour. Kul initiativ!

Mina intryck av D300 var nästan enbart positiv. Den kändes så jädrans genomtänkt. Displayen, menyerna, reglagen, kvalitekänslan. Allt. Helt fantastisk i mina ögon. Och något som jag verkligen föll för var just displayen. Displayen på D200 känns så gammal i jämförelse. Skönt att på D300'n slippa kombinera manöverhjulet för att zooma vilket behövs på D200. Något jag däremot fick känslan av var att autofokusen kändes långsammare än på både D80 (vilken jag själv äger) samt D200 som jag också testade idag. Det kändes som att D300ns AF tänkte lite... sen visade valdra AF-punkter. Samma om man valde dedikerad punkt. Alltid svårt att beskriva dessa känslor men den kändes... annorlunda bara. Kanske bara en vanesak, vad vet jag.

En sak till jag märkte.
Mitt Sandisk Extreme III 8 Gb är _inte_ att räkna med för 6 fps. Detta om man fotar i RAW vill säga. Max 2 fps med kombinationen Extreme III och RAW. Enligt representanten för Nikon krävs Extreme IV eller V för att inte kortet skall vara flaskhalsen. Om jag däremot fotade i JPG High/Normal så rasslade kameran på fint.

En annan reflektion jag gjort tidigare är att för att byta det ena batteriet (det som sitter i kamerakroppen) måste man ta bort batterigreppet. Detta kan tyckas vara lite bökigt om man efter varje fotosession skall byta och ladda batterier. Av med batterigreppet, på med batterigreppet osv. Nikon menade förresten på att D300'n nyttjar batterikapaciteten 2,5 gånger bättre än D200n. När jag tittade i batteriinformation stod den på 72% och cirka 200 exponeringar. Givetvis fritt fram att dra slutsatser av detta. Batteripacket användes ej utan enbart standard EN-EL3e.

Några bilder på härligheten?
Nja, inte på kameran men eftersom jag hade med mig ett eget minneskort så fick jag även med mig några testbilder hem.

Se länk.

http://www.henrikj.se/d200_vs_d300

Hur länge innehållet via ovanstående länk kommer att ligga uppe låter jag vara osagt eftersom jag i dagsläget har lite ont om utrymme på mitt webbhotell. Det är därför fritt fram för någon frivillig att lägga upp materialet "på annan ort", så att säga.

Nåväl.
Full av intryck är man. Klockan är sen, 01:40. Dags att sova och se fram emot fler tester, fler intryck och planerad leveransstart (månadsskiftet nov/dec enligt Nikon idag).

Stort tack till Nikon, för konstant trevlig service, samt till Scandinavian Photo som tog initiativet och ringa till mig för att tipsa om detta. DET är service och kundvård bannemej! =)

Må väl.

MVH
// Henrik J

johan.morck skrev:
Öhh, är det inte uppenbart redan att D3 presterar bättre än D300 i flera avseenden. Eller?

Jag har för egen del beställt både D3 och D300 men ännu inte haft möjlighet att själv prova dem. Det hoppas jag få chansen till på fotomässan om en månad. Det är alltid intressant att höra vad olika människor gör för bedömningar, så därför frågade jag.

Hej alla på forumet. Tack för trevlig läsning. Här är mitt absolut första inlägg på fotosidan och det är en fråga.

Ni pratar om att d300:an släpps i alla eu-länder samtidigt. Är det någon som vet när den släpps i Asien eller USA?

yamahafj skrev:
Är det bara jag som tycker det är mysko att Nikon nu tillåter spekulanter ta bilder med egna minneskort med D300 men att ingen professionell testare har fått lägga ut bilder, exvis www.dpreview.com?

Tror inte det är Nikon som förbjuder det utan det är en policy hos dpreview att inte lägga ut bilder från förseriekameror eftersom tekniska detaljer kan komma att ändras till serieproduktionen.

Johannes

Edgar skrev:
Hej alla på forumet. Tack för trevlig läsning. Här är mitt absolut första inlägg på fotosidan och det är en fråga.

Ni pratar om att d300:an släpps i alla eu-länder samtidigt. Är det någon som vet när den släpps i Asien eller USA?

Förmodligen är det samma officiella datum på alla marknader dvs 21/11.

Bilderna "uppräknade" i NX

Såklart det går att "räkna upp" nef-filerna, jag har testat med View NX och konverterar helt utan skärpning och MED skärpnintg i olika grader. Tar mig också friheten att med redan tillgängliga bilder illustrera skillnaderna.
Ursprungsbilden är utan någon form av brusreducering, inte hög-iso NR eller vanlig NR. Däremot är skärpan inställd på 7 vilket tillsamman ger den bild vi tidigare sett. Här är en "crop" från orginalbilden.

Bilagor

• org_3200_crop2.jpg
    org_3200_crop2.jpg
    98.4 KB · Visningar: 1,042
Dessa två croppar tycker jag på ett bra sätt belyser vikten av att vara väldigt försiktig med att regelmässigt använda intern kameraskärpning över hela bildytan - och särskilt inte vid dåliga ljusförhållanden i kombination med höga ISO-tal - då resultatet (övre bildcropen) bara blir förstärkt och fulare brus. Skall man skärpa en bild tagen under dåliga ljusförhållanden får det vara selektivt så att inte generell brusförstärkning förstör helheten. Jag väljer utan att blinka en mjuk och hyfsat ren bild framför en dåligt skärpt bild med tydligt brus (luminans- och i värsta fall även färgbrus). Jag har nästan alltid kört utan bildskärpning och utan brusreduktion i de Nikon DSLR jag haft.

Det börjar alltmer likna ett väckelsemöte,folk vittnar, jag såg jesus klart och tydligt hans ande var fullt synbar utan några artefakter eller brusreducering i 3200iso som när jag såg honom sist i 800iso med min d200 och autofocusen var inte bättre.

Leta gärna istället upp rawfiler från d3 jämfört med exv 5d , 1dmk3 eller d300 och 30d, 40d.
Samma motiv, ljus, tid.bländare ,iso.

Mikael

macrobild skrev:
Det börjar alltmer likna ett väckelsemöte,folk vittnar, jag såg jesus klart och tydligt hans ande var fullt synbar utan några artefakter eller brusreducering i 3200iso som när jag såg honom sist i 800iso med min d200 och autofocusen var inte bättre.

Leta gärna istället upp rawfiler från d3 jämfört med exv 5d , 1dmk3 eller d300 och 30d, 40d.
Samma motiv, ljus, tid.bländare ,iso.

Mikael

Kul liknelse! Det är väl dessa jämförelser du kommer att göra men de flesta fotografer här på FS har inte tillgång till alla kamerorna du talar om, saknar din kunskap och har kanske heller inte tiden att göra sådana tester. Något nytt om när du får D3 och D300 för test?

Teodorian skrev:
Kul liknelse! Det är väl dessa jämförelser du kommer att göra men de flesta fotografer här på FS har inte tillgång till alla kamerorna du talar om, saknar din kunskap och har kanske heller inte tiden att göra sådana tester. Något nytt om när du får D3 och D300 för test?

Nej.
Lars Kjellberg sköter kontakten med Lasse på Nikon
Mikael

Ola Rockberg skrev:
Enligt denna testare skulle AF i princip inte skilja mellan D200 och D300 ... ska vi tro på det?

Var och får väl bilda sig en egen uppfattning tills vidare men objektiva tester (dpreview mfl) lär mäta det. De flesta som testat D300 och D3 parallellt tycks ju däremot hävda att, trots samma AF-modul, ger D3:an snabbare (och bättre?) AF. Även här får framtida test verifiera eller falsifiera påståendena.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar