Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D300

Produkter
(logga in för att koppla)
Kom oxå på att Canon har systemet att ingen kamera ska kosta mer i ett EU-land än ett annat. Det enda som ska skilja är avvikelsen i ländernas respektive mervärdesskattsatser. Gäller naturligtvis s k riktpris. Så det finns ändå skillnader, men de har jämnats ut mer och mer.

Teodorian skrev:
Ett steg bättre brusegenskaper på D300 är väl i linje med vad vi kan hoppas på i bästa fall.
Jag tycker faktiskt att det ser ut att vara mer åt två stegs skillnad. Tyvärr är exempelbilderna olika exponerade vilket besudlar resultatet lite, men annars ser ju D300 ut att leverera nästan lika lågt brus vid ISO 1600 som D200 gör vid ISO 400. Räknar man med den högre upplösningen så är det verkligen riktigt bra. Snyggt är bruset också:)

Tillägg: Nä förresten, två steg är att ta i om man kollar på de fullstora bilderna. Där ser det mer ut som 1-1,5 steg. Finkornigt och snyggt är det i alla fall!

D300 kommer månadsskiftet nov/dec enligt Nikonsäljare hos Scandinavianphoto idag. Jag klämde både på D300 och D3:an. Ganska justa kameror. Fick en genommgående demonstration av båda kamerorna. Testade ISO 6400 -D3, 3200 D300, ganska imponerande. Pratade lite med en annan säljare från Nikon, som var lite svävande på Nov/dec. Det skulle dock inte likna leveransproblemen som det var med D200, utan även sverige skulle få sin del av kakan

tror inte heller de håller tiderna så bra, förseningar i andra länder har ju annonserats, så, (fast det kanske berodde på dålig förberedelse?), det var ju en tid 12 nov förut, om man ska slå vad så skulle jag tro nästa år, men det ska man ju inte, dumt att skriva sån här skit,,,...

Komplett får in 2 st den 21/10
Än detalj som jag hänger upp mig på är fotografering med Liveview är att bilden inte hänger med om man vinklar kameran horisontellt, tex vid portträtt. Nikonkillarna fattande inte vad jag menade med detta, och Inte fick jag visa dem med än Sony A700, de stod precis jämte varandra. Men det kommer ju från Minolta. Det verkar som om de kan allt som de tycker är viktigt att lära ut om kamerorna, och absolut inget mera

Men å andra sidan kan det vara ide att vänta lite. Nikon D300- 15500 kr, Sony-14000 kr- Olympus E-3 17000 kr, Canon 40D 11500 kr.

Canon kanske kommer med 6D för 18000 kr med FF.

Sedan får vi inte glömma Pentax.

Problemet är då objektiven, tyvärr

chiyoda skrev:
Komplett får in 2 st den 21/10

Det är kvalificerat "bull", Expert skulle också få in den vevan - men problemet är att de inte lyssnat på den information som Nikon gett ut.

Säljstarten är planerad till samma datum för alla länder, allt för att man skall minimera ev. gråimport. Och den info jag fått var först slutet av nov. men nu ändrad till början av dec.

Hälsningar

Adam

chiyoda skrev:
Än detalj som jag hänger upp mig på är fotografering med Liveview är att bilden inte hänger med om man vinklar kameran horisontellt, tex vid portträtt. Nikonkillarna fattande inte vad jag menade med detta

Jag förstår inte heller riktigt vad du menar? Menar du att on-screen informationen borde vrida sig också? (signal från kamerans orienteringssensor)

Jag menar att på Minoltas och ny Sonys D-SLR vrider sig on-screen information såsom slutartid-bländare-valt ISO tal m.m, likaså den tagna bilden som visas efter exponering eller om man bländrar sig för se redan tagna bilder. Är bilden tagit vertikalt visas den, är den tagits horisontellt visas den horisontellt.

Jag har 2 st skärmar till datorn 22 " och 18". 18" är tiltad för att visa bilder som tagits horisontellt. Då täcks bilden ut på hela skärmen. Denna finess finns inte hon Nikon.

Däremot finns det på D3:an någon slags gyro så du kan se att kameran hålls rätt i förhållandet till horisonten, om jag nu har fattat det sista (D3:an )rätt

chiyoda skrev:
Jag menar att på Minoltas och ny Sonys D-SLR vrider sig on-screen information såsom slutartid-bländare-valt ISO tal m.m, likaså den tagna bilden som visas efter exponering eller om man bländrar sig för se redan tagna bilder. Är bilden tagit vertikalt visas den, är den tagits horisontellt visas den horisontellt.

Det kan man välja i menyn, iaf på min D70.

chiyoda skrev:

Jag har 2 st skärmar till datorn 22 " och 18". 18" är tiltad för att visa bilder som tagits horisontellt. Då täcks bilden ut på hela skärmen. Denna finess finns inte hos Nikon.

Det är ju ett resultat av samma funktion, man ställer in kameran m den automatiskt ska rotera bilder tagna i porträttläge. Sen läser din bildvisare exifinfo och roterar bilden om du har valt det.

chiyoda skrev:

Däremot finns det på D3:an någon slags gyro så du kan se att kameran hålls rätt i förhållandet till horisonten, om jag nu har fattat det sista (D3:an )rätt

Stämmer!

Jag har ingen erfarenhet av D70. Därimot har haft en Minolta 5D, och på den kameran behövde man inte ändra i någon mmeny, att bilden ändrades automatisk beroende på hur du håller kameran

chiyoda skrev:

Jag har ingen erfarenhet av D70. Därimot har haft en Minolta 5D, och på den kameran behövde man inte ändra i någon mmeny, att bilden ändrades automatisk beroende på hur du håller kameran

På D70 finns det en inställning som gör att bilden visas rätt i displayen (och i datorn) oavsett om du tog bilden i stående eller liggande format.

Nackdelen är att när en stående bild visas på en liggande display utnyttjas inte displayen särskilt bra så jag har slagit av den funktionen och vrider kameran vid behov istället.

Tyckaren skrev:

Det är kvalificerat "bull", Expert skulle också få in den vevan - men problemet är att de inte lyssnat på den information som Nikon gett ut.

Säljstarten är planerad till samma datum för alla länder, allt för att man skall minimera ev. gråimport. Och den info jag fått var först slutet av nov. men nu ändrad till början av dec.

Hälsningar

Adam

21 november är det datum som nu anges för både D300 och D3. Vi får väl se...

Hej,

Tidigare idag hände något fantastiskt.
Scandinavian Photo ringde mig. Jag tänkte:

"- Va tusan, har min förbeställda D300 redan kommit?"

Nej, så var inte fallet.
Däremot inbjöd de mig att åka upp till Bankeryd (jag bor i Växjö) och komma och klämma och känna på kameran eftersom Nikon var där idag. Tack så hemskt mycket sade jag! Vi ses! =)

Tog eftermiddagen ledigt, satte mig i bilen och tuffade 13 mil norrut.
Väl framme väntade en mini-fotomässa. Scandinavian Photo Tour. Kul initiativ!

Mina intryck av D300 var nästan enbart positiv. Den kändes så jädrans genomtänkt. Displayen, menyerna, reglagen, kvalitekänslan. Allt. Helt fantastisk i mina ögon. Och något som jag verkligen föll för var just displayen. Displayen på D200 känns så gammal i jämförelse. Skönt att på D300'n slippa kombinera manöverhjulet för att zooma vilket behövs på D200. Något jag däremot fick känslan av var att autofokusen kändes långsammare än på både D80 (vilken jag själv äger) samt D200 som jag också testade idag. Det kändes som att D300ns AF tänkte lite... sen visade valdra AF-punkter. Samma om man valde dedikerad punkt. Alltid svårt att beskriva dessa känslor men den kändes... annorlunda bara. Kanske bara en vanesak, vad vet jag.

En sak till jag märkte.
Mitt Sandisk Extreme III 8 Gb är _inte_ att räkna med för 6 fps. Detta om man fotar i RAW vill säga. Max 2 fps med kombinationen Extreme III och RAW. Enligt representanten för Nikon krävs Extreme IV eller V för att inte kortet skall vara flaskhalsen. Om jag däremot fotade i JPG High/Normal så rasslade kameran på fint.

En annan reflektion jag gjort tidigare är att för att byta det ena batteriet (det som sitter i kamerakroppen) måste man ta bort batterigreppet. Detta kan tyckas vara lite bökigt om man efter varje fotosession skall byta och ladda batterier. Av med batterigreppet, på med batterigreppet osv. Nikon menade förresten på att D300'n nyttjar batterikapaciteten 2,5 gånger bättre än D200n. När jag tittade i batteriinformation stod den på 72% och cirka 200 exponeringar. Givetvis fritt fram att dra slutsatser av detta. Batteripacket användes ej utan enbart standard EN-EL3e.

Några bilder på härligheten?
Nja, inte på kameran men eftersom jag hade med mig ett eget minneskort så fick jag även med mig några testbilder hem.

Se länk.

http://www.henrikj.se/d200_vs_d300

Hur länge innehållet via ovanstående länk kommer att ligga uppe låter jag vara osagt eftersom jag i dagsläget har lite ont om utrymme på mitt webbhotell. Det är därför fritt fram för någon frivillig att lägga upp materialet "på annan ort", så att säga.

Nåväl.
Full av intryck är man. Klockan är sen, 01:40. Dags att sova och se fram emot fler tester, fler intryck och planerad leveransstart (månadsskiftet nov/dec enligt Nikon idag).

Stort tack till Nikon, för konstant trevlig service, samt till Scandinavian Photo som tog initiativet och ringa till mig för att tipsa om detta. DET är service och kundvård bannemej! =)

Må väl.

MVH
// Henrik J

En sak till jag märkte.
Mitt Sandisk Extreme III 8 Gb är _inte_ att räkna med för 6 fps. Detta om man fotar i RAW vill säga. Max 2 fps med kombinationen Extreme III och RAW. Enligt representanten för Nikon krävs Extreme IV eller V för att inte kortet skall vara flaskhalsen. Om jag däremot fotade i JPG High/Normal så rasslade kameran på fint.

Det var inte så att när du fotade RAW så var kameran ställd på 14-bitars NEF ? Isåfall får du max 2,5 fps och det oavsett minneskort. Minneskortets hastighet är bara relevant först efter buffern är slut och i D300:ans fall i NEF så ska det vara 19 bilder, därefter blir minneskortet en flaskhals.

Spännande, tack för att du delar med dig till oss som har lite längre till Bakeryd (och dessutom köar hos CP istället.. iofs är det ännu längre till Umeå.. jaja..) :D

På ISO1600-bilderna verkar faktiskt D300 ha högre brus än D200 (jag kikar på den övre högra kameramontern), samtidigt som detaljrikedomen är högre. Är det så att D200 brusreducerar jpg hårdare? Jag såg också att D300'n är inställd på Sharpnes->Hard, medans D200 står på normal, det påverkar väl något.

Per

Är det bara jag som tycker det är mysko att Nikon nu tillåter spekulanter ta bilder med egna minneskort med D300 men att ingen professionell testare har fått lägga ut bilder, exvis www.dpreview.com?

Hej,

För säkerhets skull frågade jag innan jag började ta kort med mitt medhavda minneskort. Hade definitivt respekterat ett "Nej" men representanten från Nikon sade glatt att det gick fint.

Tror dock att de förlitar sig till lite "gratis" marknadsföring via oss "fotoganer" (uttryck jag läste i någon tidning), som utan kostnad sprider produktens namn/resultat.

MVH
// Henrik J

Trevligt att se lite riktiga bilder från någon här på FS. Kul att läsa din värdering av kameran i relation till andra kameror.
Överlag tycker jag att bilderna du lagt upp inte är helt jämförbara. Ser man till bilderna på ISO3200 så har D200 "hög ISO NR" PÅ medan den är av på D300. Bildskärpningen på D200 är "auto" medan den på D300 är på steg 7 (av 10 om jag inte minns fel). Detta kan förklara att bilden från D300 ser mer brusig ut, dvs mindre brusreducering och mer skärpning. Detta är förståss bara spekulationer. Ser man tex bilderna från den tjeckiska sidan så är ju D300 bättre, den brusar mindre och snyggare :)
Tycker att dina bilderna från D300 ser bättre ut trots att det tillkommit en del brus pga olika omständigheter MEN å andra sidan tillhör jag inte kategorin brusallergiker och fotar bara RAW helt utan någon form av brusreducering.

Finns det någon möjlighet att "räkna upp" NEF-filerna än? Om så är fallet antar jag att det går att se bilderna utan dessa inställningar.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar