Hej,
Tidigare idag hände något fantastiskt.
Scandinavian Photo ringde mig. Jag tänkte:
"- Va tusan, har min förbeställda D300 redan kommit?"
Nej, så var inte fallet.
Däremot inbjöd de mig att åka upp till Bankeryd (jag bor i Växjö) och komma och klämma och känna på kameran eftersom Nikon var där idag. Tack så hemskt mycket sade jag! Vi ses! =)
Tog eftermiddagen ledigt, satte mig i bilen och tuffade 13 mil norrut.
Väl framme väntade en mini-fotomässa. Scandinavian Photo Tour. Kul initiativ!
Mina intryck av D300 var nästan enbart positiv. Den kändes så jädrans genomtänkt. Displayen, menyerna, reglagen, kvalitekänslan. Allt. Helt fantastisk i mina ögon. Och något som jag verkligen föll för var just displayen. Displayen på D200 känns så gammal i jämförelse. Skönt att på D300'n slippa kombinera manöverhjulet för att zooma vilket behövs på D200. Något jag däremot fick känslan av var att autofokusen kändes långsammare än på både D80 (vilken jag själv äger) samt D200 som jag också testade idag. Det kändes som att D300ns AF tänkte lite... sen visade valdra AF-punkter. Samma om man valde dedikerad punkt. Alltid svårt att beskriva dessa känslor men den kändes... annorlunda bara. Kanske bara en vanesak, vad vet jag.
En sak till jag märkte.
Mitt Sandisk Extreme III 8 Gb är _inte_ att räkna med för 6 fps. Detta om man fotar i RAW vill säga. Max 2 fps med kombinationen Extreme III och RAW. Enligt representanten för Nikon krävs Extreme IV eller V för att inte kortet skall vara flaskhalsen. Om jag däremot fotade i JPG High/Normal så rasslade kameran på fint.
En annan reflektion jag gjort tidigare är att för att byta det ena batteriet (det som sitter i kamerakroppen) måste man ta bort batterigreppet. Detta kan tyckas vara lite bökigt om man efter varje fotosession skall byta och ladda batterier. Av med batterigreppet, på med batterigreppet osv. Nikon menade förresten på att D300'n nyttjar batterikapaciteten 2,5 gånger bättre än D200n. När jag tittade i batteriinformation stod den på 72% och cirka 200 exponeringar. Givetvis fritt fram att dra slutsatser av detta. Batteripacket användes ej utan enbart standard EN-EL3e.
Några bilder på härligheten?
Nja, inte på kameran men eftersom jag hade med mig ett eget minneskort så fick jag även med mig några testbilder hem.
Se länk.
http://www.henrikj.se/d200_vs_d300
Hur länge innehållet via ovanstående länk kommer att ligga uppe låter jag vara osagt eftersom jag i dagsläget har lite ont om utrymme på mitt webbhotell. Det är därför fritt fram för någon frivillig att lägga upp materialet "på annan ort", så att säga.
Nåväl.
Full av intryck är man. Klockan är sen, 01:40. Dags att sova och se fram emot fler tester, fler intryck och planerad leveransstart (månadsskiftet nov/dec enligt Nikon idag).
Stort tack till Nikon, för konstant trevlig service, samt till Scandinavian Photo som tog initiativet och ringa till mig för att tipsa om detta. DET är service och kundvård bannemej! =)
Må väl.
MVH
// Henrik J