Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D300

Produkter
(logga in för att koppla)
Redovisar man hur stor noggrannhet man har i mätningarna? Ett vanligt fel vid mätning är att man inte gör en felanalys för att ta reda på med hur stor precision man ska presentera sina mätvärden.

Nej, validering är ju aldrig fel, hehe... Nu babblar jag på i allmäna termer, men systematiska fel kan vara svåra att upptäcka, dock. Enklaste sättet att testa för tillförlitliga resultat är oftast den jobbkrävande vägen, dvs om man ska testa dynamiska omfånget så får man fota en testtavla och gaffla och se vad som ger teckning vid varje ISO, för varje kameramodell. Arbetssamt men intuitivt och tillförlitligt. Alltför ofta finns det "smarta sätt att räkna ut" dittan och dattan, men sällan granskas de antaganden som gäller bakom dessa tester.
 
macrobild skrev: d3 sensor är tillverkad av Sony med Nikons specifikationer.

Nähä? Vem gör det då? Vissa spekulationer verkar ju föerkomma, men vad jag förstår finns det bara INDICIER på att det inte är Sony som tillverkar åtminstoner flertalet komponenter (wafwern, bl a?). Vad är det som säger dig att Sony absolut INTE ligger bakom detta?

Diskussionen kring vilken sensor D3 eller en framtida D3x har är förvisso intressant men hör väl mer hemma i D3 tråden.
 
Nej, validering är ju aldrig fel, hehe... Nu babblar jag på i allmäna termer, men systematiska fel kan vara svåra att upptäcka, dock. Enklaste sättet att testa för tillförlitliga resultat är oftast den jobbkrävande vägen, dvs om man ska testa dynamiska omfånget så får man fota en testtavla och gaffla och se vad som ger teckning vid varje ISO, för varje kameramodell. Arbetssamt men intuitivt och tillförlitligt. Alltför ofta finns det "smarta sätt att räkna ut" dittan och dattan, men sällan granskas de antaganden som gäller bakom dessa tester.
Jag vet inte riktigt vad du menar med validering, men jag syftade på det här och det här.
 


Jag har Thom Hogans. Den ligger endast på CD och inte på papper. 600 sidor eller ngt sådant. Jag kan inte säga att jag är imponerad. Det är i princip en genomgång av manualen och ger inte särskilt många tips ur ren fotosynpunkt, ex ger inga direkta tips om hur man kan optimera inställningar för olika situationer eller hur man bäst använder autofokussystemet etc. Länken refererar till Darrell Youngs bok som väl är en Nikonian produkt. Jag har inte sett / läst den men tror inte heller den ger särskilt mycket mer än manualen.

Det finns en CD av Peter iNova som jag tror ger mer avseende hur man kan använda kameran ur kreativ synpunkt, i vart fall innehöll hans D200 bok en hel del sådant.
 
Sugen

tjena

jag har med en d300 men börjar fundera på att av någon kostig anledning byta upp mig till d700 men frågan är ju vad jag kommer att få i andra hand för min d300 begat och det är värt vad d700 ger i skillnad mot d300 eller ska man satsa på något bättre oblektib kanske ?
 
tjena

jag har med en d300 men börjar fundera på att av någon kostig anledning byta upp mig till d700 men frågan är ju vad jag kommer att få i andra hand för min d300 begat och det är värt vad d700 ger i skillnad mot d300 eller ska man satsa på något bättre oblektib kanske ?

Sitter oxå och funderar på att byta upp mig till en D700.. Beror ju på vad man vill plåta.. Använder du Tele så är det ju en fördel med D300 mot D700..
Bättre brus egenskaper och ingen brännviddsförlängning.. Det är ju fördelar med D700 mot D300.. Bättre skärpedjups egenskaper är en annan fördel med D700..

Kostar ju endel, eftersom man förutom huset även blir "tvungen" att duta ut eventuella DX gluggar..
 
Sitter oxå och funderar på att byta upp mig till en D700.. Beror ju på vad man vill plåta.. Använder du Tele så är det ju en fördel med D300 mot D700..
Bättre brus egenskaper och ingen brännviddsförlängning.. Det är ju fördelar med D700 mot D300.. Bättre skärpedjups egenskaper är en annan fördel med D700..

Kostar ju endel, eftersom man förutom huset även blir "tvungen" att duta ut eventuella DX gluggar..

Vad är det för fördel med "ingen brännviddsförlängning"? Det är väl ingen fördel (eller nackdel) i sig. Byt objektiv om vinkeln inte passar. Att behöva räkna om brännvidden är ingen nackdel när du väl vant dig. Enda gången det är en reell nackdel är under skumt ljus och när en kraftig vidvinkel behövs. Det finns objektiv till DX som matchar FX inom nästan samtliga områden (med några få undantag). Akilleshälen för DX är riktigt ljusstarka vidvinklar. Visst finns det ett och annat objektiv för FX som inte finns motsvarighet till inom DX men samma sak gäller för FX. Jag skulle få mycket svårt att ersätta min 70-200 om jag bytte till FX. En 105-300 f2,8 finns inte och jag använder den till nästan 100% när jag plåtar sport.

Samma sak med "bättre skärpedjupsegenskaper". FF ger kortare skärpedjup än DX vid samma bildvinkel, avstånd och bländare beroende på att ett annat objektiv måste användas men är det en fördel eller nackdel? Kan vara både och. DX ger ett längre skärpedjup medan FX ger ett kortare. Vad som är bäst vet bara fotografen. Själv så tenderar jag att hålla med dig om att ett kortare skärpedjup oftast är att föredra men jag har nästan aldrig några problem med att få tillräckligt kort sådant med de gluggar jag har tillgång till.,

Som jag ser det så finns det bara tre reella fördelar med FX:
Lägre brus
Möjligheten till bättre DR
och ljustarka vidvinklar.
Det är allt. Någon kommer säkert att säga sökaren. För mig så är sökaren i D300 mer än bra. Den är dessutom bättre än den i A900. Jag som glasögonbärare kan inte se hela sökaren samtidigt i den kameran, Och nej, jag har inga jättegoogles. Tämligen små faktiskt.

För DX så är det två:
Längre telen (brännviddsförlängningen)
Generellt sätt billigare (än så länge är väl bäst att tillägga)

För mig som nästan aldrig har behov av ljustarka vidvinklar så spelar det argumentet en mindre roll. Däremot hade jag gärna tagit FXs brusegenskaper men det behovet väger inte upp fördelarna med brännviddsförlängningen. Jag har helt enkelt mer nytta av den än bättre brusegenskaper på ultrahöga iso.

Vad som är bäst? Dina behov vet bara du själv.
 
Senast ändrad:
tjena

jag har med en d300 men börjar fundera på att av någon kostig anledning byta upp mig till d700 men frågan är ju vad jag kommer att få i andra hand för min d300 begat och det är värt vad d700 ger i skillnad mot d300 eller ska man satsa på något bättre oblektib kanske ?

jag köpte en svensksåld, beggad d300 i nyskick med mindre än 1000 kort tagna för 2 veckor sen. gav 10000 för den med frakt.
har sett andra säljare begära mellan 8-11 tusen i andra annonser.


underbar kamera måste jag tillägga oxå! :D hade man fått D1H's AF-hastighet med skruvdrivna objektiv, samt lite smartare meny-uppställning så hade den varit nästan helt perfekt! tycker det är en lite skum ordning på en del menyval, samt så skulle jag vilja kunna styra auto-iso på/av utan att behöva krångla mig in i menyn.
i övrigt är jag kanon-nöjd.
 
Batterigrepp

Batterigrepp
Följde Björns tips och beställde ett grepp av http://cgi.ebay.co.uk/NEW-Power-Grip...1|240:1318
Kan bara säga TACK för tipset för 700:- så fick jag ett mycket bra grepp som känns massivt och dyrt.Dessutom så skickade dom med en fjärr-utlösare GRATIS och som grädde på moset så är manualen till greppet på SVENSKA.
GOD JUL

//Kenneth
 
Dum fråga till en noob

Jag har en dum fråga som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.

Det gäller ison.

Vad menas med
L1,0
L0,7
L0,3

H0,3
H0,7
H1,0

Om ni skall förklara dessa på ett bra sätt. Även en liten förklaring när det kan vara bra att använda detta?

OBS!!! Inga dumma komentarer nu jag vet att jag inte e så duktig....
 
Jag har en dum fråga som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.

Det gäller ison.

Vad menas med
L1,0
L0,7
L0,3

H0,3
H0,7
H1,0

Om ni skall förklara dessa på ett bra sätt. Även en liten förklaring när det kan vara bra att använda detta?

OBS!!! Inga dumma komentarer nu jag vet att jag inte e så duktig....


bara räkna neråt resp. uppåt i iso skalan, nu vet jag inte exakt för d300, det beror på vad högsta är, har dock för mig att L1 = iso 100 och H1 = iso 6400
 
Samma sak med "bättre skärpedjupsegenskaper". FF ger kortare skärpedjup än DX vid samma bildvinkel, avstånd och bländare beroende på att ett annat objektiv måste användas men är det en fördel eller nackdel? Kan vara både och. DX ger ett längre skärpedjup medan FX ger ett kortare.

Jag som nybörjare undrar.....om man som jag, fotar stora vyer och också närbilder på djur samt porträtt.
Skulle jag se skillnad på bilderna om jag använde FX eller DX ?
Eller har det med objektiven att göra?
Om nu inte priset spelade roll..... skulle D300 eller D700
vara den optimala allroundkameran?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.