Annons

D300

Produkter
(logga in för att koppla)
Kommer det en ny D300 den 20 november? Så måste det vara eftersom denna tråd handlar om D300!

Ingen ny D300, enl vad min ÅF snappat upp. Det logiska, enl honom och hans kontakter, är att D3x presenteras. D3 finns givetvis kvar som snabb allroundkamera med x-modellen får den traditionella högre upplösningen. Möjligen kan även ett syskon till D700 presenteras med lite högre upplösning och filmfunktion.

Han baserar logiken på att de andra märkena som har FF-sensor (Sony o Canon) nyligen presenterat A900 o 5DMkII med 24 resp 21 mp. Om någon önskar filmfunktion (som kanske kommer i x-modellen) finns den redan i det lägre prissegmentet i form av D90.

Det är hans åsikt. Vet inte om den stämmer, men den känns mer logisk än att redan skifta D300 som bara funnits tillgänglig för de som inte köat förrän långt efter årskiftet. Vore synd om man gödslade ned den med ett par mp till. Canons efterträdare till 40D har visserligen 15 mp (50D), men det har medfört vissa nackdelar. Se tråden "en liten jämförelse mellan 40D och 50D".

Lennart
 
Kanske fel tråd, men har inte Nikon en mellanformatare på G? Verkar ju så om ska tro ryktena på nätet och är det i så fall inte denna som kommer att presenteras den 20:e?
 
Nikon sist i kön...

Flest pixlar vinner. så är det och det räcker med att läsa några slumpmässiga trådar i denna fototekniksida, så ser man att flest vinner.. Nikon ligger fett efter, eller...?

en d300 med flera pixlar är helt ointressant och därmed inget ämne för denna tråd.

D3x kommer, det vet alla, och då med en sony-sensor. sen får vi se om nikonfolket har lyckats trolla bättre eller sämre med signalen än sony-gänget. Själv skulle jag gärna se en d700 med 20+ mpix och då med konsekvensen lägre framrate att köra med motiv som lanskap, studio och sen behålla d300 med grepp och hög framerate. och jo, en 20+ megapixlare behöver inte vara en "nightvision, så slut med tramset att fota på iso-tal som börjar närma sig en mörkerkikare. D300 är för närvarande den mest kompetenta kameran på marknaden i förhållande pris och prestanda. sen kan sony- och canon-gänget få säga va dom vill
 
skumt att d90 fick bättre resultat än d300, eller?

Fast när jag kör jämförelsen så ligger D90 och D300 på nästan exakt samma kurva medan D200 ligger ett tredjedels steg upp. Annars kan man ju gott tänka sig att D90 fått en liten förbättring i förhållande till D300 för programmerarna i Japan håller nog högt tempo i utvecklingsarbetet. Tittar du på de andra jämförelsevärdena så ligger D90 klart bättre till än D300. Jag körde också en ISO jämförelse med Canon 50d och den ligger på exakt samma kurva som D200 och D90. Kör du en kurva med D700 så ligger den också en liten bit under linjen. Så frågan är ju, är det kamerorna som mäter fel eller är det programmet som testat kamerorna fel. Nu är ju ISO bara en del i bedömningen av en kamera men det är klart att om uppmätt ISO värde är sämre än uppgivet så har ju därmed brusegenskaperna försämrats.
 
jag menar på alla värden; dynamik, iso, brus, sensor
visst så går utvecklingen framåt, men att den skulle vara bättre än d300 låter lite otroligt, men det kanske är så?
 
D3x kommer, det vet alla, och då med en sony-sensor. sen får vi se om nikonfolket har lyckats trolla bättre eller sämre med signalen än sony-gänget.

Varför skulle sensorn vara Sonys? D3:s sensor var inte gjord av Sony.

D300 däremot gjordes av Sony MEN MED Nikons specifikationr = anledningen till att det skiljer så mycket mellan D300 och A700, till D300:ans fördel.

Adam
 
jag menar på alla värden; dynamik, iso, brus, sensor
visst så går utvecklingen framåt, men att den skulle vara bättre än d300 låter lite otroligt, men det kanske är så?

D90 har ju fått mycket bra kritik i en del reviewer för sin bildkvalitet så det kanske är så.Jag har en D300 och är mycket nöjd med den.
 
Jag har fått uppgifter från personer jag litar på -och det är att Sony tillverkar sensorn åt Nikon, vad än andra säger.

(jag brukar inte ha fel vad det gäller denna typ av information)

för övrigt så finns det bara 4 tänkbara alternativ och det är Canon, Dalsa Kodak,Sony
 
d3 sensor är tillverkad av Sony med Nikons specifikationer.

Nej det stämmer inte.

Nikon drar ner mer och mer på sitt samarbete med Sony, eftersom Sony försöker kliva in på Nikons bakgård. Skulle tippa på att även patentkostnaderna för utnyttjad Nikon teknik i Sonys kameror också ses över.

Hälsningar

Adam
 
Fast när jag kör jämförelsen så ligger D90 och D300 på nästan exakt samma kurva medan D200 ligger ett tredjedels steg upp. Annars kan man ju gott tänka sig att D90 fått en liten förbättring i förhållande till D300 för programmerarna i Japan håller nog högt tempo i utvecklingsarbetet. Tittar du på de andra jämförelsevärdena så ligger D90 klart bättre till än D300. Jag körde också en ISO jämförelse med Canon 50d och den ligger på exakt samma kurva som D200 och D90. Kör du en kurva med D700 så ligger den också en liten bit under linjen. Så frågan är ju, är det kamerorna som mäter fel eller är det programmet som testat kamerorna fel.
Redovisar man hur stor noggrannhet man har i mätningarna? Ett vanligt fel vid mätning är att man inte gör en felanalys för att ta reda på med hur stor precision man ska presentera sina mätvärden.
 
Redovisar man hur stor noggrannhet man har i mätningarna? Ett vanligt fel vid mätning är att man inte gör en felanalys för att ta reda på med hur stor precision man ska presentera sina mätvärden.

Har inte sett ngt om detta i siten. Jag tror för egen del att mätvärdena är fel. Tittar man på motsvarande ISO test på DPR så finns inte motsvarande avvikelser. Men om det är någon av er som har både D300 och D200 så kan ni ju göra jämförelsetest och se om ni kommer fram till samma EV vid samma ISOtal.
 
Nej det stämmer inte.

macrobild skrev: d3 sensor är tillverkad av Sony med Nikons specifikationer.

Nähä? Vem gör det då? Vissa spekulationer verkar ju föerkomma, men vad jag förstår finns det bara INDICIER på att det inte är Sony som tillverkar åtminstoner flertalet komponenter (wafwern, bl a?). Vad är det som säger dig att Sony absolut INTE ligger bakom detta?
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.