ANNONS
Annons

D300

Produkter
(logga in för att koppla)
Inget speciellt svårt motiv. Åkaren hade tämligen jämn fart och det borde varit lätt för kameran att följa. Jag provade även att köra med endast en punkt aktiverad för att se om det blev någon skillnad men icke....

Bilagor

• _mg09986.jpg
    _mg09986.jpg
    64.8 KB · Visningar: 544
Magnus, jag vet inte om jag kommer med någonting av värde, men jag gör så här: Jag har kameran inställd så att jag bara kan fokusera med AF-ON knappen. Jag kan således röra och trycka ned avtryckaren utan att detta påverkar fokus. På det sättet slipper kameran dubbla upppgifter så att säga. Nu har jag även fokusen inställd på AF-C vilket innebär att så länger jag håller tummen på AF-ON knappen fokuserar kameran. Jag kan under tiden komponera bilden hur jag vill utan att fokusen ändras när jag trycker ned avtryckaren. Så fort jag släpper AF-ON kanppen låses följaktligen fokusen. Jag har vant mig vid detta förfarande, det tar inte lång tid, och det funkar perfekt när jag exempelvis följer fåglar i luften. Jag kan berätta att jag även ställt in "knappen bredvid" (´kommer inte nu på vad den heter) att bara exponeringsmäta och låsa värdet tills dess jag trycker av. Detta gör att jag snabbt kan "doppa" kameran i exempelvis ett skuggområde för att sedan snabbt komponera om vid en motljusbild. Även här tycker jag det känns bra att ha en knapp för fokus och en för avtryck.
Mvh
JB

HRL skrev:
Måste säga att jag känner igen problemet. Med D70
körde jag matrixmätning för det mesta och det fungerade oerhört bra. Med D300 är resultatet med
matrixmätning betydligt mer varierande och det är
mer sällan denna mätmetod är optimal.

Så du påstår att matrixmätningen i D300 är sämre än i D70? På vilket sätt är matrixmätningen inte optimal i D300 och hur varierar exponeringen mer än i D70?

Ta samma motiv med båda kamerorna, manuell vitbalans, så lika inställningar som möjligt i kamerorna för kontrast osv, samt "samma" fokuspunkt. Lägg upp jämförande bilder sida vid sida.

Själv använder jag till 100% matrixmätning på både D300 och D3 och tycker att dessa kameror ljusmäter bättre än någon tidigare Nikon DSLR.

Mankan G skrev:
I dag råkade jag ut för något som jag trodde var förbi för länge sedan i mitt D300 ägande. AF fungerade helkass på crossbanan. I början av min karriär med D300 hade jag en del problem men under senare tid har det funkat precis lika bra som med min D2X.

Normalt kör jag med 9-punkters AF-C och fokusprio. Givetvis är bps satt till max. Stilen jag har innebär att jag inte kan förfokusera. Jag står oftast bakom en kurva eller ett hopp och åkeraren dyker upp riktigt snabbt. Kameran och gluggen måste klara av att fokusera på "egen" hand. Gluggen i fråga är en AF-S70-200 f2,8.

Jag brukar få ut 5-5,5 bps skarpa bilder med min D300 och ca 4,5 med D2X:en. Hastigheten sjunker alltså en del när jag valt fokusprioritet men hellre det än oskarpa bilder. Idag funkade ingenting (nästan). Tryckte på avtryckaren som vanligt men inget hände, eller rättare sagt kamreran tog en bild men sedan hände oftast inget på ett par sekunder förren nästa bild fyrades av. Ibland försökte kameran inte ens att fokusera över huvud taget. Den sista bilden blev då tagen rejält suddig. Först trodde jag att det berodde på att jag för första gången använde batteripacket som ger 8 bps istället för 6 men ingen skillnad märktes när jag plockade bort batteripacket. Vid andra positioner fungerade det helt normalt så det måste bero på ljuset. Ljuset kom snett från höger bakom åkaren i bilden nedan. Det var således nästan motljus men inget direkt ljus från solen nådde frontlinsen. Min teori är att "motljuset" på något sätt fick AF sensorn/kameran att räkna helt galet......(Om det inte är så att Nikon gjort något även med AF:en i och med den firmwareuppdatering som nyligen lanserats. Det har ju spekulerats en del om det i diverse forum men Nikon säger inget. Det var första gången på crossbanan även med den....)

Denna gång borde det faktiskt varit lättare då jag hade möjlighet att följa åkaren en längre stund även om det bara var huvudet som först syntes. Trots det så gick det alltså snett.....

En av få lyckade bilder....
ca iso600, f5,6 och 1/250s

Räcker verkligen 1/250 s för den här typen av bilder? Och varför f5.6 - då får du ju inte så mycket bakgrundoskärpa?

Teodorian skrev:
Så du påstår att matrixmätningen i D300 är sämre än i D70? På vilket sätt är matrixmätningen inte optimal i D300 och hur varierar exponeringen mer än i D70?

Ta samma motiv med båda kamerorna, manuell vitbalans, så lika inställningar som möjligt i kamerorna för kontrast osv, samt "samma" fokuspunkt. Lägg upp jämförande bilder sida vid sida.

Själv använder jag till 100% matrixmätning på både D300 och D3 och tycker att dessa kameror ljusmäter bättre än någon tidigare Nikon DSLR.

När det varit lite besvärliga ljusförhållanden
tycker jag att matrixmätningen inte funkat optimalt på D300 och jag har växlat till centrumvägt- eller spotläge. Generellt upplevde jag inte att detta testande krävdes när jag körde D70.

Men det kan mkt väl vara så att mitt handhavande
inte är optimalt : ) Thore, du har en stor kunskap
och jag läser med intresse det du skriver! Mitt
inlägg var bara en reflexion, medan dina inlägg har en fackmannamässig underbyggnad.

Jag vill inte direkt "påstå" något i denna fråga,
det handlade mer om vad jag tycker mig upplevt.
(Min D70 har jag inte längre kvar).

Mvh
Roger

HRL skrev:
När det varit lite besvärliga ljusförhållanden
tycker jag att matrixmätningen inte funkat optimalt på D300 och jag har växlat till centrumvägt- eller spotläge. Generellt upplevde jag inte att detta testande krävdes när jag körde D70.

Men det kan mkt väl vara så att mitt handhavande
inte är optimalt : ) Thore, du har en stor kunskap
och jag läser med intresse det du skriver! Mitt
inlägg var bara en reflexion, medan dina inlägg har en fackmannamässig underbyggnad.

Jag vill inte direkt "påstå" något i denna fråga,
det handlade mer om vad jag tycker mig upplevt.
(Min D70 har jag inte längre kvar).

Mvh
Roger

Bra exponering kan ges åtminstone två olika innebörder:

1) RGB-histogrammens balans, utbredning och placering med avseende på över- och underexponering

D300 och D3 har ett vidare DR och är mer känsliga för val av fokuspunkt än tex D70. Att exponera en D70 relativt en D300 innebär att samma scen skall rymmas på två sensorer med olika förutsättningar att ta hand om ljus- och färginformationen. Med en D70 är exponeringen tvingad att bli snålare och mindre varierad pga både ett snävare kontrastomfång och en mindre exponeringslatitud. För att variera exponeringen krävs flitigare användning av exponeringskompensation på D70 än på D300.

D300, D3 och D700 är känsligare för information i den fotograferade scenen än tidigare Nikon DSLR som D70 och D2X, på gott och ont. Fördelen är att de nya kamerorna ger möjlighet till mer nyanser ifråga om ljusvärden, tonövergångar, kontraster och färger.

2) Värden på ljushet, kontrast och färg i en viss punkt i motivet.

Beroende både på RGB-histogrammens balans, utbredning och placering samt gamma-/tonkurvan kommer ett föremål i motivet att avbildas olika ifråga om ljushet, kontrast och färg med olika sensorer som tex de i D300 och D70.

Tänk också på att två kameror bara kan jämföras i någon parameter (exponering, vitbalans, skärpa, brus etc) när samma motiv tas under lika förhållanden och sedan granskas sida vid sida på en bildskärm eller vid utskrift. Alla andra jämförelser som skiljer sig i tid, rum och förhållanden håller inte för att dra några slutsatser.

Beträffande exponeringen i D300: Ta samma bild med samma fokuspunkt men med de tre olika exponeringslägena och jämför resultaten.

Teodorian skrev:
Räcker verkligen 1/250 s för den här typen av bilder? Och varför f5.6 - då får du ju inte så mycket bakgrundoskärpa?

Det kan vi alltid diskutera men det hör inte hit just nu. Vald bländare och slutartid har ju inget med mitt misslyckande med autofokusen. Det lustiga var att när jag bytte vinkel eller plats så fungerade allt som vanligt = mao jättebra. Det var just där bakom hoppet med just det ljuset eller vad det nu var som gjorde att D300/70-200 misslyckades.

Mina val av exponeringsdata baseras på följande: - 1/250 i slutartid för att jag vill ha en del rörelseoskärpa i bilden. Framför allt på hjul och sprutet av grus bakom. Genom att ha testat detta under 1000-tals bilder på olika crossåkare så vet jag erfarenhetsmässigt att jag får den effekt jag söker när en förare i denna klass kommer mot mig i just denna situation. Med snabbare åkare eller panoreringar så gäller andra tider.

Bländaren brukar jag sätta till 4 eller 5,6. Problemet med 2,8 är att skärpedjupet inte räcker till för att göra hela motorcykeln OCH föraren skarp på 150-200mm som jag oftast använder. Det är en kompromiss men oftast blir bakgrunden suddig i alla fall tack vare en panorering men hellre en lite för skarp bakgrund än en oskarp förare/cykel. Jag försöker som alltid lägga fokuspunkten på ansiktet/hjälmen och då hamnar ofta den främre delen av cykeln utanför skärpeområdet på 2,8. Inget större problem vanligtvis men när nummret på cykeln blir oskarpt så ser det väldigt konstigt ut på riktigt stora förstoringar. De är just bilder som dessa som jag sålt en hel del av i 1,5 x 2 meters förstoring. I just denna bild råkar jag använda ca 100 mm så här hade det räckt med 2,8-4 men då jag följer med åkaren genom att zooma under hans färd så måste det bli en kompromiss...

Senast ändrad:
Jag har en idé om vad det kan vara som orsakade problemet. Måste bara testa lite mer nästan gång på banan. Jag inser nu när jag studerar bilderna mer ingående att jag konsekvent zoomade för att följa åkaren och låta honom fylla sökaren = förändrade brännvidden under samma tid som kameran skulle fokusera vid just detta tillfälle. Vanligtvis är min 70-200 på gränsen till att vara för kort så då ligger den konstant på 200mm och zoomas inte.

På just den hör platsen har jag tagit massor av bilder med min tidigare D2X och samma glugg under liknande förhållanden utan något som helst problem. Undrar om denna zooming under fokusering kan ha påverkat D300:an men inte D2X?

Janne B skrev:
Magnus, jag vet inte om jag kommer med någonting av värde, men jag gör så här: Jag har kameran inställd så att jag bara kan fokusera med AF-ON knappen. Jag kan således röra och trycka ned avtryckaren utan att detta påverkar fokus. På det sättet slipper kameran dubbla upppgifter så att säga. Nu har jag även fokusen inställd på AF-C vilket innebär att så länger jag håller tummen på AF-ON knappen fokuserar kameran. Jag kan under tiden komponera bilden hur jag vill utan att fokusen ändras när jag trycker ned avtryckaren. Så fort jag släpper AF-ON kanppen låses följaktligen fokusen. Jag har vant mig vid detta förfarande, det tar inte lång tid, och det funkar perfekt när jag exempelvis följer fåglar i luften. Jag kan berätta att jag även ställt in "knappen bredvid" (´kommer inte nu på vad den heter) att bara exponeringsmäta och låsa värdet tills dess jag trycker av. Detta gör att jag snabbt kan "doppa" kameran i exempelvis ett skuggområde för att sedan snabbt komponera om vid en motljusbild. Även här tycker jag det känns bra att ha en knapp för fokus och en för avtryck.
Mvh
JB

Det borde inte ha någon inverkan. Kameran tilläts följa åkaren under flera sekunder då jag tryckt ner avtryckaren halvvägs redan när åkaren syns för första gången. Trots detta så vägrade den att utlösa slutaren när det väl var dags......Ibland hände absolut ingenting. Fokus låg kvar någonstans borta vid kurvan och kameran gjorde alltså inte ens en antydan till att vilja vrida på fokus.....Ibland fokuserade den men då helt uppåt väggarna...Och ibland gick det vägen.....

Men jag tror att jag hittat orsakén. Läs mitt tidigare inlägg som svar till Tore här ovan....

Mankan G skrev:
Det kan vi alltid diskutera men det hör inte hit just nu. Vald bländare och slutartid har ju inget med mitt misslyckande med autofokusen. Det lustiga var att när jag bytte vinkel eller plats så fungerade allt som vanligt = mao jättebra. Det var just där bakom hoppet med just det ljuset eller vad det nu var som gjorde att D300/70-200 misslyckades.

Mina val av exponeringsdata baseras på följande: - 1/250 i slutartid för att jag vill ha en del rörelseoskärpa i bilden. Framför allt på hjul och sprutet av grus bakom. Genom att ha testat detta under 1000-tals bilder på olika crossåkare så vet jag erfarenhetsmässigt att jag får den effekt jag söker när en förare i denna klass kommer mot mig i just denna situation. Med snabbare åkare eller panoreringar så gäller andra tider.

Bländaren brukar jag sätta till 4 eller 5,6. Problemet med 2,8 är att skärpedjupet inte räcker till för att göra hela motorcykeln OCH föraren skarp på 150-200mm som jag oftast använder. Det är en kompromiss men oftast blir bakgrunden suddig i alla fall tack vare en panorering men hellre en lite för skarp bakgrund än en oskarp förare/cykel. Jag försöker som alltid lägga fokuspunkten på ansiktet/hjälmen och då hamnar ofta den främre delen av cykeln utanför skärpeområdet på 2,8. Inget större problem vanligtvis men när nummret på cykeln blir oskarpt så ser det väldigt konstigt ut på riktigt stora förstoringar. De är just bilder som dessa som jag sålt en hel del av i 1,5 x 2 meters förstoring. I just denna bild råkar jag använda ca 100 mm så här hade det räckt med 2,8-4 men då jag följer med åkaren genom att zooma under hans färd så måste det bli en kompromiss...

Tack för ett mycket bra och upplysande svar! Själv har jag ingen erfarenhet alls av att fotografera cross men kanske kan jag få prova det någon gång.

Mankan G skrev:
Jag har en idé om vad det kan vara som orsakade problemet. Måste bara testa lite mer nästan gång på banan. Jag inser nu när jag studerar bilderna mer ingående att jag konsekvent zoomade för att följa åkaren och låta honom fylla sökaren = förändrade brännvidden under samma tid som kameran skulle fokusera vid just detta tillfälle. Vanligtvis är min 70-200 på gränsen till att vara för kort så då ligger den konstant på 200mm och zoomas inte.

På just den hör platsen har jag tagit massor av bilder med min tidigare D2X och samma glugg under liknande förhållanden utan något som helst problem. Undrar om denna zooming under fokusering kan ha påverkat D300:an men inte D2X?

Menar du att du zoomar ut under en bildserie och att denna utzoomning skulle kunna påverka AF-prestandan negativt?

Teodorian skrev:
Menar du att du zoomar ut under en bildserie och att denna utzoomning skulle kunna påverka AF-prestandan negativt?

Simultanförmåga kallas det, trots att jag är en man :) så klarar av att trycka på en knapp OCH vrida på en ring samtidigt....

Nog skämtat men det är den enda rimliga förklaringen. Visst zommar jag under fokuseringen. Försöker fylla sökaren maximalt hela tiden. Det är på gränsen med 12MP om man skall skriva ut i 1,5 x 2 meter.... måste jag sedan beskära bilderna så blir det lite större problem.... Jag har faktiskt inte tänkt på detta tidigare då det bara har fungerat med D2X och nu var det första gången jag gjorde det med min D300....Jag vet alltså inte ännu om det är detta som är problemet. Måste testa mer nästa gång men med de bilder jag har med mig hem så var det bara när jag stod på just denna plats som problemet uppenbarade sig. Och det var bara där som jag zoomde in under skjutningen/panoreringen

ps Åkaren är min 9 åriga som Kalle så därav mitt stora intresse för cross :)

Här är ett annat exempel från samma plats tagen med D2X och helt utan problem.. Ungefär samma expdata men annat ljus

Bilagor

• e0f4a72cf7e10842c003df8959e412b9.jpg
    e0f4a72cf7e10842c003df8959e412b9.jpg
    56.6 KB · Visningar: 525
Och för att belysa mina val av expdata och krav på rörelseoskärpa så kommer denna bild. Inte helt perfekt vinkel då han kör ur bilden men den belyser mina önskemål om fartkänsla genom suddigheten....

Denna bild är tagen på iso800 med D2X och utskriven och såld i 1,5 x 2 meter..... Vem var det som sa att iso800 på en D2X är oanvändbart :)

Bilagor

• cefbd0cdcfa195feebc31352551128d3.jpg
    cefbd0cdcfa195feebc31352551128d3.jpg
    42.3 KB · Visningar: 522
D300 handbok

Hej!

Är helt ny här på Fotosidan så jag kommer med en fråga som gäller någonting som Jan-Olof Lidman skrev om den 18 juli, nämligen D300 handböcker.
Var kan man köpa dessa, t ex Thoms Hogans "Nikon D300 To Go"?

Har även liknande problem med fokusering och (inte helt utrett) exponering som vissa här på forumet har. Gäller bl a ett "Tokina AT-X M100/2,8 Macro 1:1 Pro D".

D300 beställd!

Har nu skickat efter på en D300 - jag hoppas att jag inte har gjort ett dåligt val, trots att många verkar ha problem med den?

Man får väl se när man packar upp den, med andra ord.

Re: D300 beställd!

SonnyOboy skrev:
Har nu skickat efter på en D300 - jag hoppas att jag inte har gjort ett dåligt val, trots att många verkar ha problem med den?

Man får väl se när man packar upp den, med andra ord.

Om man har problem med Nikon D300 så är det nog inte kamerans fel...

Re: Re: D300 beställd!

Maxieboy skrev:
Om man har problem med Nikon D300 så är det nog inte kamerans fel...

Jag vet inte, men det pratas både om bak/frontfokuseringsproblem, ljusmätningsproblem och autofokusproblem. xD

Låter som om det är en hel del problem om en kamera som fått så god kritik. =)

Senast ändrad:
Re: Re: Re: D300 beställd!

SonnyOboy skrev:
Jag vet inte, men det pratas både om bak/frontfokuseringsproblem, ljusmätningsproblem och autofokusproblem. xD

Låter som om det är en hel del problem om en kamera som fått så god kritik. =)

Men hur stor andel av dessa problem är

a) relaterade till fotografernas otillräckliga kunskaper i grundläggande DSLR-lära (exponering, vitbalans, AF-system osv),

b) direkt kopplade till användarnas otillräckliga kännedom om kamerans alla funktioner och inställningar och deras effekter på den färdiga bilden samt faktiska mått på färdigheter i att hantera kameran praktiskt under skiftande förhållanden,

c) en effekt av otillräcklig eller tvivelaktigt utförd bildbehandling tex ifråga om mängd och kvalitet på skärpning eller brusreduktion,

d) beroende på bristande kompabilitet mellan tredjepartsobjektiv och D300,

i förhållande till faktiska fel på kameran?

Re: Re: Re: Re: D300 beställd!

Teodorian skrev:
Men hur stor andel av dessa problem är

a) relaterade till fotografernas otillräckliga kunskaper i grundläggande DSLR-lära (exponering, vitbalans, AF-system osv),

b) direkt kopplade till användarnas otillräckliga kännedom om kamerans alla funktioner och inställningar och deras effekter på den färdiga bilden samt faktiska mått på färdigheter i att hantera kameran praktiskt under skiftande förhållanden,

c) en effekt av otillräcklig eller tvivelaktigt utförd bildbehandling tex ifråga om mängd och kvalitet på skärpning eller brusreduktion,

d) beroende på bristande kompabilitet mellan tredjepartsobjektiv och D300,

i förhållande till faktiska fel på kameran?

Eftersom få personer gärna påpekar bristerna hos sig själva så är det svårt att få någon överblick på det - men bläddrar man bak en bit i den här tråden så klagas det lite vilt till höger och vänster. Samtidigt så är det antagligen en hel del som är supernöjda.

Det där med kompabilitet mellan kameran och objektiv är jag lite orolig för - tänkte nämligen köpa till ett Sigma 18-50 till, fått väldigt bra kritik och är dessutom förhållandevis billig. Men om detta nu strular? Man bör väl visserligen kunna åtgärda vissa problem, om jag har läst rätt.

Jag har bara erfarenhet från den vid testningar på Mediamarkt, samt vad andra har sagt om den (fototidningar, privatpersoner) - och jag älskar den. Om jag sedan kommer ha problem att använda den eller inte, det är något jag får ta hand om när jag får hem den, förhoppningsvis nästa vecka - kanske redan imorgon. ^^

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar