Jonke O skrev:
Ja jag har haft min D300 sedan i December. Här är lite funderingar... Kameran känns ju 100 ggr. bättre handhavandemässigt än min tidigare D70. Display, sökare, batterigrepp allt är ju underbart.
Men jag upplever att den både exponerar och fokuserar på ett sätt som gör mig väldigt osäker.. Jag har betydligt fler felexponeringar nu än tidigare. Nu menar jag inte lite fel utan rejält felexponerade.
Exempelvis var jag å fotade ett bröllop häromdagen, hade mitt tokina 100 mm 2,8 som levererar äckligt skarpa bilder (i vanliga fall) men denna gång så är flera av bilderna helt oskarpa och totalt felexponerade..???
Jag hade tider som låg över 1/200 och dessutom stativ och de jag fotade stod still så vi pratar inte rörelseoskärpa.. Blev till å köra med punktmätning och manuell skärpa/exponering.
Det går ju visserligen bra men man tappar ju en hel del av de spontana bildern man letar efter. Varje förändring av ljuset kräver nya mätningar när man inte kan lite på automatiken.
Ett normalt förfarande för mig när jag knäpper ett kort med t.ex. en vit bröllopsklänning:
Jag har fokuspunkten i mitten, centrumvägdexponering som jag sätter på klänningen och låser exponeringen med avtrycket. Flyttar fokuspunkten till det som är intressant och fokuserar med "Af-on" och knäpper.... men även en sån gång kan vissa bilder bli tokfelexponerade och dessutom oskarpa.. och sånt upplevde jag aldrig eller extremt sällan med D70.
Nu är ju den stora fråga... är det jag som är korkad och inte "klarar" av automatiken eller är det kameran som gör lite som den vill..???
/Jonas