Annons

D300, vilken är din favoritfunktion?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ok, efter en hel del klurande och läsande i manualen (s 301) förstår jag vad som menas och ska testa det.

För övrigt är auto-iso absolut en favorit och att alla inställningar är lätt att nå via knappar. Och så har jag insett att C-läget är fantastiskt vid makrofotografering; kompenserar både för vind som rör motivet och för när jag rör kameran för att finkomponera utsnittet. Bara att ställa in en fokuspunkt, rikta in den på motivet och sen kan både jag och motivet röra oss bäst vi vill.
 
Auto-iso är helt klart en av mina favoritfunktioner i den kameran.


Vet inte om det är jag som inte riktigt förstår här, men att ha iso på auto har man väl alltid kunnat? Även om det är förenat med livsfara för ens bilders kvalite, men är det så enkelt att det ni låter kameran själv ställa in ison, är det som är den otroliga funktioinen? Sånt tycker jag låter otroligt farligt.

Ska själv köpa mig en d300 är det tänkt, lånade också en igår och provade iso3200 och det var faktiskt i nödfall användbart vilket ju var otroligt fräckt. Men att helt överlåta ison till kameran vette fan om jag vågar.
 
Vet inte om det är jag som inte riktigt förstår här, men att ha iso på auto har man väl alltid kunnat? Även om det är förenat med livsfara för ens bilders kvalite, men är det så enkelt att det ni låter kameran själv ställa in ison, är det som är den otroliga funktioinen? Sånt tycker jag låter otroligt farligt.

Ska själv köpa mig en d300 är det tänkt, lånade också en igår och provade iso3200 och det var faktiskt i nödfall användbart vilket ju var otroligt fräckt. Men att helt överlåta ison till kameran vette fan om jag vågar.

Man kan ju ställa in ett maxvärde på ISO. Tex att man sätter den så att den inte får gå över ISO 1600.
 
Du har hela tiden kontroll genom att iso-värdet syns i sökaren.

Med hjälp av iso-auto kommer du aldrig att använda för högt iso-tal vilket är risk om man ändrar iso-talet manuellt. Kameran väljer alltid lägsta möjliga iso-tal beroende på mina inställningar av tid och bländare. Snabbjobbat, exakt och med full kontroll.
 
Trevligt med zoomfunktionen efter tagen bild, den hade jag missat helt!

Det jag gillar mest är auto-iso och hur pass bra det funkar, kör nästan alltid i M läge nu och låter kameran justera ISO för att få rätt exponering, jag är inte rädd för att gå upp på ISO 3200 för det är helt klart användbart om exponeringen är korrekt.

Efter det kommer kompabiliteten med äldre MF objektiv och att man kan knyta FN knappen till att ställa in värden för det objektiv man har på, mkt smidigt!

För övrigt älskar jag hela kameran! ;-)
 
Auto-ISO som det fungerar efter uppgraderingen av mjukvaran är otroligt användbart i manuellt läge (M).

Ljusmätning med AI/AI-s optik är en annan anledning till att jag valde D300, de gamla manuella objektiven står sig riktigt bra än idag och gör fotograferandet lite mer utmanande utan autofokus (men med bra fokusring).

Bra brusprestanda, bra ergonomi, bra sökare och snabb både vad det gäller reaktion och seriebildtagning är andra saker som jag uppskattar med kameran. Att sätta en punkt på just en sak som gör den bra är svårt, men som helhet är det en riktigt bra kamera som jag trivs riktigt bra med.
 
8FPS och 9 bilders BKT är min favoritfunktion, 100% förstoring på lcd'n med bara en knapptryckning är en annan funktion som används ofta
 
8FPS och 9 bilders BKT är min favoritfunktion, 100% förstoring på lcd'n med bara en knapptryckning är en annan funktion som används ofta
Hej!

Hur ställer man in 9bilders bracketing?!

Hur ställer man in knapp så man kan kolla på 100% med en knapptryckning?

Har letat i manualen men ej hittat detta.
 
Stor fördel eftersom man kan styra när kameran ska fokusera helt skiljt från vilket utsnitt man valt och också helt separat från när bilden tas.
Innan jag köpte min digitalare hade jag F4. På den styrs autofokus med avtrycket. Antingen låser man fokus med avtrycket innan bilden tas eller så har man kontinuerlig fokus.
Sedan lärde jag mig att använda knappen bredvid sökaren på min kamera. Ligger helt perfekt till för att tryckas ner med tummen. Tillsammans med att kameran alltid är inställd på kontinuerlig fokusering. Jag har fullständig kontroll över när fokus ställs in på detta sätt.
Kan ta lite tid om man är van att "fokusera" med avtrycket men väl värt att försöka.

/johan

Låter bra. En fråga (jag har försökt några gånger med min D80 utan att lyckas): Kan man låsa fokusen med AF-ON, släppa AF-ON knappen och sedan komponera om bilden och trycka på avtryckaren?

D v s, måste man hålla in AF-ON-knappen till man trycker av bilden?
 
Låter bra. En fråga (jag har försökt några gånger med min D80 utan att lyckas): Kan man låsa fokusen med AF-ON, släppa AF-ON knappen och sedan komponera om bilden och trycka på avtryckaren?

D v s, måste man hålla in AF-ON-knappen till man trycker av bilden?

Det är precis så du skall arbeta. Kameran inställd på bara fokus på ON-OF knappen. Kameran inställd på AF-C. Håll in knappen och kameran fokuserar enligt hur du har ställt in fokusprogrammet. Släpp knappen och fokus är låst. Kan aldrig bli fel om du råkar halvtrycka ned avtryckaren när du komponerat om bilden i sökaren. Sedan kan du ställa knappen till vänster om sökaren (glömt namnet) så att den bara låser exponeringen.Kan vara bra att ha ibland om du fotar i starkt motljus. Doppa kameran, lås exponeringen, flytta kamerans fokuspunkt där du vill ha skärpan, tryck på ON_OFF knappen så att fokus låser, komponera och tryck av. Låter krångligt men är busenkelt när man vant sig. Fotar du ex fåglar i flykten håller du bara in ON-OF knappen hela tiden så följer autofokusen med. Ja, det går naturligtvis bäst om du samtidigt ställt in kameran att "smälla av" även om kameran är OFF-fokus. Det är ändå mycket sällan som autofokusen inte hinner med, om man inte plåtar extremt snabba grejor som ex motocross;-)
MVH
JB
 
Låter bra. En fråga (jag har försökt några gånger med min D80 utan att lyckas): Kan man låsa fokusen med AF-ON, släppa AF-ON knappen och sedan komponera om bilden och trycka på avtryckaren?

D v s, måste man hålla in AF-ON-knappen till man trycker av bilden?

D80 har ju ingen separat AF-ON knapp men du kan programmera AE-L/AF-L knappen att ha denna funktion. Och ja...du kan få det att funka som du beskriver. Tryck in för att fokusera och släpp så ändras inte fokus. När man har valt fokusaktivering på separat knapp är det smidigt att alltid ha motivföljande fokus aktiverat. Fotar man ett rörligt motiv är det bara att hålla knappen inne. Fotar man stillastående kotiv fokuserar man på det man vill och släpper sedan knappen.

För alla ni som inte är tillräckligt gamla måste jag bara upplysa att denna eminenta funktion med fokus på separat knapp har Nikon "stulit" från Canon. De senare var ca 10 år före med denna funktion på film-SLR tiden....den omtalade "custom function 4". Nu är den standard på alla medel till avancerade hus från alla tillverkare (bra att vettiga funtioner sprider sig :)

mvh / Matti
 
Kul tråd!

Jag ska testa AF-ON tekniken idag, låter vettigt men lär ju ta nåt 100-tal bilder innan man får kläm på det, skall bli intressant!

Tack för alla bra tips! :)
 
Hej D300 ägare.

I hopp om att lära sig mer om sin kamera och kanske hitta nya sätt att arbeta med den på så ställer jag denna fråga:

Vilken är din favoritfunktion på D300?

Det var länge sedan den här tråden var uppe. Sedan dess har en av mina nya favoritfunktioner blivit "Data för icke-CPU-objektiv". Jag använder flera gamla helmanuella Ai-objektiv och det är mycket praktiskt att kunna se uppgifter om använda objektiv i Exif-filen.
//Stanislav Snäll
 
Jag älskar också auto-ISO, men saknar en custom-funktion för att automatiskt stänga av det när man väljer M-läget. Vet inte hur många gånger jag ställt mig i studion och glömt att stänga av auto-ISO när jag ska plåta manuellt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.