Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D300 och exponering

Produkter
(logga in för att koppla)
furo skrev:
Jo: Det är det AE-L är till för, och det var ju det du skulle prova, så vad gick fel?

Fokuseringen låstes, alltså fokusavståndet, och det gick inte att fokusera om igen så länge jag höll AE-L nedtryckt för att fortsätta låsa exponeringsvärdet.
Jag kan inte se det på annat sätt än att det är en säkrare knapp för fokusering, exponeringsmätning, att man inte råkar trycka av en exponering. För att Låsa fokus nånstans i bilden, sen komponera om och ta bilden.

Mushkot skrev:
Vid långa tider så vinner du mycket på att köra kameran i M-läget, mät på ett lämpligt utsnitt och ställ tiden där, sen behöver du inte bry dig om den mer, bara att tuta och köra. Men såklart, har du bråttom funkar ju AE-L också. Ett annat tips är att lägga fukuseringen på AF-ON, då går AF endast igång när DU vill att den ska det. Lycka till!

Smart tips. Då kan jag fokusera manuellt på fokusringen och använda AF-ON när jag känner för det. Fast det är väl inte alla objektiv som har ett läge som låter en vrida på fokusringen samtidigt som AF är aktiverat.

Men jag tror du missförstod mig. När jag använder längre tider än 30 sek och vill gaffla, så går det inte att gaffla eftersom 30 sek är maxalternativ. Har jag kameran på ett stativ och pysslar med så långa tider så vill jag inte röra kameran mellan exponeringarna, bara trycka på fjärrutlösaren.
30 s slutartid är inte speciellt extremt på nattbilder med en liten bländare ändå. Jag ligger ofta på 25-30 s.

Tomas Töråsen skrev:
Nu fungerar det precis som jag vill. Pinsamt enkelt, men hade nog ändå inte räknat ut det på egen hand. Tack.

Du kan också programera knappen så att du inte behöver hålla den intryckt hela tiden, dvs tryck en gång på AE-L och släpp knappen, exponeringen är låst tills du trycker på AE-L igen eller fyrar utav bilden, AF-On kan programeras likadant, praktiskt tycker jag.

/kent

Bokeh skrev:
Du kan också programera knappen så att du inte behöver hålla den intryckt hela tiden, dvs tryck en gång på AE-L och släpp knappen, exponeringen är låst tills du trycker på AE-L igen eller fyrar utav bilden, AF-On kan programeras likadant, praktiskt tycker jag.

/kent

Jag såg det. Tror jag kommer använda den så. Nu blir man ju förvånad över hur bra jag lyckats exponera ändå med så dålig koll och med tanke på att jag knappt använt matrixvägd exponering.

Matrix för högkontrastbilder och nattbilder t.ex, punktmätning för t.ex motljus för att slippa att mätningen luras. Kul när det trillar ner poletter såhär.

Tomas Töråsen skrev:
Smart tips. Då kan jag fokusera manuellt på fokusringen och använda AF-ON när jag känner för det. Fast det är väl inte alla objektiv som har ett läge som låter en vrida på fokusringen samtidigt som AF är aktiverat.

Men jag tror du missförstod mig. När jag använder längre tider än 30 sek och vill gaffla, så går det inte att gaffla eftersom 30 sek är maxalternativ. Har jag kameran på ett stativ och pysslar med så långa tider så vill jag inte röra kameran mellan exponeringarna, bara trycka på fjärrutlösaren.
30 s slutartid är inte speciellt extremt på nattbilder med en liten bländare ändå. Jag ligger ofta på 25-30 s.
Då är det väl bäst att använda bulb-läge och en klocka? Jag har själv fotat en del nattbilder, så jag har en del koll jag med.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar