Annons

Ojämn exponering/vitbalans i D7200 - för känslig ljusmätning?

Produkter
(logga in för att koppla)
ISO kan ju ha ändrats, många har autoiso på och då räcker det inte att ställa kameran i manuellt läge.

Sen skrev han så här: "...sen upptäckte jag att problemet syns tydligt när bilderna är underexponerade och fokuspunkten ändrar sig ..." ...och felet försvann när han ställde kameran på stativ, dvs fokuspunkterna slutade hoppa runt.

Annars tror jag du har en poäng även om jag själv inte råkat ut för det, blinkande ljus kan ställa till det.

Som jag skrev hade inte ISO ändrats. Alla bilder har samma ISO när jag kollar EXIF. Även om fokuspunkten hoppade lite runt höll den sig i mitten. Jag tog om bilderna med 1/50 s och exponeringen blev jämn även med hoppande fokuspunkt. :)
 
Som jag skrev hade inte ISO ändrats. Alla bilder har samma ISO när jag kollar EXIF. Även om fokuspunkten hoppade lite runt höll den sig i mitten. Jag tog om bilderna med 1/50 s och exponeringen blev jämn även med hoppande fokuspunkt. :)

Aha, tyckte du skrev att du testade ISO.

Men skönt att det löst sig.

Det börjar bli vanligt med LED men jag undviker fota med LED som huvudljuskälla pga färgproblem, om inte lampan är avsedd för foto.
 
Aha, tyckte du skrev att du testade ISO.

Men skönt att det löst sig.

Det börjar bli vanligt med LED men jag undviker fota med LED som huvudljuskälla pga färgproblem, om inte lampan är avsedd för foto.

Jo, jag testade ISO men i testbilderna var det samma ISO. Jag fotade bara hemma med hembelysningen, inga LED-lampor för foto.
 
Jo, jag testade ISO men i testbilderna var det samma ISO. Jag fotade bara hemma med hembelysningen, inga LED-lampor för foto.

Så om slutartid, bländare och iso var samma och du ändå fick olika ljus...då är det ju bara belysningen eller defekt kamera som det kan bero på. Tur det var belysningen.
 
[...]
För att vara säker på att få en jämn bildserie måste du ha en slutartid som är långsammare än lampans frekvens (1/50s).

Tror inte det blir något problem under konsertfotografering, då inte alla lampor är i fas med varandra.

Elnätet som svänger i 50 Hz påverkar väl alla lampor samtidigt? Eller menar du att varje lampa har en egen inbyggd ”svängmekanism”?
Hur påverkar i så fall elnätets svängningar det hele?

Jag har upplevt vitbalansen svaja på min Canon hemma i mitt vardagsrum där sex dimbara luma-led sitter i takkronan.
 
Senast ändrad:
Elnätet som svänger i 50 Hz påverkar väl alla lampor samtidigt? Eller menar du att varje lampa har en egen inbyggd ”svängmekanism”?
...

Nej, de tre faserna ligger 120 grader efter varandra och det är därför man kopplar in större takbelysning i de tre olika faserna så att det inte ska blinka i takt.
 
Nej, de tre faserna ligger 120 grader efter varandra och det är därför man kopplar in större takbelysning i de tre olika faserna så att det inte ska blinka i takt.

I moderna installationer ja, men i många äldre installationer i sporthallar, ridhus, föreningslokaler m m runt om i landet ligger allt ljus på en fas och det blinkar hejvilt :)
 
I moderna installationer ja, men i många äldre installationer i sporthallar, ridhus, föreningslokaler m m runt om i landet ligger allt ljus på en fas och det blinkar hejvilt :)

Man kan göra fel överallt närsom helst.

Jag lärde mig de tre faserna av elektriker i klassrum 40 år sen (suck)

Jag har t o m en känsla av att i moderna installationer struntar de i faserna.
 
Tack! Det verkar vara det som är problemet. Fotade med 1/50 s och problemet försvann. Redan på 1/60 s började det synas igen. :)

Det du har stött på är ett fenomen som många sportfotografer på allvar började tvingas hantera 2007 och framåt - dvs när vi fick kameror med så pass bra prestanda på höga iso att man tillräckligt ofta fick så korta slutartider i inomhusbelysning att fenomenet på allvar började bli störande.

I stort sett all belysning (lysrör, LED m m) blinkar på olika sätt. Och vad värre är, ofta får de väldigt olika ljusfärg när de tänds upp/släcks ned vilket innebär att inte bara mängden ljus utan också färgtemperaturen varierar. Men, tack och lov och som Ola var inne på i ett tidigare inlägg, många moderna ljusanläggningar hämtar ström från alla tre faser på ett sådant sätt att blinkningarna i stort sett släcker ut varandra.

Fotar du till exempel under TV-produktioner kommer du upptäcka att man numera använder mycket bakgrunder uppbyggda av stora bildmoduler i form av dioder, ungefär som gigantiska glesa bildskärmar. De ger snygga och koola bakgrunder (man kan snabbt växla färg, visa bilder m m) för TV, men är ofta rätt problematiska för stillbildsfotografer eftersom de mönster och färger de visar så att säga "vandrar" över panelerna med en frekvens på 50 eller 100 gånger per sekund.

Men som du upptäckt är ett sätt att undvika sådana här fenomen att använda tillräckligt lång slutartid. Ofta brukar det räcka med ungefär 1/50.

Eller om man vill ha kortare slutartider, att man använder de funktioner en del nyare kameror har: De kan själva synka tajmingen hos exponeringarna efter ljusets svängningar. Det här är alltså ett så passa påtagligt och allmänt känt problem att kameratillverkarna försöker kringgå det. Vill minnas att Canons 1DX var en av de första kamerorna med sådana funktioner.

Kort sagt, av de exempel du gett är det inget fel på din kamera - du har bara upptäckt ett problem som fått många fotografer att svära de senaste tio åren eftersom vi nu har fått tillräckligt bra iso-prestanda för att på allvar drabbas av fenomenet :)
 
Det du har stött på är ett fenomen som många sportfotografer på allvar började tvingas hantera 2007 och framåt - dvs när vi fick kameror med så pass bra prestanda på höga iso att man tillräckligt ofta fick så korta slutartider i inomhusbelysning att fenomenet på allvar började bli störande.

I stort sett all belysning (lysrör, LED m m) blinkar på olika sätt. Och vad värre är, ofta får de väldigt olika ljusfärg när de tänds upp/släcks ned vilket innebär att inte bara mängden ljus utan också färgtemperaturen varierar. Men, tack och lov och som Ola var inne på i ett tidigare inlägg, många moderna ljusanläggningar hämtar ström från alla tre faser på ett sådant sätt att blinkningarna i stort sett släcker ut varandra.

Fotar du till exempel under TV-produktioner kommer du upptäcka att man numera använder mycket bakgrunder uppbyggda av stora bildmoduler i form av dioder, ungefär som gigantiska glesa bildskärmar. De ger snygga och koola bakgrunder (man kan snabbt växla färg, visa bilder m m) för TV, men är ofta rätt problematiska för stillbildsfotografer eftersom de mönster och färger de visar så att säga "vandrar" över panelerna med en frekvens på 50 eller 100 gånger per sekund.

Men som du upptäckt är ett sätt att undvika sådana här fenomen att använda tillräckligt lång slutartid. Ofta brukar det räcka med ungefär 1/50.

Eller om man vill ha kortare slutartider, att man använder de funktioner en del nyare kameror har: De kan själva synka tajmingen hos exponeringarna efter ljusets svängningar. Det här är alltså ett så passa påtagligt och allmänt känt problem att kameratillverkarna försöker kringgå det. Vill minnas att Canons 1DX var en av de första kamerorna med sådana funktioner.

Kort sagt, av de exempel du gett är det inget fel på din kamera - du har bara upptäckt ett problem som fått många fotografer att svära de senaste tio åren eftersom vi nu har fått tillräckligt bra iso-prestanda för att på allvar drabbas av fenomenet :)

Tack för det utförliga svaret! :)
 
Nu känner jag inte till den där kameran men min D850 ska justera när exponeringen sker så att den prickar in en ljustopp. Dvs för stillbilder.

Det är en relativt ny funktion, jag är hyfsat säker att D7500 har det, men det kan vara så att D7200 som trådskaparen använder inte har det.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar