PeterWem
Aktiv medlem
Nej, det är en självklarhet.Eftersom bägge fallen kommit fram till samma ISO, f och s är det inte ljusmätningen som felat.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nej, det är en självklarhet.Eftersom bägge fallen kommit fram till samma ISO, f och s är det inte ljusmätningen som felat.
... Ibland sparar den fel EXIF då (I mitt fall exponeringstiden blir fel). Nästa bild kan ha samma EXIF, men första bilden blir såklart underexponerad.
Om man däremot låter kameran sköta allting automatiskt,<---> då kan man mycket väl få olika resultat i live view kontra normalt fotograferande. Ljusmätmetoden är annorlunda för live view, så de kan komma till olika resultat.
Vilka kamerainställningar är det du syftar på nu? Tid, bländare och känslighet kan alla hitta på. Och alla någorlunda moderna kan också hitta på efterbehandlingar som påverkar ljushet och kontrast i bilden.För det andra så finns ingen kamera som hittar på dessa kamerainställningar av sig själv.
Oups. Det var en ny aspekt. Felregistrerade EXIF, det hade jag inte hört talas om.
Vilka kamerainställningar är det du syftar på nu? Tid, bländare och känslighet kan alla hitta på. Och alla någorlunda moderna kan också hitta på efterbehandlingar som påverkar ljushet och kontrast i bilden..
Nu har du.
Mitt svar var inte riktad till enskilda individer. Se det mer som till alla som läser tråden.
Trådskaparens exempel var nattbilder i RAW-format. Man påpekade om fokuspunkters ljusmätning skulle påverka. Dels så kan man inte använda AF utan att ev först belysa förgrunden, dels så är objektivet helmanuellt så AF är knappast ett val ändå.
Dessutom så om nu det skulle funnits AF på objektivet och man hade kunnat fokusera, så finns det inga kameror som kommer i något läge utom vid M, justera efter ljusmätningen som TS bilder. Hans var 30 s, f/4,5, ISO 1250 oredigerade RAW. Bländare, slutartid och ISO, alla dessa tre parametrar kan endast användaren ha justerat i M-läget. Finns inget annat läge man kan få dessa värden, därav kan man direkt utesluta ljusmätningens påverkan.
Men har han inte stängt av kameran i förtid på första bilden (EXIF kan bli detsamma som nästa bild) eller han inte ställt sig i vägen för objektivet en liten stund så vette 17 varför bilderna skiljer sig åt. Men det är iaf inte pga långa exponeringstider elelr ströljus in genom sökaren. Det ser annorlunda åt då.
/Stefan
Har pratat med lite folk. Ta gärna fram ett exempel där EXIT blir felregistrerat med en fungerande kamera som inte stängs av under exponeringen. Valfri kamera och inställning.
Testade med min. Satte exponeringen på 15 sekunder. Tryckte av, efter två sekunder stängde jag av kameran. Det tog någon sekund innan den stängde ned. När jag kollar på bilden i LR så anges exponeringen till 15 sekunder men bilden är helt klart inte exponerad så länge då den är betydligt mörkare än kontrollbilden jag tog utan att stänga av.
Så detta skulle absolut kunna vara en förklaring - om nu TS bara har EN bild som är så här. Är det genomgående så måste det förstås vara något annat.
Då har du ju stängt av den.
Då har du ju stängt av den.
Har pratat med lite folk. Ta gärna fram ett upprepbart exempel där EXIF blir felregistrerat med en fungerande kamera som inte stängs av under exponeringen. Valfri kamera och inställning.
Behövs inte. Har redan testat min kamera och bett någon med 6D göra samma sak. Sätter man dessa på 30s och bryter efter 5s så blir EXIF 30s.
/Stefan
Fler som inte läser.
Då har du ju stängt av kameran.
Ja....
"Du råkade inte stänga av kameran för att bryta exponeringen? Jag har ibland gjort det för jag kom på nåt jag skulle göra annorlunda. Ibland sparar den fel EXIF då (I mitt fall exponeringstiden blir fel). Nästa bild kan ha samma EXIF, men första bilden blir såklart underexponerad."
Jag frågar ju honom om han inte råkat stänga av kameran för att bryta den i förtid. Annan exponering än EXIF anger!
/Stefan
Om man ska börja räkna med såna faktorer (han hade väl inte stängt av kameran?) kan man ju "glömma" att man råkade välta kameran, eller att något hamnat mellan kameran och motivet eller att man råkat ändra bländare med ett manuellt eller gammalt objektiv.
Dessutom är den mörka bilden tagen först.
Fler som inte läser.
Då har du ju stängt av kameran.