Annons

D300 och exponering

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomas Töråsen

Aktiv medlem
Har lite funderingar som jag inte kommit fram till genom manualen.

Det gäller alltså D300..

När man fokuserar, ställer fokuspunkten nånstans i bilden ... är det ju fokusavståndet kameran ställer. Men mäter den inte även exponeringen efter ljuset vid den fokuspunkten? Om jag vid en scen t.ex vill exponera för himlen, och fokuspunkten för avståndet ligger långt ifrån himlen i bilden, vad gör jag då? Måste man låta kameran mäta exponeringen, sen ställa det manuellt och därefter fokusera? Känns onödigt krångligt.

Det andra gäller långa exponeringstider och bracketing/gaffling. Om jag använder stativ, fjärrutlösare och det är väldigt mörkt vill jag ofta överexponera ett ex för säkerhets skull. Problemet verkar vara att kamerans maxtid innan bulb är 30 s.
Om scenens "korrekta" exponering ligger på 30 s och jag vill överexponera 2 steg så verkar det inte gå per automatik vid bländarprioritet. Eller?
 
Canons ljusmätning tar också hänsyn till vald fokuspunkt, vet inte om Nikon har samma funktion. Vore dock intressant att veta eftersom det är ett bra system.
 
Först: exponeringsmättningen är (nästan) helt oberoende av fokusseringen!

Du har tre sätt att ställa in exponeringsmättning:

-Matrix: kameran titta på ljusfördelning över hela bildytan
-Bildmitten
-Spotmättning. Bara på spotmättning bestämms exponeringen för ett små området runt aktiva AF punkten. Bra för att mätta på musikerns ansikte på en konsert, t ex.

Tipps hur jag jobba med AF och exponeringen:

AF aktiveringen är inställt så att jag fokuserar bara med lilla "AF" knåppen på baksidan (kan man inställa någonstans i meny på AF inställninger). Jag använda mig mest av mellersta AF fältet, fokuserar först innan jag svänga kameran runt för att bestämma bildrutan. Exoneringen är mest inställt på matrix. Eventuellt använda jag exponeringslåset eller "gissa" direkt en +/- korrektur. Lär dig använda histogrammet! På detta sätt är jag mycket snabbare som om jag först flytta runt AF fältet.

Om kameran stå på stativ blir det naturligtvis enklare att flytta AF fältet till den punkten som du vil fokuserar på och inte jobba med mellersta AF fältet!
 
Jag uppfattar det som om min D300 ofta underexponerar, någon annan som håller med?

Nu kan det ju lika gärna vara ett handhavandefel (det brukar det vara) men man vet ju aldrig ;-)
 
Gjorde en tabbe med min i helgen. Utan att veta hade jag råkat aktivera bracketing, som jag lagt på FUNC-knappen, varannan bild blev en pinne för mörk.
 
jdandanell skrev:
Jag uppfattar det som om min D300 ofta underexponerar, någon annan som håller med?

Nu kan det ju lika gärna vara ett handhavandefel (det brukar det vara) men man vet ju aldrig ;-)

Jag har märkt en viss skillnad mellan olika objektiv men det är nog just objektiven, inte kameran.

Har du ett konsekvent fel, lika på alla bilder, finns det en grundkorrektion i menyn där du kan finjustera exponeringen.
 
Pall skrev:
Canons ljusmätning tar också hänsyn till vald fokuspunkt, vet inte om Nikon har samma funktion.
Jag kan inte hitta nånstans det står uttryckligen att den gör det (frånsett spot, förstås), men det står att matrixläget tar hänsyn till en massa saker, bland annat avstånd och _komposition_, och det låter ju som om vald(a) fokuspunkt(er) är en faktor. Konstigt vore det väl annars. Eller kanske inte valda så mycket som i eller nära fokus som ju inte behöver vara samma sak. Är två saker i fokus antar jag att prioritet går till den som har hudfärg.

Tycker att det fungerar för det mesta, men jag vet att det inte gör det alltid, och är jag tveksam byter jag till centrumvägt (håller inne "preview"), låser mätningen (AE-L ställd till att låsa t o m att bilden tas).
 
jdandanell skrev:
Jag uppfattar det som om min D300 ofta underexponerar, någon annan som håller med?

Nu kan det ju lika gärna vara ett handhavandefel (det brukar det vara) men man vet ju aldrig ;-)

Ta en bild med fokuspunkten på en neutralt mellangrå yta som dominerar motivet. Då får du en fingervisning om hur din kamera exponerar dvs neutralt eller om den tenderar att över- eller underexponera. Dominerar svart i motivet kommer kameran att "överexponera" och är det mest vitt i scenen kommer kameran att "underexponera". Tänk på att vald fokuspunkt påverkar exponeringen vid matrixmätning.
 
Här ser vi hur olika exponering D300 ger i matrixmätning beroende på vald fokuspunkt. Det skiljer två steg mellan höger och vänster fokuspunkt. Först har vi bilden tagen med höger fokuspunkt vald (ljuslyktan) vilket gav 1/500 s. Objektivet gav som synes tyvärr en oönskad ljuseffekt i form av det grönaktiga fenomenet framför ljuslyktan.
 

Bilagor

  • 300_3934 copy1.jpg
    300_3934 copy1.jpg
    41.3 KB · Visningar: 628
Exakt samma testmotiv men tagen med vänster fokuspunkt (i lampans ljus) vilket gav 1/2000 s.
 

Bilagor

  • 300_3933 copy2.jpg
    300_3933 copy2.jpg
    38.6 KB · Visningar: 632
Rawshooter skrev:
Gjorde en tabbe med min i helgen. Utan att veta hade jag råkat aktivera bracketing, som jag lagt på FUNC-knappen, varannan bild blev en pinne för mörk.

Som Tapani sa så beror det antagligen mer på objektiven. Annars har jag hört och läst från flera källor att D300 ska överexponera ngt, 0,3-0,7 ungefär. Sen är det ju sagt enligt diverse oberoende reviews på just D300 att den exponerar korrekt väldigt ofta jämfört med många DSLR kameror.

Förövrigt finns det ju speciella tillfällen då kameran blir lurad, och dessutom tillfällen då man är ute efter en effekt som inte gäller "korrekt" exponering.
 
Re: Re: D300 och exponering

furo skrev:
Nej, du mäter mot himlen och låser exponeringen med AE-L-knappen, fokuserar och tar bilden.

Jag håller ner den knappen och då låser den exponeringen och låter mig fokusera genom att hålla ner utlösarknappen halvvägs utan att ändra exponering, oavsett om jag använder matrix, spot eller nåt annat? Måste prova detta imorgon.

Jag trodde att den knappen användes just till att låsa fokus och sen flytta kameran för att sedan komponera bilden. Men det beror på hur jag valt att kameran mäter fokus vet jag.

Känns förvirrat detta.

Dom olika alternativen man har längst ner på baksidan av kameran till höger om displayen ser ut som dom samma som sitter uppe vid AE-L knappen. Är det samma funktion? Varför två? Måste dom vara inställda på samma?
 
furo skrev:
Jag kan inte hitta nånstans det står uttryckligen att den gör det (frånsett spot, förstås), men det står att matrixläget tar hänsyn till en massa saker, bland annat avstånd och _komposition_, och det låter ju som om vald(a) fokuspunkt(er) är en faktor. Konstigt vore det väl annars. Eller kanske inte valda så mycket som i eller nära fokus som ju inte behöver vara samma sak. Är två saker i fokus antar jag att prioritet går till den som har hudfärg.

Tycker att det fungerar för det mesta, men jag vet att det inte gör det alltid, och är jag tveksam byter jag till centrumvägt (håller inne "preview"), låser mätningen (AE-L ställd till att låsa t o m att bilden tas).

Canon har sedan många år kopplat ljusmätningen till vald fokuspunkt. Bara att läsa manual. Se också Tores test.
 
furo skrev:
Är det manuell fokusering, så att det är samma grad av (o)skärpa höger/vänster i båda bilderna?

Jag har använt autofokus. Det är olika fokusering beroende på att i första bilden ligger fokus på ljuslyktan till höger medan den andra bilden har fokus längst till vänster på den faktiska lampan i armaturen. Konsekvensen av att använda de två yttersta fokuspunkterna är inte bara olika exponering utan också något olika utsnitt mellan bilderna.

För övrigt gäller att med matrixmätning vid vanliga högkontrastmotiv skiljer det ungefär ett steg i slutartid beroende på val av fokuspunkt. Vid ett icke konstrastrikt motiv kan skillnaden bli utraderad eller bara uppgå till 1/3 EV-steg.
 
Jag gjorde nyss ett litet prov: Med totalt ofokus spelar det ingen roll om vald fokuspunkt är på lampan eller inte, men fokuserar jag på nåt, väggen eller lampan, då ändras exponeringsvärdet när jag flyttar fokuspunkten.
 
Bumb bump.

Verkar inte som det går att låsa exponering och fokusera efteråt då...

Ingen som har mkt erfarenhet av långa slutartider och mitt andra problem?
 
Tomas Töråsen skrev:
Bumb bump.

Verkar inte som det går att låsa exponering och fokusera efteråt då...

Ingen som har mkt erfarenhet av långa slutartider och mitt andra problem?
Vid långa tider så vinner du mycket på att köra kameran i M-läget, mät på ett lämpligt utsnitt och ställ tiden där, sen behöver du inte bry dig om den mer, bara att tuta och köra. Men såklart, har du bråttom funkar ju AE-L också. Ett annat tips är att lägga fukuseringen på AF-ON, då går AF endast igång när DU vill att den ska det. Lycka till!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.