OscarM
Aktiv medlem
Helt ärligt, vad som är amatör o semiproffs/entusiast och proffs kameror handlar nog mera om handhavande o stryktålighet än om bildkvalitet o sensorstorlek...
japp, håller jag med dig!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Helt ärligt, vad som är amatör o semiproffs/entusiast och proffs kameror handlar nog mera om handhavande o stryktålighet än om bildkvalitet o sensorstorlek...
He he, slog mig precis att Canon Eos 1d MK3 precis blev en amatörkamera då den har en cropsensor.. Vad ska alla sportfotografer mm som köpt den säja nu??
Helt ärligt, vad som är amatör o semiproffs/entusiast och proffs kameror handlar nog mera om handhavande o stryktålighet än om bildkvalitet o sensorstorlek.../M
Ja...proffs använder idag ganska ofta amatörkameror ;-)
http://www.kenrockwell.com/tech/pro-camera.htm
Om 3-5 år kommer det knappast finnas så många "mer avancerade fotografer" som använder APS-C tippar jag. Begreppet "amatör" har jag aldrig begripit riktigt vad det står för egentligen..."fritidsfotograf" passar bättre tycker jag . Fullformat kommer återta fotovärlden så att det fina "riktiga småbildsformatet" från filmtiden åter kommer regera. Skönt att åter få tänka i de gamla brännviddsbanorna utan att behöva ha några jäkla "cropfaktorer" i bakskallen ;-)
Och ja....jag kommer byta ut D300:an mot en D700 inom snar framtid. Dock kommer jag alltid vara en fritidsfotograf
God fortsättning
// Matti
Haha, vad spelar det för roll om en kamera anses vara "consumer", "pro", "crap" etc? Herrejösses.
Vill uppgradera från min D70s men funderar på hur mycket mer D300 är värd än D90. På de bilder jag har sett har D90 något bättre ISO-egenskaper, å andra sidan är D300 bättre att arbeta med men är den verkligen värd flera tusenlappar mer? Vad är era argument?
Jag fotar alltid i RAW och är intresserad av vad dessa extra två bitar gör i realiteten. Syns det någon större skillnad på dynamiskt omfång etc.?
En 12bitars bild har ett färgdjup på 4096pixel nivåer/färgkanal medans en 14bitars bild har hela 16384nivåer. Vanligtvis har nog inte så många användning för den extra mängd med data som en 14bit bild har att erbjuda. Kan t.ex vara om du vill dra väldigt mycket i kontrasten över en mörk himmel. 12bitars brukar räcka i de flesta fall. Sparar ju även en hel del diskutrymme genom att plåta 12bitars.
Rätta mig om jag har fel... men eftersom nikon sparar bilderna i en färgrymd som är ungefär sRGB så har du fler nivåer/pixel i mörka och ljusa partier.
Detta var ett sidospår av trådens ämne. Men det jag ville komma fram till är att 14bitars är mer än nödvändigt enligt mitt tycke.
/Anders
ps.
2^8=256
2^12=4096
2^14=16384
Ken Rockwell, Ken Rockwell....vad säger man....;-)
"The D200, an old Gen 1 design, looks like poop because it simply has no ability to crank its saturation to the levels needed for landscapes."
"Like poop"...dvs som "skit" tycker den gode Ken. Kan ingen tala om för karln att de bilder han tycker är snygga med max av allt vad gäller färger ser ut som "kräks"....eller är karln partiellt färgblind ;-)
Ha'de / Matti
PS! Det finns många recensenter som tycker tvärtom jämfört Ken Rockwell, dvs att det finns skillnader mellan tex D90 och D300 till den senares fördel, tex här http://www.dpreview.com/reviews/nikond90/page29.asp (ytterst små skillnader dock, klar "pixelpeeping-nivå") DS!
....där många är lite FÖR prylfixerade (inklusive jag själv, antagligen)
Antar att skillnaden mellan D90 och D300 är som mellan D80 och D200. Alltså, att det inte är bildkvaliteten som fäller avgörandet då dom på det planet är tämligen lika. Det är husens andra kvaliteter som ska fälla avgörandet, för det skiljer trots allt en del som "motiverar" prisskillnaden.
Med detta sagt så är min mening inte att förespråka D300 före D90.
Vissa tycker att priset på D300 i denna jämförelse är motiverat, andra inte. Det är upp till var och en att avgöra.
/K