Tack för testning! Jättevärdefullt att veta att jag inte ska förvänta mig underverk i snabbheten på fokusmotorn på D300.
Men de andra finesserna i autofokusen på D300 - är de vettiga? Jag fotar alltid med "manuell" autofukus där jag själv väljer fokuspunkt för den "trackande" autofokusen i D70:n är minst sagt kass. Men saker har ju hänt sedan D70 var ny, så nu kanske dessa finesser är något att ha? Jag fotar oftast med stor bländare och vill då gärna sätta exakt fokuspunkt själv, men det skulle vara trevligt om kameran själv kunde låsa på just den punkten på ett rörligt motiv, t.ex. ögonen på en katt eller ett barn i rörelse. Funkar det på D300?
Att D90 är lättare än D300 är ett riktigt bra argument som talar för den, speciellt som jag oftast inte har något större objektiv på den som behöver balanseras upp.
Jag tycker t.o.m. att min D70 med lilla 50mm och extern blixt blir i tyngsta laget och det är svårt att få till någon bra enhandsfattning.
I nuläget lutar det åt en D90 faktiskt (bara huset) och att kanske istället slänga med ett vettigt telezoom för mellanskillnaden mellan D90 och D300.
Nja... tycker inte att du helt kan dömma ut D300an AF via ett test med en av Nikons 50
r. De har ingen inbyggdmotor och är rätt sega i konstruktionen. Autofokusmotorn i D300 och D90 kan jag tänka är rätt likvärdiga. Så skillnaden mellan husen ligger i hur snabb kameran är på att beräkna vart den ska sätta fokusen. Det som ofta är avgörande när det, som du eftersträvar, att sätta fokusen exakt.
D300 (och D3, D700) har en fantasktisk AF. Skärpan sitter så gott som alltid där den ska. Tyvärr har jag inte testa D90 tillräckligt mycket för att bedömma AF. Det jag vet är att D90 inte har samma AF-modul (den som räknar ut vart fokusen ska vara) som de större kamerorna. Och Det är troligt att det är rätt stor skillnad mellan hur snabb och exakt autofokusen är i D300 och D90.
Skillnaden märks främst då du har objektiv som har inbygg AF-motor (AF-S), men inte när optiken i sig har långsam AF.
Anledningen till att jag skulle välja en D300 framför en D90 är att jag kan lita fullt ut på att kameran alltid presterar. Hade jag haft en D90 har jag varit mer rädd om den och därmed inte kunnat fokusera på fotograferingen lika mycket. Med en D300 har jag en trygghet som jag inte tror att jag skulle haft med en D90. Jag kan ha kameran med en teleglugg hängades på axel i alla väder. Jag kan lägga ifrån mig kameran på backen en sund i fall jag behöver. Det gör inte så mycket om det regnar. Om den slår emot något (inte stenhårt då) så sätter jag inte hjärtat i halsgropen. Och när jag tar upp kameran och ska fotografera så VET jag att kameran alltid är redo att ta de bilder jag vill ha.
Jag tror inte att jag hade litat lika mycket på en D90/D80. Det är mitt främsta skäl till en D300 framför en D90.
Men har man inte dessa krav på kameran och främst prioriterar bildkvalitet och för det mesta gott om tid på sig så är D90 det självklara valet. Att kameran dessutom blir mycket smidigare om det är en D90, är ett tungt vägande skäl.
Lycka till!
P.S. Utav de "finesser" du frågade efter så finns de i D90 också. Dock utgående från D90 AF-modul såklart. D.S.