Annons

D300 över D90, varför?

Produkter
(logga in för att koppla)
håller med ovanstående, kan tilläga dock...

var o kände på d90 igår för första gången, den var lite tyngre än d80 faktiskt, vart lite besviken

men det beror ju på hur man fotar
annars, tar den lika bra bilder som d300 så är den ju guld, men det är ju som ovan sa i relation till vilket ljus man plåtar i, nu blir ju dagarna kortare och så

själv ska jag vänta 1 år tills priset går ner, fast med dagens krisiga nationalekonomi kanske den går ner snabbare än väntat?

var o kände på d90 igår för första gången, den var lite tyngre än d80 faktiskt, vart lite besviken

annars, tar den lika bra bilder som d300 så är den ju guld, men det är ju som ovan sa i relation till vilket ljus man plåtar i, nu blir ju dagarna kortare och så

själv ska jag vänta 1 år tills priset går ner, fast med dagens krisiga nationalekonomi kanske den går ner snabbare än väntat?

Trodde det var fotografen som tog bilderna, inte kameran ;)

Förutsatt att du inte tar den på krita..

Jadu den e svårtolkad.. kanske menar jag att bara för att man har västingkamera så BEHÖVER det inte bra kort?

Håller fullständigt med dig. Men bra "verktyg" är aldrig fel. Sedan gäller det att kunna hantera och utnyttja deras kapacitet.
Men också, att ha kul!! :) Nu, förstår jag dig!

Jag ser inte några särskilda skäl för dig att välja D300, tror du ska välja D90!!
DS

Låter klokt kan spätsa det lite till
-Ser du inga särskilda skäl att välja D300 skall du välja D90!!!

Har skälv velat tvekat och funderat fram och tillbaka femti elva gånger fastnade för att köpa en begagnad D300 inte mycken dyrare men vilken känsla! Min fotograferande har fått ny inspiration och vem vet kanske kan ja ta någon bra bild...
Vad hände med min D80? Den hade redan min dotter paxat på, så jag var nästan tvungen att köpa nytt...

Låter klokt kan spätsa det lite till
-Ser du inga särskilda skäl att välja D300 skall du välja D90!!!
Bra tips, fast det är svårt att veta hur värdefulla finesserna på D300 är, dvs hur bra de funkar. Jag är fortfarande nyfiken på hur continuous-funktionen i autofokusen fungerar. Kan den tracka vilken rörlig punkt som helst om man först låser fokuseringen på den? Kan man exempelvis låsa fokusen på ögonen (eller annan punkt som ej är hudfärgad) på en människa och sedan lita på att kameran håller skärpan där när människan rör sig mot kameran? Isf är den funktionen guld värd för mig! Men samtidigt är jag supernoga med att skärpan ska ligga exakt rätt samt fotar mkt med korta skärpedjup, så funkar inte funktionen tillfredsställande så har jag noll nytta av den.

Någon som kan ge lite input av era erfarenheter?

Tack för testning! Jättevärdefullt att veta att jag inte ska förvänta mig underverk i snabbheten på fokusmotorn på D300.

Men de andra finesserna i autofokusen på D300 - är de vettiga? Jag fotar alltid med "manuell" autofukus där jag själv väljer fokuspunkt för den "trackande" autofokusen i D70:n är minst sagt kass. Men saker har ju hänt sedan D70 var ny, så nu kanske dessa finesser är något att ha? Jag fotar oftast med stor bländare och vill då gärna sätta exakt fokuspunkt själv, men det skulle vara trevligt om kameran själv kunde låsa på just den punkten på ett rörligt motiv, t.ex. ögonen på en katt eller ett barn i rörelse. Funkar det på D300?

Att D90 är lättare än D300 är ett riktigt bra argument som talar för den, speciellt som jag oftast inte har något större objektiv på den som behöver balanseras upp.
Jag tycker t.o.m. att min D70 med lilla 50mm och extern blixt blir i tyngsta laget och det är svårt att få till någon bra enhandsfattning.

I nuläget lutar det åt en D90 faktiskt (bara huset) och att kanske istället slänga med ett vettigt telezoom för mellanskillnaden mellan D90 och D300.

Nja... tycker inte att du helt kan dömma ut D300an AF via ett test med en av Nikons 50:eek:r. De har ingen inbyggdmotor och är rätt sega i konstruktionen. Autofokusmotorn i D300 och D90 kan jag tänka är rätt likvärdiga. Så skillnaden mellan husen ligger i hur snabb kameran är på att beräkna vart den ska sätta fokusen. Det som ofta är avgörande när det, som du eftersträvar, att sätta fokusen exakt.

D300 (och D3, D700) har en fantasktisk AF. Skärpan sitter så gott som alltid där den ska. Tyvärr har jag inte testa D90 tillräckligt mycket för att bedömma AF. Det jag vet är att D90 inte har samma AF-modul (den som räknar ut vart fokusen ska vara) som de större kamerorna. Och Det är troligt att det är rätt stor skillnad mellan hur snabb och exakt autofokusen är i D300 och D90.

Skillnaden märks främst då du har objektiv som har inbygg AF-motor (AF-S), men inte när optiken i sig har långsam AF.

Anledningen till att jag skulle välja en D300 framför en D90 är att jag kan lita fullt ut på att kameran alltid presterar. Hade jag haft en D90 har jag varit mer rädd om den och därmed inte kunnat fokusera på fotograferingen lika mycket. Med en D300 har jag en trygghet som jag inte tror att jag skulle haft med en D90. Jag kan ha kameran med en teleglugg hängades på axel i alla väder. Jag kan lägga ifrån mig kameran på backen en sund i fall jag behöver. Det gör inte så mycket om det regnar. Om den slår emot något (inte stenhårt då) så sätter jag inte hjärtat i halsgropen. Och när jag tar upp kameran och ska fotografera så VET jag att kameran alltid är redo att ta de bilder jag vill ha.

Jag tror inte att jag hade litat lika mycket på en D90/D80. Det är mitt främsta skäl till en D300 framför en D90.

Men har man inte dessa krav på kameran och främst prioriterar bildkvalitet och för det mesta gott om tid på sig så är D90 det självklara valet. Att kameran dessutom blir mycket smidigare om det är en D90, är ett tungt vägande skäl.

Lycka till!

P.S. Utav de "finesser" du frågade efter så finns de i D90 också. Dock utgående från D90 AF-modul såklart. D.S.

Tack alex.odman för givande svar! Det börjar klarna mer och mer vad jag kan förvänta mig av de olika kamerorna tillsammans med den utrustning jag vanligen använder. Extra tack för ditt förtydligande att skillnaden märks extra bra på AF-S objektiv och att skillnaden ligger i beräkningsalgoritmen/processorn och inte i själva AF-motorn. Jag betvivlar inte att D300 är mer kompetent än D90 på många plan, men samtidigt tror jag inte att jag kommer att få så mkt extra nytta av detta med tanke på hur det oftast ser ut när jag fotar: inomhus alt torrt och ok väder och med en rätt slö 50mm utan egen fokusmotor.

Om man sedan lägger till tyngden som en negativ faktor i mitt fall så har jag valet klart för mig - det blir en D90.

När mitt fotande tar nya vändningar får jag byta upp mig då istället!

Tack alla som har svarat på mina frågor och som har hjälpt mig med valet. Hoppas att väntetiden inte är för lång på en D90 bara för nu vill jag ju ha den genast!

När mitt fotande tar nya vändningar får jag byta upp mig då istället!

Ytterligare en klok sak som sas i denna tråd -Köp för de behov du kan se nu -ändras behoven köp det du behöver då, utvecklingen går framåt!

Lycka till med köpet av D90 du blir säkert supernöjd

Micke

ja, det är fasiken en nackdel..
men samtidigt kan man väl inte använda de trådlösa (som kopplas in via kontakten på sidan av en d300) på en d90??

Personligen köpte jag just en D300 istället för en D90, mest för att jag gillar kontrolllayouten bättre på "semiproffsmodellerna" än amatörmodellerna. Tanken finns väl också att använda lite gamla manuella objektiv och liknande, och då är ju D300:n bättre.

Personligen köpte jag just en D300 istället för en D90, mest för att jag gillar kontrolllayouten bättre på "semiproffsmodellerna" än amatörmodellerna. Tanken finns väl också att använda lite gamla manuella objektiv och liknande, och då är ju D300:n bättre.

Ja, detta är en viktig sak för mig. Är sugen på att köpa lite gamla Nikkor-klassiker, men min nuvarande D80 (och D90) kan endast använda dom i M-läget, jag gillar ju A...

Hej
för drygt en vecka sedan gick jag till en fotoaffären för att köpa en ny kamera. Jag hade inte helt klart för mig om det blir D90 eller D300. Jag fotograferar mest makro, insekter och naturbilder. Min gamla kamera är en D50 som jag i tre års tid använde nästan dagligen i all väder och utan minsta problem. En riktig "trogen och pålitlig vän". Men vilken modell nu? Jag gillar D90 för dess smidighet, liten vikt och påminner en hel del om min gamla D50. D300 har fantastiskt balans och känsla att hålla i. Handhavande med alla knappar och reglage, Ai-koppling och vädertätning. Länge provade jag båda modeller med olika objektiv på. Till slut bestämde jag mig. När jag lämnade affären bärande på kartong med min nya D300 så fanns det fortfarande lite ovisshet om jag köpte rätt och inte kastade bort flera tusenlappar. Nu efter en veckas fotande kan jag säga att D300 var rätt val. Främst för två saker: 1.stabilitet och balans, 2. Ai-koppling.
Men det var mitt val någon annan skulle kanske bestämma sig för en annan modell eller t.o.m. annat märke. Att bestämma sig för en ny kamera är inte lätt idag. Massa fina modeller att välja bland. Mitt råd är: Fundera ordentligt vad har du för behov. Testa mycket i affärer och låna från vänner. Ha inte bråttom.
/stanislav

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar