Svar: Ja - på alla frågor
Den stora skillnaden, och det som prisskillnaden består i är ett par finesser (gratis - olika mellan dem - 90 har saker som 300 inte har och även tvärtom.) samt skillnaden i mekanisk konstruktion (dyrt)
Temperaturproblemet gäller oftare batterilivslängd och linser, inte kameror... Ett problem man ofta inte tänker på är väl kanske när kameran kommer in i värmen från ett kyligt yttre, då kan en bättre vädertätning förhingdra fuktindrivning i huset när kameran värms upp igen. Håll kamera/linser varmt men TORRT när ni kommer in från regn/snö...
Hållbarhetsproblem? När jag inte gör nåt viktigt, eller om jag är rädd för kamerans skull använder jag ofta min gamla D40 - den har jag tappat, använt i regnstorm, -10º fuktig malmökyla, spillt öl/kaffe på, glömt den framme i en +70º solvärmd hatthylla i bil på parkeringsplats (den var så varm att jag knappt kunde ta i den, men fungerade klanderfritt), och jag hade säkert kunnat bli dömd för många andra fall av misshandel mot den kameran. Den fungerar utmärkt.
Åk in på ett ställe där du kan få känna/klämma på båda, och om huskänslan är viktig för dig kommer du klart föredra 300. Tappar du en 300 studsar den antagligen, jag är inte så säker ang. D90...
D300 klarar mäta med objektiv som inte har -D funktion.
D300 har 51(15) AF-punkter, D90 15(1). Båda är lika väl fungerande, men 3500DX(D300) är bättre med F/1.4-objektiv. Beroende på vilka objektiv du tänker köpa til kan finjusteringen vara viktig.
Så, lite snabbt iaf...