Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D2X uppesittarkväll!

Produkter
(logga in för att koppla)
D2x verkar vara en trevlig kamera som för hoppningsvis kan ge canon en match, bra med konkurrens.

Trevlig läsning för dom som väntat länge på sin kamera.

Men jämnförelsen kamerorna mellan var inget vidare.

Jag kollade på bilden med ladan och tycker det är mysko att testa 300mm mot 300mm när ena kameran har fullframe och andra är 1,5x.
Jag kollade lite snabt och ovetenskapligt med linjalen på skärmen. Fullframe bilden visar ca 3,4% av hela bildytan bilden med mindre sensor visar 5,9% av hela bildytan.
Inte konstigt att den ena bilden blir luddigare än den andra.
jag tycker inte den jämnförelsen visar vilken kamera som vi visar mest detaljer.
 
Dajo skrev:
Vad är det för mysko gluggar du har?????

Vad är det för gluggar du tror dig behöva?

Alla gluggar för fullframe funkar ju naturligtvis till mindre sensorer också. Det är till och med en fördel att ha det så då vinjettering och kantoskärpa inte existerar med den kombinationen.

Enda gången du behöver byta en glugg är om den saknar CPU så att inte kameran får den infon den vill ha. Men det gäller ju för nya filmkameror också typ F6.

Vidvinklar bör vara av DX-modell på D2X, men på telesidan funkar de "gamla vanliga" gluggarna bra.
 
Dajo skrev:
Ja, men nu pratar vi väl extrem vidvinkel nästan fisheye väl?

Jag har för mig (men nu är jag osäker) att Björn Rörslett skrivit i nån tråd att det gäller från typ 20mm nånstans och neråt.

Själv gissar jag att det är vettigt med DX i dom brännvidder där Nikon gör sådana.
 
Har inte hunnit läsa testet ordentligt, men det ser ju ut som om Nikon har gjort ett riktigt bra jobb. Det är bara att gratulera er som beställt.
 
Utan att på något sätt rabiat försöka försvara Canon, men det är något fel på hans 1DsII i testet. Jag får bättre crop bilder med en kalibrerad 1DmkII och 70-200/2.8L.

Kolla även dpreview.com. Visst, mycket fanboy inlägg men en hel del sakliga argument angående testets giltighet.
 
Mer utvärderingar från nätet:

B. Moose Peterson has also posted his review and Juergen Sprecht, based in Japan has the first official D2X NEF files to download and play with. For your evaluation use only however.

You'll need Nikon Capture 4.21 and/or Nikon View 6.23 to view them. I don't have a direct link to his site, but you can find it from the DPreview.com>Nikon D1/D2 series message board.
 
Tycker testen var bra överlag, fast hade gärna sett jämförelser av dynamiskt omfång. Däremot gillade jag inte att han presenterade resultaten som en fotbollsmatch, d2x-1dsm2 4-2 (nikon hade hemmaplan). Canonkameran är en suverän kamera, den spelar ju egentligen i en annan liga. Bara att d2x kan mäta sig med den är ett betyg gott nog. Vilken som är "bäst" är egentligen helt ointressant.
 
Är den här tråden ett nytt rekord i märkesrunk? :))

Nåja, testet lämnar en del funderingar över om det stämmer. Men jag hoppas det, det är dags för ett avbrott i Canons dominans!

För övrigt undrar jag varför någon är märkestrogen?

/Johan
 
Konkurens gynnar alla!

salt skrev:
Vilken som är "bäst" är egentligen helt ointressant.

Det allra viktigaste är att det finns mer än ett märke att välja på!
Utan konkurens stiger priserna snabbare och kvaliteten ökar inte lika snabbt som när det finns konkurens!
 
Inte märkestrogen.

hansen2 skrev:


För övrigt undrar jag varför någon är märkestrogen?

/Johan

Jag bytte från Nikon till Canon för att jag ville ha de verktyg som passar mitt arbetsätt bäst.

Om Nikon, eller någon annan, exempelvis tar fram en TSE 20 mm eller en FF-kamera som ger bättre resultat jfr Canon så köper jag den.
Vad det står för någe märke på mina verktyg är helt egalt bara de fullgör sin plikt!!
 
salt skrev:
Janne, hur många gånger har du mailat cyber idag och frågat när dom skickar kameran?

Jag har ringt dom. Det är tveksamt när jag får min kamera, men dom har troligen en på väg in (som då blir min) och resten i slutet av mars.

Jag är van att vänta numera, så jag klarar mig även om det skulle dröja några veckor till.
 
müsli skrev:
D2X is also the most unforgiving image recording instrument I've ever used?!
What?! UNforgiving?

Är det bara jag som tycker bilden på
introsidan är usel?

Kolla området runt strålkastaren (banding och brus i överflöd).
Vad jag förstår är det inte ett utsnitt av bilden, utan en nerskalad bild. Ännu värre isåfall. Snälla någon. Det måste vara fel.
Sådär uppför sig väl bara kompakter.

Man ser vad man vill se. Nikonnörden ser det som en "feature", Canonditon som ett stort gapflabb ;)

/Johan
 
En liten fundering bara. Varför anordnas inte såna här uppesittarkvällar för andra kameror som när t.ex Avant eller Trust släpper en ny kompaktkamera med jättemånga pixlar och inbyggd MP3-spelare?
 
hansen2 skrev:
Man ser vad man vill se. Nikonnörden ser det som en "feature", Canonditon som ett stort gapflabb ;)

/Johan
Min fråga är seriös. Det måste vara något feltänk i testarens tillvägagångssätt.

Ett uppförstorat utsnitt av bilden på introsidan:
(ISO800)
 

Bilagor

  • utsnitt1.jpg
    utsnitt1.jpg
    36 KB · Visningar: 687
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.