Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D2x användare har ni..

Produkter
(logga in för att koppla)
Pezetas skrev:
Hej,

har rejäla problem med min d2x och diverse gluggar.

Har märkt att zoom-optik lägger skärpan bakom resp. framför där den ska ligga beroende på vilken brännvidd man kör på.

T.ex. har jag ett äldre 28-70 f3.5-4.5 som är ett av de få objektiven jag just nu vågar använda på jobb. På 28-läget hamnar skärpan ganska mycket bakom, på 35mm är det perfekt, och mellan 50-70 så blir det skarpt där jag fokuserar och en bra bit framför. Det är där jag använder det.

Har testat med olika nikonoptik; 12-24, 18-35, 80-200 och en del fasta gluggar. De fasta ligger hyfsat bra för att det ska bli skarpt där jag fokuserar, men ex. 80-200 blir oskarpt på alla brännvidder mer eller mindre. Jag kör då endast med fokuseringspunkten i mitten och AF-S. Har även testat 2st 70-200VR med varierande resultat. Det senaste testade jag mest på 200mm och det låg perfekt i skärpan, men det var väldigt soft på högersidan. Hurdana är era exemplar?

Någon annan som varit med om något liknande. Funderar på om det har någon anknytning till serienumret på kameran. Fick kameran tidigt.

Phew, det blev ett långt inlägg...och klockan är mycket. ;-)

Mitt enda råd är att ta med samtliga gluggar till Nikon med hus och få det kalibrerat. Då borde du åtminstone få mitt punkten att fokusera korrekt.

MVH
/Paul L.
 
leffep skrev:
Nu har jag skjutit upp emot hundra testbilder, och det är genomgående så att vänstra sidans focuspunkter funkar sämre. Jag har nu uteslutit objektivfel. Både 28-70 80-200 beter sig lika. Om det vore oskarp optik, så borde bilden vara luddig i alla hörn tycker jag, rätta mig om jag har fel.
Jag får ganska nära full skärpa på nedre högra punkten och alla mittre, utom på vänstersidan, där är det nåt knas.

/ Leif

Tråkigt att höra Leif, men jag är inte förvånad.

Hoppas Nikon finner en lösning på detta.

/Paul L.
 
En kompis har en DX2a med samma fukusseringsproblem,dessutom är kameran helt kass på långa exponeringtider (tex 3-4 timmar)!
 
Analoga Jimmy skrev:
En kompis har en DX2a med samma fukusseringsproblem,dessutom är kameran helt kass på långa exponeringtider (tex 3-4 timmar)!

Tja jag started inte tråden för att tracka ner på Nikon/d2x.

Utan vill mest få en uppfattning om det faktiskt är någon som har en d2x där alla 9 punkter fungerar. Hurvida d2x är kass på 3-4 timmars exponeringar, ja det vet jag inte, och ärligt talat kommer jag nog inte bry mig om att ta reda på det heller.

/Paul L.
 
Paul.r.Lindqvist skrev:
Mitt enda råd är att ta med samtliga gluggar till Nikon med hus och få det kalibrerat. Då borde du åtminstone få mitt punkten att fokusera korrekt.

MVH
/Paul L.

Tack för ditt svar Paul!

Hopplöst, jobbar just nu i studio och där kan jag ställa skärpan manuellt hyfsat och blända ned. Har inte möjlighet att lämna ifrån mig kameran. Och i slutet på nästa vecka måste jag ha den igen och då måste den funka.

Någon som har erfarenhet av Nikon och lånekameror. Helst skulle jag vilja ha en ny, men det vet man väl hur det blir med det. Har köpt den på Yfo!

Finns det inte något som heter NPS, någon slags proffs-service som man kan använda sig av?
 
Har haft den inne på service för någon vecka sedan, och de sa bara att de använde en 50/1.4 som referens för fokusering och kalibrerade efter. Och så finjusterade de en aning.

Med en 50/1.8 så stämmer det ganska bra på min kamera också.

Blir helt galen på det här.
 
Det verkar som Nikon kommer att få lite att göra.
Lasse Pettersson är den man som man skall tala med i första hand. Därefter servicechefen.

Jag har nu konfirmerat det som jag hela tiden visste att min kamera backfokuserar ordentligt med 80-200,
Lägger inte ner mer krut på fokuspunkterna, kameran skall kalibreras så fort det går.
Bilden illusterar var skärpa är lagd och var faktisk skärpeplan ligger. Ganska så långt bakom .

Mikael
 

Bilagor

  • skärpa2.jpg
    skärpa2.jpg
    18.3 KB · Visningar: 187
Senast ändrad:
Hej Per, försök att få med dig alla gluggar dit, och om du har möjlighet så kan du väl vänta medans de justrerar den. Vilket service center har du lämnat in den till ?

När det gäller NPS så har de vissa kriterier för att bli medlem.

Jag tror att du måste äga ett antal gluggar samt proffs hus.

mer info finns här.

http://www.nikonpro.com/about_nps.php

När det gäller låne kameror så är det nog framförallt NPS medlemmar som erbjuds det.

Och ny kamera från ÅF, ja frågan är om det verkligen skulle hjälpa... jag har fått 4st. och har ett avtal med min åf att om Nikon inte fixar problemet inom skälig tid så får jag mina pengar tillbaka.

MVH
Paul L.
 
macrobild skrev:
Det verkar som Nikon kommer att få lite att göra.
Lasse Pettersson är den man som man skall tala med i första hand. Därefter servicechefen.

Jag har nu konfirmerat det som jag hela tiden visste att min kamera backfokuserar ordentligt med 80-200,
Lägger inte ner mer krut på fokuspunkterna, kameran skall kalibreras så fort det går.
Bilden illusterar var skärpa är lagd och var faktisk skärpeplan ligger. Ganska så långt bakom .

Mikael

Japp få den kalibrerad så att mitt punkten åtminstone fokuserar korrekt, men jag kan nog med säkerhet säga att det kommer inte hjälpa på de 8 resterande fokus punkterna. Tyvärr så har de ingen lösning just nu. Håll oss gärna updaterad Mikael.

MVH
Paul L.
 
Senast ändrad:
Paul.r.Lindqvist skrev:
Hej Per, försök att få med dig alla gluggar dit, och om du har möjlighet så kan du väl vänta medans de justrerar den. Vilket service center har du lämnat in den till ?

När det gäller NPS så har de vissa kriterier för att bli medlem.

Jag tror att du måste äga ett antal gluggar samt proffs hus.

mer info finns här.

http://www.nikonpro.com/about_nps.php

När det gäller låne kameror så är det nog framförallt NPS medlemmar som erbjuds det.

Och ny kamera från ÅF, ja frågan är om det verkligen skulle hjälpa... jag har fått 4st. och har ett avtal med min åf att om Nikon inte fixar problemet inom skälig tid så får jag mina pengar tillbaka.

MVH
Paul L.


Finns det inget enklare sätt att bli medlem här i Sverige? Hinner inte skriva brev osv.

Lämnade den till Yfo i Göteborg och de skickade den vidare till Lasses kameraservice.

Jag är inte petnoga, men om jag fokuserar på något som ligger 4-5 meter bort med en vidvinkel så hamnar skärpan på oändligt och allt annat blir helt suddigt. Kan lära mig leva med att bara använda mittfokus, om bara det funkade.

mvh,
Per
 
Pezetas skrev:
Finns det inget enklare sätt att bli medlem här i Sverige? Hinner inte skriva brev osv.

Lämnade den till Yfo i Göteborg och de skickade den vidare till Lasses kameraservice.

Jag är inte petnoga, men om jag fokuserar på något som ligger 4-5 meter bort med en vidvinkel så hamnar skärpan på oändligt och allt annat blir helt suddigt. Kan lära mig leva med att bara använda mittfokus, om bara det funkade.

mvh,
Per

Jag skulle nog se till att den kom till Nikons service center i upplandsväsby.

I den vevan då d70 bakfokuserade(när den släpptes) så skickades alla kameror till Nikons Service center i upplandsväsby(till en början), då ingen av de "certifierade" verkstäderna hade mjukvara eller kunskapen att kalibrera dem. D2x är ju relativt ny,så det säkraste kortet kanske är att be om att få den skickad till Nikons eget service center i upplandsväsby (Nikon svenska AB)


Om inte annat så kanske du kan trycka på hos din ÅF och säga att du faktiskt förlorar inkomst pga av att de sålt en defekt produkt till dig, Och de i sin tur kollar med Nikon om de har något att erbjuda dig under tiden.

/Paul L.
 
Jag har kontrollerat miccro-Nikkor 60mm. Här fungerar skärpeinställningen.
Nu vill jag återanknyta till det Janne skrev tidigare.
1. Man måste skilja på felfocusering och vad objektivet kan prestera.

2.Allt behöver inte var felfocusering vad det gäller kant.

Här är miccro-nikkor på full öppning. Motivet långt bort och detta är en grym delsförstoring.

Mittskärpan är markant bättre än skärpa ute i kant.
Detta har alltså inte med felfocusering att göra utan objektivets brist på upplösning.

Jag håller därför med Janne.


Man måste först ta reda på hur objektivet uppträder, sedan kan man titta på om det är focusfel eller optikens prestanda som inte håller måttet.

Mikael
 

Bilagor

  • janne.jpg
    janne.jpg
    11.7 KB · Visningar: 175
Paul.r.Lindqvist skrev:
Jag skulle nog se till att den kom till Nikons service center i upplandsväsby.

I den vevan då d70 bakfokuserade(när den släpptes) så skickades alla kameror till Nikons Service center i upplandsväsby(till en början), då ingen av de "certifierade" verkstäderna hade mjukvara eller kunskapen att kalibrera dem. D2x är ju relativt ny,så det säkraste kortet kanske är att be om att få den skickad till Nikons eget service center i upplandsväsby (Nikon svenska AB)


Om inte annat så kanske du kan trycka på hos din ÅF och säga att du faktiskt förlorar inkomst pga av att de sålt en defekt produkt till dig, Och de i sin tur kollar med Nikon om de har något att erbjuda dig under tiden.

/Paul L.

Ja, får nog ligga på Yfo igen. De var inte så villiga att ordna det i fredags, men... Det är ju trots allt därför man handlar där, för att få hjälp om det dyker upp såna här problem.

Tack för dina svar Paul!

mvh,
Per
 
macrobild skrev:
Jag har kontrollerat miccro-Nikkor 60mm. Här fungerar skärpeinställningen.
Nu vill jag återanknyta till det Janne skrev tidigare.
1. Man måste skilja på felfocusering och vad objektivet kan prestera.

2.Allt behöver inte var felfocusering vad det gäller kant.

Här är miccro-nikkor på full öppning. Motivet långt bort och detta är en grym delsförstoring.

Mittskärpan är markant bättre än skärpa ute i kant.
Detta har alltså inte med felfocusering att göra utan objektivets brist på upplösning.

Jag håller därför med Janne.


Man måste först ta reda på hur objektivet uppträder, sedan kan man titta på om det är focusfel eller optikens prestanda som inte håller måttet.

Mikael

Japp men det är en skillnad på när skärpan ligger helt fel, och när skärpan bara är sämre ute i kanten.

Det som har varit konsekvent på all test jag gjort är att manuell fokusering gör att motivet kommer i fokus. om det skulle vara en brist på upplösning, ja då skulle det inte spela någon roll vad du gjorde du skulle ändå inte få motivet skarpt.som sagt brist på upplösning och bakskärpa är 2 helt olika problem.

Bara det faktum att motivet blir i fokus och utanför fokus beroende på om jag litar på af eller inte borde utesluta teorin om att det är gluggens begränsning som gör att man får sämre resultat med hörn punkterna.


/Paul L.
 
Senast ändrad:
Därför gjorde jag om förfarandet med bl 8

Här är vänstra yttre focuspunkt, mittersta och yttre högra focuspunkt.
Även här kan en skillnad ses vid bl 8. Skillnaderna är inte stora men noterbara.

Det är alltså inte tala om en felfocusering utan att även vid bl 8 kan man se skillnad i skärpa. Skärpan/återgivningen är lite bättre i mitten än ut mot yttersta kanten .

Detta visar hur J..... bra återgivning d2x har. Kan inte en miccro-nikkor förmedla absolut samma återgivning på bl 8 äver hela sensorytan, vilka objektiv kan då det.???????????

Återigen- man får först ta reda på objektivets prestanda, därefter om kamera och objektiv tillsammans uppträder konstigt vad det gäller focusering.
Detta betyder att ett sämre objektiv med dålig kantskärpa blir avslöjat, och kan ses som missfocusering, vilket det inte är.

Mikael
 

Bilagor

  • janne3.jpg
    janne3.jpg
    20.1 KB · Visningar: 165
Senast ändrad:
macrobild skrev:
Därför gjorde jag om förfarandet med bl 8

Här är vänstra yttre focuspunkt, mittersta och yttre högra focuspunkt.
Även här kan en skillnad ses vid bl 8.

Det är alltså inte tala om en felfocusering utan att även vid bl 8 kan man se skillnad i skärpa. Skärpan/återgivningen är lite bättre i mitten än ut mot yttersta kanten .

Detta visar hur J..... bra återgivning d2x har. Kan inte en miccro-nikkor förmedla absolut samma återgivning på bl 8 äver hela sensorytan, vilka objektiv kan då det.???????????
Mikael

:)

som sagt problemet är inte skärpan inte finns där, utan att den ligger fel. förklara gärna hur manuell fokusering påverkar gluggens prestandard ?



/Paul L.
 
Senast ändrad:
macrobild skrev:
Därför gjorde jag om förfarandet med bl 8

Detta visar hur J..... bra återgivning d2x har. Kan inte en miccro-nikkor förmedla absolut samma återgivning på bl 8 äver hela sensorytan, vilka objektiv kan då det.???????????

Mikael

70-200 VR kan det inte heller. Det är ingen stor oskärpa i kanten, och inget som har praktisk betydelse för mig, men synbart.
 
Fynden stämmer inte med hur bra en miccro-nikkor är så därför focuserade jag manuellt med yttre vänstar focuspunkt .
Bilden blir nu skarp
 

Bilagor

  • janne4.jpg
    janne4.jpg
    17.1 KB · Visningar: 234
Med manuell focusering får jag lika skarpt avtecknat objekt med yttre focuspunkt som med mitt.

SLUTSATSEN blir därmed. Miccro-nikkorn tecknar bilden lika skarpt från mitt till hörn på bl 8.
Vid manuell inställning av focus och yttre focuspunkt blir resultatet lika bra som i mitten. Nikonkameran ger missfocusering vid auto och yttre focuspunkt.

KAMERANS YTTRE FOCUSPUNKTER STÄMMER INTE vid autofocus tillsammans med micro-nikkor.
Mikael
 

Bilagor

  • janne5.jpg
    janne5.jpg
    17.6 KB · Visningar: 230
Senast ändrad:
Arleklint skrev:
70-200 VR kan det inte heller. Det är ingen stor oskärpa i kanten, och inget som har praktisk betydelse för mig, men synbart.

För mig har ett motiv utan för fokus praktisk betydelse. Att blända ner gluggen hjälper föga då skärpedjupet ökar men inte tillräckligt för att motivet skall hamna i fokus på längre avstånd.

Det kanske är så simpelt att ni inte har samma fel som jag :)

/Paul L.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.