Paul.r.Lindqvist
Aktiv medlem
Pezetas skrev:
Hej,
har rejäla problem med min d2x och diverse gluggar.
Har märkt att zoom-optik lägger skärpan bakom resp. framför där den ska ligga beroende på vilken brännvidd man kör på.
T.ex. har jag ett äldre 28-70 f3.5-4.5 som är ett av de få objektiven jag just nu vågar använda på jobb. På 28-läget hamnar skärpan ganska mycket bakom, på 35mm är det perfekt, och mellan 50-70 så blir det skarpt där jag fokuserar och en bra bit framför. Det är där jag använder det.
Har testat med olika nikonoptik; 12-24, 18-35, 80-200 och en del fasta gluggar. De fasta ligger hyfsat bra för att det ska bli skarpt där jag fokuserar, men ex. 80-200 blir oskarpt på alla brännvidder mer eller mindre. Jag kör då endast med fokuseringspunkten i mitten och AF-S. Har även testat 2st 70-200VR med varierande resultat. Det senaste testade jag mest på 200mm och det låg perfekt i skärpan, men det var väldigt soft på högersidan. Hurdana är era exemplar?
Någon annan som varit med om något liknande. Funderar på om det har någon anknytning till serienumret på kameran. Fick kameran tidigt.
Phew, det blev ett långt inlägg...och klockan är mycket. ;-)
Mitt enda råd är att ta med samtliga gluggar till Nikon med hus och få det kalibrerat. Då borde du åtminstone få mitt punkten att fokusera korrekt.
MVH
/Paul L.