Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D2x användare har ni..

Produkter
(logga in för att koppla)
Mikael förstår du vad jag menar då ?

att oavsett gluggens förmåga att återge skärpa över hela ytan så skall knappast manuell fokusering påverka resultat, såvida inte af gör fel..

MVH
Paul L.
 
Läs min slutsats. Autofocuspunkten den yttre fungerar inte som den skall.
Vid manuell inställning och vald yttre punkt får jag lika resultat som när autofocuspunkten i mitten är vald. DVS skarpt avtecknat föremål

Står kameran på auto så blir föremålet luddigt pga av felfocusering av att den yttre autofocuspunkten ej ställer skärpa till 100%

Du har rätt vad det gäller autofocuspunkterna, åtminstone vad det gäller din och min kamera.

Är det tydligt nog för alla?
Mikael
 
Senast ändrad:
macrobild skrev:
Läs min slutsats. Autofocuspunkten den yttre fungerar inte som den skall.
Vid manuell inställning och vald yttre punkt får jag lika resultat som när autofocuspunkten i mitten är vald. DVS skarpt avtecknat föremål
Mikael

Japp då tror jag att vi är på samma sida i boken. :)

/Paul L.
 
Frågan är ju nu varför Nikons mjukvara inte klarar av att justera dessa punkter korrekt ?

Det verka som de flyttas bakåt/framåt i relation till mitt punkten.

Min nuvarande d2x hade framskärpa på mitten punkten med samtliga gluggar. och innan jag fick den justerad så var vänster hörnet inte lika illa som de hus jag haft innan. Men efter justeringen (de flyttade bak mitt punkten) så var det lika illa som de andra.

Verkar alltså som mjukvaran bara flyttade med de resterande punkterna i relation till mittpunkten. Den justerade dem inte indviduellt.


(obs tänker bara högt)

/Paul L.
 
Jag vet att miccro-nikkorn på bl 8 tecknar en bild yta lika skarpt från hörn till hörn.
Därför har jag lett allt till bevis genom att slutligen ställa in focuseringen manuellt. Då är det ingen skillnad i återgivning , dvs om jag väljer en autofocuspunkt i mitten eller ute i kanten. Detta bevisar att:
1. Miccro-nikkors suveräna skärpa över hela bildytan är samma om en riktig focusering görs
2. Vid manuell focusering blir det lika skarpt
3. Autofocuspunkterna i kanterna stämmer inte med de värden som mittpunkten ger. Mittpunkten är oftast mer accurat än focuspunkterna ute i kanterna.

mikael

Detta är något Nikon får jobba med.
 
Senast ändrad:
macrobild skrev:
Jag vet att miccro-nikkorn på bl 8 texcknar en yta lika skarpt från hörn till hörn.
Därför har jag lett allt till bevis genom att slutligen ställa in focuseringen manuellt. Då är det ingen skillnad i återgivning , dvs om jag väljer en autofocuspunkt i mtten eller ute i kanten. Detta bevisar att:
1. Miccro-nikkors suveräna skärpa över hela bildytan är samma om en riktig focusering görs
2. Vid manuell focusering blir det lika skarpt
3. Autofocuspunkterna i kanterna stämmer inte med de värden som mittpunkten ger. Mittpunkten är oftast mer accurat än focuspunkterna ute i kanterna.

mikael

Detta är något Nikon får jobba med.

Sant mittpunkten är den mest precisa, det skall dock inte skilja så pass mycket mellan de 9 kryss punkterna så att någon av dem bakfokuserar ett par meter vid längre avstånd. Inte enligt Nikon själva i alla fall.

Och ja, 60mm micro och d2x är verkligen en imponerande kombination.




/Paul L.
 
Paul.r.Lindqvist skrev:
:)

som sagt problemet är inte skärpan inte finns där, utan att den ligger fel. förklara gärna hur manuell fokusering påverkar gluggens prestandard ?



/Paul L.

Paul-vi skriver förbi varandra.
Har du ett objektiv där du inte har uteslutit att det är oskarpt ut mot kanter är det svårt att särskilja focuseringsfel med ren oskärpa.

Mitt exempel med miccro-nikkorn där jag vet att detta objektiv inte skall uppträda annorlunda över bildytan oavsett var jag lägger autofokuspunkten , visar därmed att Nikon kameran inte klarar av att focusera skarpt när de yttre focuspunkterna är valda.

Därför slutligen en manuell inställning som visar att om jag väljer en yttre punkt och focuserar manuellt där så blir bilden lika skarp som om en i mitten vore vald.

Därför kan jag då med 100% säkerhet säga att kameran klarar inte av att focusera rätt med de yttre focuseringspunkterna

Så vi har ett dilemma. Som du säger- att få mittpunkten korrekt till alla objektiv vore önskvärt. Sedan hur Nikon löser de övriga punkterna blir spännande.
Mikael
 
Jag tycker det mest frapperande är att även vid bl 8 och yttre autofocuspunkt kan jag se skillnad mot en vald mittpunkt. Detta vittnar om att den yttre autofocuspunkten falerar ordentligt vad det gäller inställning.

Och att jag genom den lilla sökare D2x faktiskt har jmf med ett analogt kamerahus, så kan jag manuellt ställa in skärpan i kanten perfekt , så den blir lika bra som med mittpunkten.

Sedan tillkommer ytterliggare ett problem. fram eller back focusering beroende vilken glugg som sitter på.

Det är mycket som skall stämma!!!!!!
Detta är nackdelen med en så skarpt tecknande kamera, alla fel avsöjas, fel som man inte lägger märke till hos en kamera med lägre upplösning.

Mikael
 
Senast ändrad:
Oavsett jag fokuserar manuellt eller med AF på en hörnsensor, så får jag samma skärpa med 70-200 VR

I mitten är dock bilden alltid något skarpare.
 
Arleklint skrev:
Jag var ute och fotade nu i kväll, och kunde inte låta bli att ta några bilder med AF på min cykel. Jag tycker det ser helt ok ut!

70-200 VR + TC20EII med AF på olika fokuspunkter.

Här är fullstora jpeggar ur kameran.
(Observera att jag fotat snett mot ramen för att se eventuell fram-/backfokus)

http://www.arleklint.se/temp/center.jpg
http://www.arleklint.se/temp/center_left.jpg
http://www.arleklint.se/temp/up_left.jpg

intressant, vad hadde du för avstånd till motivet ?

/Paul L.
 
Jobbar huvudsakligen med TV/Videoproduktion så
jag tänkte berätta hur vi gör gör där...

"TV/Video" optik har manuell bakfokusjustering och det gör man varje gång man byter glugg. Proceduren går till så här; på med en ny optik, full glugg, zooma in max på lämpligt föremål långt bort (helst en speciell bakfokusjusteringstesttavla), ställ skärpan, zooma ut max och ställ in bakfokus (med bakfokusringen och lås den noga). Sen dubbelkollar man och ev. upprepar det hela för att vara helt säker att skärpan sitter över hela zoomområdet.

Då kan man undra varför zoomar till stillbildskameror inte har en manuell bakfokus-
justering? Kanske har med autofocusen att göra för tv/videooptik har överhuvudtaget inte autofocus.

(Kan ni tänka på när ni kollar på sportevenemang på TV att alla närbilder är manuellt fokuserade.
Då är det dessutom optik som max inzoomat motsvarar brännvidder som inte ens existerar på stillbildstelen. CCDn är bara 2/3-tum så det är fördel tele så att säga.)


Pezetas skrev:
Hej,

har rejäla problem med min d2x och diverse gluggar.

Har märkt att zoom-optik lägger skärpan bakom resp. framför där den ska ligga beroende på vilken brännvidd man kör på.

T.ex. har jag ett äldre 28-70 f3.5-4.5 som är ett av de få objektiven jag just nu vågar använda på jobb. På 28-läget hamnar skärpan ganska mycket bakom, på 35mm är det perfekt, och mellan 50-70 så blir det skarpt där jag fokuserar och en bra bit framför. Det är där jag använder det.

Har testat med olika nikonoptik; 12-24, 18-35, 80-200 och en del fasta gluggar. De fasta ligger hyfsat bra för att det ska bli skarpt där jag fokuserar, men ex. 80-200 blir oskarpt på alla brännvidder mer eller mindre. Jag kör då endast med fokuseringspunkten i mitten och AF-S. Har även testat 2st 70-200VR med varierande resultat. Det senaste testade jag mest på 200mm och det låg perfekt i skärpan, men det var väldigt soft på högersidan. Hurdana är era exemplar?

Någon annan som varit med om något liknande. Funderar på om det har någon anknytning till serienumret på kameran. Fick kameran tidigt.

Phew, det blev ett långt inlägg...och klockan är mycket. ;-)
 
Senast ändrad:
Paul.r.Lindqvist skrev:
Okej, skulle vara intressant om du gjorde ett test med ett avstånd över 30 meter till ditt motiv.



/Paul L.

Jag gissade att du ville det, så i går natt när jag inte kunde bli trött så sköt jag ut genom fönstret mot en verkstadsskylt 2-300 meter bort.

Jag ser inte heller då att hörnsensorer är sämre.
 
Arleklint skrev:
Jag gissade att du ville det, så i går natt när jag inte kunde bli trött så sköt jag ut genom fönstret mot en verkstadsskylt 2-300 meter bort.

Jag ser inte heller då att hörnsensorer är sämre.

Som sagt du kanske inte har samma fel som resten av oss.

Min högra hörn punkt fungerar lika bra som min mitt punkt , det är den vänstra som är riktigt dålig. Har du testat alla din punkter för att se om du får ett konsekvent resultat på alla punkter ?

Någon chans att få see både 100% utsnitt och fulla bilder av det testet.

/Paul L.
 
Paul.r.Lindqvist skrev:
Detta är inte isolerat till 70-200 vr. Om det nu skulle vara så att 70-200 har problem att upvisa skärpa i hörnen, ja då skulle det inte vara möjligt att överhuvudtaget få en lika skarp bild som om du använde mitten området eller hur ?

Kommer inte lägga allt för mycket tid på att försöka överbevisa folk då det jag igentligen ville veta var om alla d2x var berörda. Nikons egen d2x tekniker säger att det är ett fokuserings fel efter att vi gått igenom en dvd full med test bilder.Och efter att han testat 3 egna hus som mer eller mindre uppvisade samma problem.

Men ett försök skall jag väl göra.

nedan visas 3 bilder. Gemensamt för alla bilder

D2x+70-200 VR på stativ @200 F/2,8

1.Mitten området användt af-s single area

http://hem.bredband.net/b313537/af_center.jpg

2.övre vänstra hörnet af-m, single are (har alltså för fokuserat med mitten området och sedan slagit om till manuell fokusering och valt övre vänstra hörnet, fokus indikatorn visar tydligt att mitt motiv ligger för långt bak (får alltså inte någon punkt som indikerar att fokus är låst)
http://hem.bredband.net/b313537/mf_top_left.jpg

3.Slår om kameran till af-s (autofokus) får nu punkten i sökarn som indikerar att fokus är låst.

http://hem.bredband.net/b313537/af_top_left.jpg


Som ni ser så har du lika bra skärpa på bild 1 och 2, varav bild 3 har inget fokus på paperskorgen utan fokuserar på skogen ett antal meter bakom... bak skärpa alltså.

Hoppas det blev lite tydligare :)

/Paul L.


Det där ser ut som att kameran säger att den använder vänsterpunkten men i självaste verket använder mittpunkten ändå. Kanske bugg i mjukvaran?

/Zoran
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.