Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D2x användare har ni..

Produkter
(logga in för att koppla)
Visa mig en bild på en plan yta i 100% (gärna utsnitt) så vi ser gluggens prestanda. Du kan t.ex fokusera med mittsensorn.
 
Arleklint skrev:
Om gluggar är oskarpa i hörnen beror det inte på fram/back-fokus, det beror på att de helt enkelt är så optiskt gjorda att de skarpaste dom vet inte är skarpt.

Janne- du bör få lika skarpt över hela bildytan med exv din 70-200 nerbländad ett till två steg och d2x.
(beroende på den lilla sensorytan)

Har jag fattat Paul rätt så fungerar inte alla focuspunkterna OK. Jag kollade därför de 5 till vänster på full öppning , om min kamera focuserade och la skärpeplanet på samma plats. Avikelsen var vid detta test minimal.

Sedan hör det till saken att flera av mina objektiv tillsammans med d2x antingen lägger skärpeplanet antingen framför eller bakom focuseringspunkten.

Tilläggas kan att detta var också "vanligt" fel på D1x i början, dvs focuseringspunkterna på sidan fungerade inte 100%

Mikael
 
Senast ändrad:
En tegelvägg med Pauls glugg är en bra utgångspunkt så vi vet vad gluggen kan. Se bara till att kameran är parallell med väggen!

Sen kan vi testa D2X
 
Senast ändrad:
Arleklint skrev:
En tegelvägg med Pauls glugg är en bra utgångspunkt så vi vet vad gluggen kan. Se bara till att kameran är parallell med väggen!

Hur kan en vägg vara parallell mot en punkt, som jag antar att kameran representerar?

Jag tror att du menar att kameran skall vara vinkelrät mot väggen...eller?
 
Paul.r.Lindqvist skrev:
Skall bli intressant att se ditt resultat med lite längre avstånd till motivet och kamera på stativ.

/Paul L.

Paul
Jag har sedan länge undrat över nogrannheten i d2x mätning.
Flera andra fotografer har som du vet (dpreview) fått skiftande resultat.

Jag skrev därför ut den testkarta som finns att hämta ner och provade mina gluggar, miccro-nikkorn framfocuserar, 80-200 bakfocuserar, diff på några centimeter och full öppning.

Får man sedan andra värden genom att använda en annan focuseringspunkt så betyder det problem-för Nikon.

Mikael
 
macrobild skrev:
Janne- du bör få lika skarpt över hela bildytan med exv din 70-200 nerbländad ett till två steg och d2x.
(beroende på den lilla sensorytan)

Har jag fattat Paul rätt så fungerar inte alla focuspunkterna OK. Jag kollade därför de 5 till vänster på full öppning , om min kamera focuserade och la skärpeplanet på samma plats. Avikelsen var vid detta test minimal.

Sedan hör det till saken att flera av mina objektiv tillsammans med d2x antingen lägger skärpeplanet antingen framför eller bakom focuseringspunkten.

Tilläggas kan att detta var också "vanligt" fel på D1x i början, dvs focuseringspunkterna på sidan fungerade inte 100%

Mikael

Japp Mikael du har förstått mig rätt, de 9 fokus punkterna fokuserar inte likadant en del av dem bakfokuserar.

När du testat på lite längre avstånd och med stativ så kan du väl ladda upp lite resultat? eller om du skulle vilja mejla dem.

Något som är konsekvent är mitten punkten den verka fokusera korrekt med alla mina gluggar. Jag lämnade in både gluggar och hus till Nikon när de försökte justera de punkter som fokuserar bakom. Har dock inte testat alla gluggar med mitt punkten på en test karta.

MVH
Paul L.
 
Arleklint skrev:
Kamerans glugg har ett fokusplan. Det skall vara parallellt med väggen.
förlåt att jag lägger mig i, en sån här dag då jag inte brukar skriva alls i forumen.
men en glugg som har ett helt rakt fokusplan brukar man kalla reproglugg (eftersom den ska klara att fotografera av papper).
en "vanlig" glugg har något rundat fokusplan.
en tegelvägg skulle alltså inte få absolut fokus helt över, om man fokuserade mitt i.
 
Estethia skrev:
förlåt att jag lägger mig i, en sån här dag då jag inte brukar skriva alls i forumen.
men en glugg som har ett helt rakt fokusplan brukar man kalla reproglugg (eftersom den ska klara att fotografera av papper).
en "vanlig" glugg har något rundat fokusplan.
en tegelvägg skulle alltså inte få absolut fokus helt över, om man fokuserade mitt i.

Du har helt rätt, jag tänkte lägga till det, men struntade i det. Det innebär dock bara att Paul har än större problem i att avgöra vilka fel som ligger i objektivets skärpa över bildytan resp. ev. felfokusering.
 
Arleklint skrev:
Du har helt rätt, jag tänkte lägga till det, men struntade i det. Det innebär dock bara att Paul har än större problem i att avgöra vilka fel som ligger i objektivets skärpa över bildytan resp. ev. felfokusering.
lägga till? nu förstår jag inte riktigt? skrev du en sak och tänkte motsäga/rätta den i nästa mening, men struntade i det? *förvirrad*
 
Paul: Ge mig bara en bild med din glugg på din bländare över hela bilden så vi kan se hur din skärpa ser ut i kanterna.
 
Paul.r.Lindqvist skrev:
Japp Mikael du har förstått mig rätt, de 9 fokus punkterna fokuserar inte likadant en del av dem bakfokuserar.

När du testat på lite längre avstånd och med stativ så kan du väl ladda upp lite resultat? eller om du skulle vilja mejla dem.

Något som är konsekvent är mitten punkten den verka fokusera korrekt med alla mina gluggar. Jag lämnade in både gluggar och hus till Nikon när de försökte justera de punkter som fokuserar bakom. Har dock inte testat alla gluggar med mitt punkten på en test karta.

MVH
Paul L.

Detta är inget ovanligt-hade detsamma med d1x. Sedan kan jag nämna att vi gjorde en test med D70 och 20D, ingen av dessa kameror focuserade rätt. D20 framfocuserade, D70 bakfocuserade. Detta blir extra tydligt med ett tele och stor öppning. På vidvinkel lägger man inte märke till ev avikelser.
Min D1x bakfocuserade rejält med 80-200.

Det verkar som min D2x focuserar bättre med 70-200VR än med min gamla glugg 80-200.

Mikael
 
macrobild skrev:
Paul
Jag har sedan länge undrat över nogrannheten i d2x mätning.
Flera andra fotografer har som du vet (dpreview) fått skiftande resultat.

Jag skrev därför ut den testkarta som finns att hämta ner och provade mina gluggar, miccro-nikkorn framfocuserar, 80-200 bakfocuserar, diff på några centimeter och full öppning.

Får man sedan andra värden genom att använda en annan focuseringspunkt så betyder det problem-för Nikon.

Mikael

Mikael skall ta och skjuta på en testkarta imorgon med de olika fokus punkterna, jag är ganska övertygad att resultatet kommer variera mellan punkterna.

MVH
Paul L.
 
Estethia skrev:
förlåt om jag var otydlig.
det var det jag menade.
men tänkte du verkligen först säga det du sa, och sedan säga det motsatta? i samma inlägg?

Uj vad du missförstår, alternativt provocerar.
Jag hade tänkt tilllägga att tegelväggen inte var optimal, men struntade i det.
 
Arleklint skrev:
Paul: Ge mig bara en bild med din glugg på din bländare över hela bilden så vi kan se hur din skärpa ser ut i kanterna.

Janne vill du jag skall ta en bild med max nerbländad glugg, så att jag får skärpa över hela bilden ?

ledsen men nu är jag också förvirrad :) börjar kanske bli lite för trött .

MVH
Paul L.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.