ANNONS
Annons

D200-specarna har läckt...

Produkter
(logga in för att koppla)
Calle S skrev:
Å andra sidan tror jag vi är ett gäng som är på väg att ersätta våra D100, och D70 är helt ointressant.
De tänker nog att ni proffs väljer D2X, som Estethia gjorde. Eftersom det kostar dig lika mycket som en D2X att byta system till Canon 5D har Nikon i alla fall inget akut behov att släppa något i mellanklassen, men om priset på 5D går ner...
 
Senast ändrad:
wsaar skrev:
De tänker nog att ni proffs väljer D2X, som Estethia gjorde...
Mjaaääää....inte jag.

Men det finns ett stort segment av användare som vill ha en lite mer avancerad produkt än D70 men som tycker D2X är overkill.

Dessutom känner jag många plåtisar som föredrog F100 framför F5. Så rena yrkeskameror appelerar inte alltid på yrkesplåtisar.
 
Men åh.. :( Jag vill ha D200 nu!
Egentligen fattar jag inte varför jag bryr mig egentligen för jag kommer ändå inte ha råd med en. Men eftersom man är en Nikonägare så hoppas man att de kommer fram med något bra som får Canon att blekna. :)
 
Jag kan inte riktigt göra klart för mig själv
varför jag MÅSTE ha en D200, det enda jag vet
är att det är absolut nödvändigt. Men det är klart... spegeluppfällning, större möjligheter
att croppa å kanske en d2x sensor?
Ser fram mot torsdag 1 september!
 
För mig lockar inte fler pixlar, även om det skulle vara trevligt. Det jag saknar i D100 är bättre buffer. Och en vidvinkelzoom på 12-24 med 2.8. Men det ska inte komma enligt Nikon.
 
Slowfinger skrev:
Är det tekniska begränsningar som sätter stopp för en 12-24/2,8? Ingen tillverkare har ju en sådan.
När jag var på visningen av D2X i Linköping sa de att en 12-24/2.8 skulle bli ganska klumpig och stor.
Samtidigt låg bland annat en 17-55/2.8 upplagd på bordet brevid som ju är en riktig blytermos. Så jag vet inte riktigt vad han menade.
 
Ok - det verkar ju onekligen märkligt att ingen tillverkat ett sånt objektiv.

Pentax kommer ju även dom med en 12-24/4 nu så något skumt är det när tillverkare med APS-size-strategi bara kör ljusstyrka 4...
 
OK, jag fattar. Fast nu tycker jag väl inte att 17-55 är så otroligt tung. Den balanserar bra på D100 med batteripack.

Och den kommer sitta ännu bättre på D200.
 
Hehe, det är nog många som är intresserade av de senaste nyheterna från Nikon (D200). Tråden har i särklass bästa visningar/svar förhållandet. :) Dvs det är inte många som skriver men många tittar in (jag bl.a.) i väntan på nyheterna. :)
 
Slowfinger skrev:
Ok - det verkar ju onekligen märkligt att ingen tillverkat ett sånt objektiv.

Pentax kommer ju även dom med en 12-24/4 nu så något skumt är det när tillverkare med APS-size-strategi bara kör ljusstyrka 4...
Skumt vet jag inte. Olympus har (snart) en 11-22/2.8-3.5 till sitt 3/4-system. Det är dock lite mindre bildformat än APS (men inte så mycket).

Med tanke på att 12mm är rätt mycket retrofokus-design på Nikon, Pentax m.m.m (som ju är en begränsning) så kanske man tycker att f/2.8 inte går att få så skarp (inom rimliga gränser)

I 3/4-systemet (som ju iofs ser rätt misslyckat ut i mina ögon) har man designat allt från grunden, och --om man-- minskat avståndet mellan objektiv och bildplan så har man fått det kanske lättare att göra ljusstarka vidvinklar (?). Det blir helt enkelt inte lika mycket retro-fokus på ett sådant objektiv. Dessutom har man ökat diametern på fattningen (i förhållande till diagonalen på chippet) för att kunna göra bild-telecentriska objektiv. Det kanske hjälper också (borde dock inte vara så mycket).
 
AndersGbg skrev:
Fast nu tycker jag väl inte att 17-55 är så otroligt tung.
Precis, med en lite större kamera blir det ganska schyst balans. Nikon-killen sade dessutom på min fråga om det kommer en 12-24/.2.8 att "en sådan vill du inte ha". Hur nu han kan veta det...
 
Nånå, nyheten om två nya kompaktkameror från Pentax kommer säker framtvinga en reaktion. En ny Coolpix kanske...?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.