ANNONS
Annons

D200-specarna har läckt...

Produkter
(logga in för att koppla)
jkene skrev:
Hmm, en Canotist bland hermelinerna som gottar sig åt eländet. Men vänta bara, snart är det du som gråter...

Jag har inte gråtit sedan vi fick vårt första barn... Det var visserligen lite fuktigt i ökat när jag fick hem min MkII...Men jag är inte sån... Hade jag inte haft så förbaskat många Canon-gluggar så hade en D2x inte suttit alls fel.. Hoppas verkligen att D200 kommer.. bra för marknaden och bra för Nikonägarna..

Re: Nikon/Fuji E2

PMD skrev:
Det största problemed med E2:ans ROS var att högsta möjliga ljusstyrka blev 6.7 (eller nåt sånt) oavsett hur ljusstarkt objektiv som satt på kameran. De flesta står nog hellre ut med en beskärningsfaktor på 1.5 om det innebär att deras ljustarka objektiv behåller sin ljusstyrka.

PD

Ok då förstår jag anledningen =)

Intressant info på camerainfo.com

1.09.2005. Today Nikon announced a couple of digital P&S, but nothing about the Nikon D200. The french photo magazine "Chasseur d'image" published some more specific information about the D200...

Nikon still sais nothing about a D200, neither in the past, nor at present. More and more information are availbale on the net, but in most cases fake images and wrong information.

The french photo magazin "Chasseur d'image" launched more information about the Nikon D200 in an article, which was written for the new Nikon P&S announced today:

" ... Concernant le D200, les rumeurs les plus folles circulent, le plus souvent basées sur des copies de documents falsifiés.
On vous en reparlera très bientôt, mais on peut d'ores et déjà vous dire que cet appareil ne sera disponible qu'au moment de Noël (mais il sera présenté avant...), que sa résolution est supérieure à 10 mégapixels, qu'il n'utilise pas le "capteur D2" mais un nouveau Cmos et, surtout, qu'il ne s'agit pas d'un capteur full frame 24x36. ...."

http://www2.photim.com/info/Sommaire.php

Free translation:

"...Concerning the D200, most crazy rumours have been floating around, mostly based on fake documentation. We'll come back very soon on this subject but we can tell you already that it will be available around Christmas (but it will be presented before...), that its resolution is over 10MP, that it doesn't use the D2 sensor, but a new Cmos, and that it's not a fullframe sensor...

http://www.camera-info.com/index.php?option=content&task=view&id=92&Itemid=2[/URL]

//Leif

Slowfinger skrev:
Det är ju inte omöjligt - D50 ger ju bättre bilder än D70 s t.ex...

Gör den det? Jag trodde att de hade samma sensor. Inte för att försvara min D70, undrar bara kan det vara så att bildbehandlingen i kameran ger "bättre" (läs färdigtbearbetade) bilder? Skulle vara intressant att jämföra RAW. (Näää, INTE. Sådana här skillnaderna struntar jag i...:))

Timour
som också tror att en bättre sensor på D200 inte är omöjligt

D50 och D70 är samma sensor tror jag. Men mjukvaran är bättre i D50. Den ger helt enkelt snyggare JPEG-bilder. Jag har inte jämfört själv men jag tycker att JPEG-bilderna blir ganska dåliga på min D70. D50 ger också mindre brus på höga ISO-tal. Också det beror på en annan mjukvara.

Sensorn är bara början. Det sker stor utvecklingen i mjukvaran också. D50 är bättre än D70 om man bara ändrar färginställningen till naturliga färger.

Slowfinger skrev:
Här står det att D50 har en annan sensor. Under jämförelsebilderna - som förresten talar sitt tydliga språk...

Håller med att skillnaden är stor. Dock står det: "Nikon has previously hinted that the sensor in the D50 is different than that of the D70 but are tight lipped about the exact differences."

"Hinted" alltså. Varför skulle de "antyda" bara och inte marknadsföra det?

Däremot om skillnaden sitter i programvaran borde D70 prestera samma resultat med uppgraderad mjukvara.

Om det är trotts allt olika sensorer varför sätter de inte D50 sensor i D70s då?

Jaja, strunt samma, det är ju D200 som alla nu väntar på (Canonisterna inkluderat?). :)

Läste någonstans att konstruktionen kring sensorn i D50 ändrats så att sensorn inte ska värmas upp lika mycket som i D70, vilket ger lägre mörkerström och därmed lägre brus. I så fall kan ju sensorn vara samma men hårdvaran är ändå ändrad för att ge bättre bilder.

Annars kan man väl misstänka att även om sensorkonstruktionen i grunden är samma så har det skett en viss produktutveckling, man har kanske moderniserat halvledarprocessen i tillverkningen etc vilket kan ha lett till en del förbättringar. Det kommer ju D70s till godo också i så fall.

Johannes

Alla väntar och väntar på den nu smått mytologiska D200 - jag också.

Men... kanske borde man vänta ett år till på
uppföljaren till D70, en D80 hamnar kanske inte långt
från D200 prestanda?

HRL skrev:
Men... kanske borde man vänta ett år till på
uppföljaren till D70, en D80 hamnar kanske inte långt
från D200 prestanda?
För att inte tala om efterföljaren till D50 om ett par år! En D60 kanske inte hamnar långt ifrån D80-prestanda? ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar