Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D200-specarna har läckt...

Produkter
(logga in för att koppla)
Jaja, nu börjar nästa nedräkning:
Det är bara 61 dagar till november månad börjar. Då SKA D200 presenteras, enligt det senaste ryktet.

Fast in november kommer säkert det senaste ryktet vara att D200 ska presenteras i januari. Osv, osv.

Enligt en av nyheterna från länken ovan ska Nikon vara med på mässa from i morgon i Tyskland där

"The latest digital SLRs will also be on display, including cameras such as the D2X, which won Europe's prestigious award "EISA European Professional Camera of the Year 2005 - 2006," the D70s, which features multiple internal and external refinements of the 2004 award-winning D70, and the latest D50, which has a smaller lighter body, easy-to-use features and functions, and a newly added "Child" mode."

AndersGbg skrev:
Tyvärr innebär det antagligen ingenting mer än att Nikon visar upp sin befintliga linje av DSLR-modeller på IFA-mässan.

"The latest digital SLRs will also be on display, including..."

Rent semantiskt ger denna fras utrymme för en eller flera nyheter också :)

/Hoppfull

Ja, eller ingen... :-D

Tro mig, jag hoppas också på att Nikon slänger fram D200 och ropar "tadaaa" – men det känns mer och mer avlägset just nu.

Coolpix... *suck*

Nå, den långa väntetetiden måste i alla fall betyda att det kommer mer godsaker än en trivial uppgradering till 12 Mpx.

OK, det är seriös nörd-varning på följande text (ni är härmed varnade). ;-)

En rätt vanlig sak på nätet är att folk hävdar att Nikon lägger ut sina nya produkter i förtid. Man kan då hitta dem och man listar ut den "hemliga" sökvägen.
www.nikonimaging.com hävdar vissa att om man bytte ut "D2X" mot "D200" så kom det fram en sida med D200-specifikationer. Antagligen är det inte sant – men ändå, lite "Da Vinci-koden"-kul är det ju.

Det är ju simpelt så länge adressen är så logisk. Nikons svenska sida är ju en den av det europeiska webb-konceptet och bygger på en databaslösning. Alltså siffror som hänvisar til poster i databasen istället för ren text.

För ungefär en vecka sedan testade jag vad som hände om man klickade fram D50-dubbelkit och sedan ändrade "ProdId" till ett högre tal. I vanliga fall kommer man då till en tom sida men med numren 1084-1094 fick man fram texten:

"Product is not active, you will not be able to view it."

Efter lanseringen av de efterlängtade Coolpix-modellerna är 1084-1091 "riktiga" sidor med de nya produkterna. 1092 är tom – men 1093 och 1094 är fortfarande "product not active".

Nu tätnar mystiken. Har Nikon två produkter till som man ska släppa inom det närmaste? Kan en av dem vara D200? Varför är 1092 tom?

Följ spänningen här:
http://www.europe-nikon.com/details.aspx?countryid=12&languageid=12&prodId=1093&catId=82

(Sätt gärna på lite suggestiv musik samtidigt som du kollar på sidan. Det förhöjer effekten...)

WOW, musiken till the Twilight Zone uppstår plötsligt och jag inte längre höra mina kollegors hamrande på tangentborden...

Det har väl iofs inte hänt att Nikon introducerat nya produkter mitt i uppståndelsen över Canons produkter? Precis som Canon tagit för vana att släppa information strax före mässor för att få lite enskildhet i publicitetsljuset är det logiskt för Nikon att vänta med sitt släpp tills folk lugnat ner sig lite.

Ken Rockwell är duktig och har haft rätt många gånger förr. Han har bra kontakter med Nikon.

(Han har haft fel också men jag tror mer på honom än på folk på forumen på Nikonians och DPreview...)

Nikon har idag släppt lite nya kompakter, varav två med inbyggt w-lan...Ser tveksamt ut..och det ända som läcker är drägglet från mungipan ;)

Jeppe skrev:
Nikon har idag släppt lite nya kompakter, varav två med inbyggt w-lan...Ser tveksamt ut..och det ända som läcker är drägglet från mungipan ;)

Hmm, en Canotist bland hermelinerna som gottar sig åt eländet. Men vänta bara, snart är det du som gråter...

Nikon/Fuji E2

Eveningstar skrev:
Varför kan vi inte få samma "Innovative ROS (Reduction Optics System)" till dagens APS-C kameror?
Det största problemed med E2:ans ROS var att högsta möjliga ljusstyrka blev 6.7 (eller nåt sånt) oavsett hur ljusstarkt objektiv som satt på kameran. De flesta står nog hellre ut med en beskärningsfaktor på 1.5 om det innebär att deras ljustarka objektiv behåller sin ljusstyrka.

PD

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar