Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D200, smart köp?

Produkter
(logga in för att koppla)

ramphot

Aktiv medlem
Hej, en fattig student behöver lite råd... Jag funderar på att uppgradera från min Nikon D70, har kollat på D80 och D200. D200 känns mycket bättre att hålla i, sedan från vad jag har läst det verkar mycket bättre prestanda till det jag behöver den för (mest modell fotograferingen). Som sagt har inte så mycket pengar och köpet kommer att kännas rejält i plånboken, men nu funderar jag om egentligen är smart att köpa en D200? Priset har gått ner men den kom ut 2005... Och jag vet, och jag skulle vilja gärna ha en D300 istället men det går inte just nu. Jag fick lite bråttom nu, när priserna faller och planerar att sälja D70 så fort jag har en ny kamera.
Är det bättre att vänta/spara till D300, och sen kasta bort D70:n (inte illa ment, älskar min kamera men jag behöver något i "the next level")

Mvh

D200 är en kanon kamera och den har inte precis blivit sämre för att D300 kom.

det du bör fundera på är hur mycket du vinner på att byta och om ekonmin tillåter detta.

sedan kan man som du var inne på att vänta med byte, men om du byte nu får du faktiskt en del för din gamla, men väntar du ex, 2 år så får du betydligt mindre..

hoppas att det har hjälpt dig lite ...

//Jan

Vad har du för behov?

Såg nu att du skrev modellfotografering. Gentemot D80 är D200 en bättre kamera som du skriver, dessutom är jag osäker på om D80 har pc-sync uttag (för blixtaggregaten). Just nu skiljer det 5000 i pris mellan D200 och D300 och om man kan stilla sig och inte köpa bara för att man ill ha det senaste så tycker jag att D200 är ett mer prisvärt köp.

D300 har väl drygt ett stegs bättre brusegenskaper och en mer avancerad autofokus, annars är de i princip likadana, kanske är D300 ännu lite mera proffskamera än D200 men svårt att säga hur mycket.

Annars skulle jag säga att det mest prisvärda paketet just nu är det med Canon 30D + 17-85 IS.

Jag köpte min första digitalkamera nu när priserna på D200 sjönk (har haft F90 och F4) och är väldigt nöjd, den tar inte helt brusfria bilder på iso 800 men det är ju bara att vara medveten om det och undvika höga iso om man vill ha brusfria bilder, alltså samma tänk som med film (som jag gick ifrån).

Senast ändrad:
Med tanke på att D300 nyligen introducerats borde väl utbudet av begagnade D200 vara ganska stort och priserna rimliga.

d80 eller d200 till modellfoto

Då kan jag nästan garantera dig om att prestandamässigt är det ingen skillnad alls. Bildkvalitémässigt så ligger d80 och d200 otroligt nära varandra. Tror inte du hittar nån som kan se skillnad på de bilderna du tar. Det som däremot skiljer är byggmässigt och ergonomiskt. Vädertätningen bla. Fast å andra sidan är det sällan man drar ut modeller i ösregn. Det ställer i så fall lite mer krav på blixtar osv.

Re: d80 eller d200 till modellfoto

Boyracer skrev:
Då kan jag nästan garantera dig om att prestandamässigt är det ingen skillnad alls. Bildkvalitémässigt så ligger d80 och d200 otroligt nära varandra. Tror inte du hittar nån som kan se skillnad på de bilderna du tar. Det som däremot skiljer är byggmässigt och ergonomiskt. Vädertätningen bla. Fast å andra sidan är det sällan man drar ut modeller i ösregn. Det ställer i så fall lite mer krav på blixtar osv.

Det är sant men nu när priserna nästan är samma för D80 och D200 så får du ju mer i en D200 om du nu inte vill ha D-lightning, vilket jag väl tror man kan klara sig utan, det är oftast bättre att göra ändringar i datorn har jag fått för mig.

Men viktigare är objektiven och viktigast är fotografen om det ska bli bra bilder.

Re: Re: d80 eller d200 till modellfoto

ektober skrev:
Det är sant men nu när priserna nästan är samma för D80 och D200 så får du ju mer i en D200 om du nu inte vill ha D-lightning, vilket jag väl tror man kan klara sig utan, det är oftast bättre att göra ändringar i datorn har jag fått för mig.

Men viktigare är objektiven och viktigast är fotografen om det ska bli bra bilder.

Så rätt så... Bättre att lägga pengarna på gluggar och framförallt tid för att bli en bättre fotograf.
Och har man tiden så lönar det sig alltid att fota i raw.

Ni bör beakta att det går att köpa en ny D200 till priset 9 000 kronor idag hos Kameradoktorn t ex - detta jämfört med både D80 och D300. Mucho bang for the bucks!

Och jag säger,
definitivt en D200, du kan växa betydligt mer med den kameran.

Ny i butik med garanti kostar den 9000:-

Vill du ha lägre pris, så får du ge bud på blocket.
Max 7000:- för en som är i nyskick.
5-6000 om den har något år på nacken.

Objektiv kan du köpa på blocket till rimliga pengar också.

Köper du en D80, som är väldigt lika och bra. Så kommer du efter något år att fundera, skulle du inte tagit en D200. Bara en sådan sak som att du kan ställa allting vad gäller ISO, WB, ljusmätningsmetod AF metod mm direkt på huset utan att gå genom menyer.

Vad gäller sensor, som styr bilden. Så är det samma sensor i D40X, D80 och D200.
D200 har en bättre processor som ger dig snabbare serietagning och möjlighet till bracketing.

D-Lightning, mm. Kör du lämpligast i efterbandlingen som du med säkerhet vill göra ändå.

D200 och gammal optik

En annan fördel som ingen annan varit inne på är att man har full ljusmätning med äldre optik (ai,ai-s).

Finns väldigt många fasta gluggar som är grymt skarpa och dessutom hittar man dem till bråkdelen av vad de nya autofokusobjektiven kostar.

Exempelvis Nikkor 85/1.4 , 105/1,8 etc

Tack för alla svar, det är lite svårt bara för att man ska lägga pengar för en kamera, när man vet att det är inte så mycket skillnad till D300. Jag är medveten och ska inskaffa bättre gugglar (och ljusstarka), just nu med priserna och beg. marknad känns som att om jag kunde få pengar för min D70 då är det bättre att köpa kamera just nu.
Och som några har påpekat, det går att köpa en D200 för runt 9000, då blir det bättre att köpa ny en begagnad, eller...

köp en ny D200 medans de finns kvar i handeln (Kameradoktorn hade igår kvar 25-30 st). Sluta sedan att fundera mer på den saken, lägg energin istället på att plåta!

D200 presenterades i många tester som ett "mästerverk" och "Nikons bästa kamera någonsin" när den kom. Det säger en del, även om den nu har ett par år på nacken. En normal användare kommer antagligen inte sakna något förutom lägre brus om man jämför med D300. Hur många fokuspunkter och bilder per sekund behöver man egentligen? ;-) För min egen del så finns det ingenting som kan få mig att överväga ett byte förutom en enkel modell med FF-sensor, och det dröjer nog. D200 är bättre än vad de flesta klarar av att hantera och utnyttja, tänk på det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar