Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D200 officiell på riktigt

Produkter
(logga in för att koppla)
johanu skrev:
Om man vill ha kort skärpedjup underlättar lågt iso. Ett steg är kanske inte så mycket men ökar marginalerna något.
Tio stegs gråfilter vill jag undvika eftersom sökaren blir väldigt mörk då och det skulle behövas om endast iso 3200 var möjlig.

Tack Johan och Calle för svaren!

Jag har inte tänkt på sökaren, det är sant. Tycker nog ändå att kunna frysa rörelsen vid 1/500 ger större fördel jämfört med ett steg ISO i lägsta nivå. Kortare möjlig skärpedjup och att blixten når lite längre är också en trevlig bonus. Men visst har vi alla olika prioriteter.

För att återkomma till D200. Vilka nackdelar har interline-CCD så att den inte används på den nya kameran?
 
med risk för o träda över gränsen för nördighet, men visst hade väll Nikon ett mycket snyggare ljud än Eos 5D?


5D lät som en plastburk, klonk klonk.
 
Hmm, nu kanske t.o.m. jag kan uppgradera.

Det som har hindrat mig från att uppgradera från D1 till D70 elller D100 är att jag sitter på ett gäng äldre MF-gluggar, som håller toppkvalitet & som jag inte tänker göra mig av med.

D1x är ju ett alternativ men den kostar cirka 15 000 begagnad. Det lite för mycket.
 
timofej skrev:
För att återkomma till D200. Vilka nackdelar har interline-CCD så att den inte används på den nya kameran?

Interline kräver mer kretsar runt de ljuskänsliga pixlarna vilket gör pixlarna mindre. Även om man kan behålla en hög fyllnadsgrad med mikrolinser så innebär det att varje pixel kan lagra en mindre mängd laddning än en "standard" CCD (även kallad full-frame). Mindre laddning per pixel = sämre dynamiskt omfång och mer brus. När man nu ökat antalet Mpixlar från 6 till 10 så har man förmodligen varit tvungen att gå från interline-tekniken för att hålla nere bruset.

Johannes
 
Frågan är om den ger samma Sony-ccd-rödstick som i D70 eftersom det är just en Sony-ccd.

Det där rödsticket har hängt med ända sen rörkameratiden (TV-kameror) så det borde vara på tiden att Sony släppt det där nu.
 
schaki skrev:
Tror mig ha sett den annonsen. Men det priset är ett undantag.
Jag såg flera när jag letade kamerahus i våras för 10-12000kr. För en snällkörd i kanonskick kan du nog få punga ut något över 10000kr, det är sant!

/Pontus
 
Nu när D200 äntligen är presenterad, är det inte dags att avslöja resultatet i "Gissa D200-specarna"-tävligen?

Christer, du skulle väl stå för rättningen va? :)
 
Micke E-son skrev:
Frågan är om den ger samma Sony-ccd-rödstick som i D70 eftersom det är just en Sony-ccd.

Det där rödsticket har hängt med ända sen rörkameratiden (TV-kameror) så det borde vara på tiden att Sony släppt det där nu.

Det borde väl inte vara någon match att få bort rödsticket, det handlar väl om kamerans mjukvara?

När man plåtat raw blir det betydligt mindre rödstick efter konvertering med t.ex. C1 och Nikon Capture än med Rawshooter. Med Rawshooter blir det lätt "alkisnäsor" på porträtt t.ex.
 
timofej skrev:
Tack Johan och Calle för svaren!

Jag har inte tänkt på sökaren, det är sant. Tycker nog ändå att kunna frysa rörelsen vid 1/500 ger större fördel jämfört med ett steg ISO i lägsta nivå. Kortare möjlig skärpedjup och att blixten når lite längre är också en trevlig bonus. Men visst har vi alla olika prioriteter.

För att återkomma till D200. Vilka nackdelar har interline-CCD så att den inte används på den nya kameran?
För mig skulle inte 1/500 i blixtsynk vara av så mycket värde. Jag får ju samma exponering av bakgrundsljuset med 1/250 och ISO 100 som med 1/500 och ISO 200, och är det så att balansen ligger att blixten är den starkare ljuskällan så fryser ju den en bra bit av rörelsen. Och i de lägen jag använder blixt brukar 1/250 räcka för att frysa de rörelser som syns.
 
Batteripack MB-D200

Svenskt pris på MB-D200 är nu 2 595,00 kr på Scandinavian Photo.

Vad saknas då? - Extrabatteri EN-EL3e till MB-D200, om man vill ha två, vilket tydligen inte är nödvändigt...

Något kit med batterigreppet har jag inte sett.


Andra priser jag inte sett än:

Kitpriset med AF-S DX Zoom-Nikkor 18-70mm f/3.5-4.5G IF-ED?

Cyberphoto flaggar också för et kitpris med Nikon AF-S DX 17-55/2,8 G ED?


Någon som sett något?
 
Slowfinger skrev:
Blir säkert jättekul att gå igenom några hundra formulär... Vad var vinsten? En D200 skänkt av Fotosidan?
Hehe, no way .. med så många läckor var det mesta känd om kameran innan tävlingen avslutades :)

Jag har rättningsfunktion, skall fixa det...
 
AndersGbg skrev:
Är det en Sony-sensor förresten?
Kan inte komma på om jag har läst det nånstans eller inte.
Det var någon som frågade det på Nikons visning; "Jag vet inte faktiskt, men jag antar det då det är deras vi använt i alla andra kameror" var svaret
 
Ser att priset rör sig uppåt...
Började på 15 595 kr och nu tar scandinavian 16495 kr och Cyberphoto tar 16395 kr och Hegetorns tar 16295 kr.
Svante
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.