Annons

D200 officiell på riktigt

Produkter
(logga in för att koppla)
Fast det ska tydligen gå att få snabbare tid med kompatibla blixtar:

We did learn that, unlike all current and previous CCD-based Nikon digital SLR cameras back to the D1, the shutter in the D200 is fully-responsible for controlling the exposure time. For photographers who rarely use non-dedicated flash units, this won't mean much. For those who shoot sports with Elinchrom or other studio strobes, as we do, this means it won't be possible to cheat the sync speed well above 1/250th with this camera. High-speed flash synchronization is possible only with a compatible Nikon Speedlight.
 
Slowfinger skrev:
Fast det ska tydligen gå att få snabbare tid med kompatibla blixtar:

We did learn that, unlike all current and previous CCD-based Nikon digital SLR cameras back to the D1, the shutter in the D200 is fully-responsible for controlling the exposure time. For photographers who rarely use non-dedicated flash units, this won't mean much. For those who shoot sports with Elinchrom or other studio strobes, as we do, this means it won't be possible to cheat the sync speed well above 1/250th with this camera. High-speed flash synchronization is possible only with a compatible Nikon Speedlight.

High-speed flash sync only with Nikon speedlight....med bibehållen TTL??
 
go' kväll alla!

efter surfar runt och läst om D200 slog det mig en sak! batterigreppet rymmer 2 batterier, måsteman köra båda samtidigt? Eller kan man köra dom en och en?

Kan man ladda dom i greppet? om inte förjer det med en extraladdare eller måste man ladda dom en och en med den laddren som följde med kameran? Eller köpa en omsättning till batterier? Dubbelladdare?

lite såhär små praktiska detaljer!

--J--
 
Du kan köra dem en och en.

En förbättring jämfört med D100 är att batterigreppet tar energi från ett batteri i taget. Alltså kan du ha både batterierna i greppet och när det är 50% laddningsgrad kvar ta ut det ena (tomma) batteriet och ladda det. Mycket smart.
 
Damocles skrev:
För mig skulle inte 1/500 i blixtsynk vara av så mycket värde. Jag får ju samma exponering av bakgrundsljuset med 1/250 och ISO 100 som med 1/500 och ISO 200, och är det så att balansen ligger att blixten är den starkare ljuskällan så fryser ju den en bra bit av rörelsen. Och i de lägen jag använder blixt brukar 1/250 räcka för att frysa de rörelser som syns.

Samtidigt kommer du då att både går ner i ISO och förlänga synktiden, 2 faktorer som båda förkortar blixtens räckvidd vid en given bländare. (Om jag nu tänker rätt).
 
HRL skrev:
I Kamera&Bild uppges Canon 1DS mkII med sina
16.7 megapixlar ge RAW-filer motsvarande 60-65
bilder på ett 1 gigskort.

Hur kan det komma sig att D200 ger ungefär lika
stora RAW-filer som Canon 1DS mkII trots skillnaden i upplösning?

Därför att alla canon-rawfiler är komprimerade. Om jag inte är felinformerad.
 
Robert Pettersson (dumbo) skrev i september:

"Men Nikon har ju tex både komprimerad och icke komprimerad RAW. Nikons komprimerade RAW-filer är ju dock inte bara förlustfritt packade utan använder först en form av datareduktion och därpå en förlustfri komprimering.
Den okomprimerade varianten tror jag är HELT okomprimerad.

Vad gäller Canon så TROR jag att alla RAW-filer är komprimerade med ett ZIP-liknande format, varken mer eller mindre.
De har väl inget som de kallar "okomprimerad" RAW väl?

Vad som pågår i rawfilerna är tillverkarna inte så måna om att tala om eg. Det är tack vare andra som dess uppbyggnad blir känd för allmänheten, tex kan man ju, om man är programmeringskunnig, läsa källkoden till dcraw."

Div teorier, och jag är verkligen inte rätt person att reda ut vad som är vad i denna snårskog :)
 
Bibi skrev:
Hur kommer det månne att bli med Photoshop och plug-in för NEF-filerna? Kommer det att krävas CS2?

Det tror jag. CS 1 kan bara hantera Camera Raw upp till version 2.4, och antagligen behövs 3.3 eller nåt sånt för att konvertera D200:ans NEFfar. Ett alternativ kan vara (som jag fick göra med D2X-filer) att tanka hem DNG Converter med en modern camera raw (3.3), konvertera till DNG och sen råkonvertera dem i CS 1 med camera raw 2.4.
Lite pilligt med det funkar..
 
Jag läste nånstans att D200 också klarar manuella objektiv, utan CPU. Betyder det verkligen att mina gamla gluggar helt utan elektriska kontakter mellan hus och objektiv funkar?!? Det finns ju bara en mekanisk koppling där, en "klack" som överför bländarvärdet till kamerahuset. Någon som vet?
/Lars (mycket sugen på en D200).
 
Med icke-CPU motiv fungerar även matrismätning, men inte i "3D"-läge - då inte avståndsinformation kommer från objektivet.
 
Larus skrev:
Jag läste nånstans att D200 också klarar manuella objektiv, utan CPU. Betyder det verkligen att mina gamla gluggar helt utan elektriska kontakter mellan hus och objektiv funkar?!? Det finns ju bara en mekanisk koppling där, en "klack" som överför bländarvärdet till kamerahuset. Någon som vet?
/Lars (mycket sugen på en D200).

Jag har för mig att det funkar som så att man först programmerar in största bländare och brännvidd på de objektiv man har. Sen väljer man i menyn det objektiv man sätter på. Jag vet dock inte säker så det kan vara helt fel.
 
divander skrev:
Jag har för mig att det funkar som så att man först programmerar in största bländare och brännvidd på de objektiv man har. Sen väljer man i menyn det objektiv man sätter på. Jag vet dock inte säker så det kan vara helt fel.
Du har helt rett. I tillegg så "husker" kameraet det siste objektivet du brukte, så om du fotograferer med ett manuelt objektiv og noen CPU-objektiver så må du bare velge objektiv første gang, resten går av selv. Også dagen derpå :)

D200 gir da fargematriksmåling og du kan sette blenderen direkte på objektivet som i gode gamle dager.
 
nfoto skrev:
Du har helt rett. I tillegg så "husker" kameraet det siste objektivet du brukte, så om du fotograferer med ett manuelt objektiv og noen CPU-objektiver så må du bare velge objektiv første gang, resten går av selv. Også dagen derpå :)

D200 gir da fargematriksmåling og du kan sette blenderen direkte på objektivet som i gode gamle dager.

Det är trevligt att ändra bländaren på bländarringen. Men tänk om de kunde implementera användningen av manuella gluggar som på F6, dvs man kan förprogrammera 10 olika kombinationer av brännvidd och bländare.

Jag antar att D200 har samma system som D2X vad gäller användning av manuella objektiv utan CPU.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.