Annons

D200 officiell på riktigt

Produkter
(logga in för att koppla)
Arleklint skrev:
Trevligt! Inte minst priset!

Multicam 1000 innebär att AF-systemet uppgarderats gentemot D70/100, men är inte samma som D2Hs/X som har Multicam 2000

Autofokusmodulen är ny och heter CAM-1000. I D2X och D2H(s) sitter CAM-2000. Enligt Lars Pettersson på Nikon har tekniker uppgett att den nya modulen kan vara något bättre än den i D2X
 
Från K&B, angående sökaren:

"Sökarförstoringen med 50 mm objektiv är 0,94 för Nikon D200 och 0,9 för Konica Minolta 7D, som hittills varit ensam bland konsumentkameror om att ha en stor sökarbild."

Erhm. Magnus?

Pentax istDS:
• Magnification approx. x0.95
• 95% frame coverage

Låter väl rätt stort?

Nåväl. Skönt att se att Nikon tagit sitt förnuft till fånga. Återstår bara att se hur den hanterar brus och blooming/spotlights i ISO 1600.
 
Så har man beställt sin d200 då...med batteripacken..leveransen väntas i mitten december.."väntar otåligt"
 
Eftersom min fråga råkade dyka upp för tidigt i forumtråden så frågar jag igen.

Någon som har en aning om vad priset ligger på för vertikalgreppet?
 
Har beställt D200 med AF-S DX Zoom-Nikkor 18-70mm f/3.5-4.5G IF-ED hos min lokala handlare i Västerås för 18000. Min son får D100 i julklapp
 
Skulle jag inte haft min D100 skulle jag definitivt köpt en D200. Det verkar vara precis den digitalkamera jag egentligen skulle vilja ha. Men nu är det bara så att det strider mot hela min natur att köpa en kamera för 16000 för att sen byta ut den efter bara två år.

Men så småningom kanske jag slår till på en begagnad. 2007 eller nåt i den stilen.

Men helt oinspirerad av konsumtionshetsen är jag kanske ändå inte. Ikväll skall jag hämta upp en nyinköpt F3 :)
 
jimh skrev:
En del blixtar kan ställas in att blinka som stroboskop och ger då sin urladdning under mycket längre tid än en vanlig blixt.

Med en sån kan man synka på vilken tid som helst. Priset är att blixteffekten blir kraftigt reducerad och att man i de flesta system såvitt jag vet inte får någon ttl-mätning.

Jag tror att alla tillverkare har den typen av blixtar idag.

Men varför kompletterade Nikon inte med elektronisk slutare på samma sätt som i D70? Halvera synktiden vore inte så dumt. Det är faktiskt en av de största fördelarna jag verkligen uppskattar med min nuvarande kamera. Finns det några tekniska hinder/kompromisser för en elektronisk slutare?
 
reflux skrev:
Från K&B, angående sökaren:

"Sökarförstoringen med 50 mm objektiv är 0,94 för Nikon D200 och 0,9 för Konica Minolta 7D, som hittills varit ensam bland konsumentkameror om att ha en stor sökarbild."

Erhm. Magnus?

Pentax istDS:
• Magnification approx. x0.95
• 95% frame coverage

Låter väl rätt stort?

Nåväl. Skönt att se att Nikon tagit sitt förnuft till fånga. Återstår bara att se hur den hanterar brus och blooming/spotlights i ISO 1600.

Siffrorna säger inte allt. Av någon anledning så är D7D:s sökare ngt större än pentaxens, dock inte mycket. Har tillsammans med andra jämfört noggrannt.

På Nikon D2x uppges 0,86x, sökaren på den upplevde vi vid samma tillfälle oerhört lik D7D:s, den visar dock 100% vilket kanske gör lite...

Fråga mig inte varför siffrorna ljuger men dom är inte mycket att gå på.

//Larsa
 
Hur kommer det månne att bli med Photoshop och plug-in för NEF-filerna? Kommer det att krävas CS2?
 
Bibi skrev:
Hur kommer det månne att bli med Photoshop och plug-in för NEF-filerna? Kommer det att krävas CS2?
Ja, vill man öppna neffarna direkt är det så. Men den andra metoden är ju att konvertera till dng. Då räcker det at råkonverteraren stöder dng.

Det är ju så Adobe gör nu generellt. Nya kameramodeller stoppas bara in i Camera Raw till den senaste photoshopvarianten. De som har äldre Photoshop hänvisas till vägen via dng.
 
Phrizzawh skrev:
Enligt ett post på forumet på Nikonians så säljer en återförsäljare (Berger Bro's) MB-200 vertikalgreppet för 180 USD !


"I paid $179.99 for the grip"

se här

http://www.nikonians.org/dcforum/DCForumID202/80.html


Låter kalasfint det :)


180 USD = ca 1450 SEK

:)

Ja fast i slutände brukar det vara mer verkligt att översätta US priserna med en faktor på 10 (frakt och moms) så 1800kr får du nog räkna med. Men det är ju ändå helt ok om det nu är ett magnesiumgrepp med de funktioner som har beskrivits.
 
Re: Bra pris!

Johan Carlström skrev:
16 000 kr inkl moms på cyberphoto. Är det bara jag som är chockad över det låga priset?

Nja... vid lunch så var priset 15.595 kr. Då tyckte jag det var chockartat lågt.

Nu är ju priset högre, så nu har den överraskningen lagt sig :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.