Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D200 officiell på riktigt

Produkter
(logga in för att koppla)
Cyberpoto vill ha 8000 för 18-200VR-linsen. Kanske inte gratis, men rimligt i vart fall.
Hoppas att den inte presterar allt för dåligt, det blir ju annars en optimal allt-i-ett lins.

//
 
Varför tror ni D200 har X-synk 1/250? Varför inte 1/500 som D70? Det borde ju gå eftersom den har en CCD-sensor.

/Pontus
 
Man läser ur den här sensorn på ett annat sätt än tex D70, med fyra parallella kanaler - så det är väl något där som begränsar.
 
Nej, likheten ligger i att båda har fyra utläsningskanaler. D2x har ju dels en CMOS, och essutom läser den ut med två färger per sida. Sedan skiljer sig CCD och CMOS åt betydligt i tekniken "under huven" så att säga.

Jag skulle tippa på att den CCD som de använder i D200 dels har bättre fill factor än tidigare, då den även klarar ISO 100, om nu inte detta är en "mjukt" läge och inte betingat i signalförstärkningen. Priset av detta är att du inte kan köra med elektronisk slutare.Men jag får nog säga att låg ISO är ett klart uppsving kontra elektroniska slutare som ger kortare blixt sync.
 
Torda skrev:
När kan man förväntas få se lite flera bilder än de som ligger på nikonimaging ? Speciellt bilder på lite högre ISO.

Håller med, jag ropar inte "tjohoo" fören jag sett hur kameran hanterar höga iso-tal.

Jag tycker det är fullständigt obegripligt att vissa kastar sig på telefon och beställer en kamera för så pass mycket pengar innan dom vet hur den presterar.
 
Då har man klämt på den!

Jag var ikväll och kikade och klämde på D200 och jag är mäkta imponerad!

Vilken suverän känsla i huset! Det sitter utmärkt i handen och alla reglage är logiskt placerade.
Sökaren är en dröm! Den är stor och mycket tydlig.
LCD-skärmen är den bästa jag sett på en D-SLR, med riktigt bra betraktningsvinkel.
Ruskigt snabb AF och uppstart har den också.

Sen att det finns riktigt batterigrepp, W-Lan modul och GPS-kabel att köpa till är riktigt kul!

Vi fick tyvärr inte ta några testbilder då det var ett förprduktions-exemplar som inte hade senaste mjukvaran installerad.

Enligt Nikon ska kameran finnas i butik kring den 15 december.

Kikade även på deras nya blixtsystem med små blixtar som man fäster på objektivet, verkar riktigt roligt att jobba med. Perfekt till makrofoto!
 
Re: Då har man klämt på den!

Lotus skrev:
Jag var ikväll och kikade och klämde på D200 och jag är mäkta imponerad!

Vilken suverän känsla i huset! Det sitter utmärkt i handen och alla reglage är logiskt placerade.
Sökaren är en dröm! Den är stor och mycket tydlig.
LCD-skärmen är den bästa jag sett på en D-SLR, med riktigt bra betraktningsvinkel.
Ruskigt snabb AF och uppstart har den också.

Sen att det finns riktigt batterigrepp, W-Lan modul och GPS-kabel att köpa till är riktigt kul!

Vi fick tyvärr inte ta några testbilder då det var ett förprduktions-exemplar som inte hade senaste mjukvaran installerad.

Enligt Nikon ska kameran finnas i butik kring den 15 december.

Kikade även på deras nya blixtsystem med små blixtar som man fäster på objektivet, verkar riktigt roligt att jobba med. Perfekt till makrofoto!

Kan bara instämma i vad Danne säger efter att också ha känt och provat huset, blir ett hus helt klart frågan är bara när!
//S
 
Jag tycker det är fullständigt obegripligt att vissa kastar sig på telefon och beställer en kamera för så pass mycket pengar innan dom vet hur den presterar.

Nåja.. Litar man på "sin" kameratillverkare så är det kanske inte så underligt?

/Micha
 
Zoso skrev: Jag tycker det är fullständigt obegripligt att vissa kastar sig på telefon och beställer en kamera för så pass mycket pengar innan dom vet hur den presterar. [/B]

Men du, Nikon D200 kan väl knappast vara SÄMRE än Nikon D70S? Varför skulle man inte ställa sig i kö för en modell som verkar bräda en hel del konkurrenter på marknaden? 16 000,- är visserligen mycket pengar (mer för den som inga har), men jag tycker det här är ett fynd.
 
Senast ändrad:
Snabeldrake skrev:
Men du, Nikon D200 kan väl knappast vara SÄMRE än Nikon D70S?

Troligen inte, men är den så pass bra att den är värd 9 papp extra ? Det är den troligen också, men säker kan man ju aldrig vara innan man sett ordentliga tester, sen vill i allafall jag känna på prylar innan jag köper dom.

Väldigt intressant är den i allfall, och jag är väldigt intresserad av ett köp trots att jag har en 20D och några fina Canonglas, men min son vill köpa den utrustningen "billigt" så omöjligt är det inte att jag blir Nikon ägare igen, hoppas Nikon visar kameran på Mässan i Sollentuna så man får känna och klämma på den också :)

Men först vill jag se hur den klarar höga iso-tal ! Om den är i nivå med 20D eller bättre, då vete fa.... :)
 
Senast ändrad:
michap skrev:
Nåja.. Litar man på "sin" kameratillverkare så är det kanske inte så underligt?

/Micha
Jag har kört Nikon sedan jag var 15 bast, men vill ändå gärna se tester innan.
Dessutom är det bra att låta andra köpa den först och utröna alla eventuella barnsjukdomar så de är fixade när jag köper:)
 
Zoso skrev:
Troligen inte, men är den så pass bra att den är värd 9 papp extra ? Det är den troligen också, men säker kan man ju aldrig vara innan man sett ordentliga tester, sen vill i allafall jag känna på prylar innan jag köper dom.
Efter snabbt ha känt på D200:an, tittat i sökaren, tryckt av några bilder och tittat på dem i den nya LCD:n, så skulle jag gladeligen lagt 7 av de där "9 papp extra" om så bildkvalitén "bara" var i paritet med min D70. :)

Det här är en *riktig* kamera... :)
 
Zoso skrev:
Jag tycker det är fullständigt obegripligt att vissa kastar sig på telefon och beställer en kamera för så pass mycket pengar innan dom vet hur den presterar.

Det handlar om tro och åter tro... Tro på framstegets obönhörliga gång samt att det finns ett behov... För det gör det väl?
 
Damocles skrev:
Men jag får nog säga att låg ISO är ett klart uppsving kontra elektroniska slutare som ger kortare blixt sync.
Tack Peter för förklaringen! Men varför tycker du så mycket om ISO 100? Vad ger det dig? Ett steg längre slutartider? Kan man inte uppnå samma effekt med ett gråfilter? Jag undrar för att det är(var) så mycket tjat om ISO100 men jag förstår inte varför. Jag har kanske missat något. Personligen skulle jag trivas med brusfri ISO3200 som lägsta ISO.:)
 
timofej skrev:
Tack Peter för förklaringen! Men varför tycker du så mycket om ISO 100? Vad ger det dig? Ett steg längre slutartider? Kan man inte uppnå samma effekt med ett gråfilter? Jag undrar för att det är(var) så mycket tjat om ISO100 men jag förstår inte varför. Jag har kanske missat något. Personligen skulle jag trivas med brusfri ISO3200 som lägsta ISO.:)

Om man vill ha kort skärpedjup underlättar lågt iso. Ett steg är kanske inte så mycket men ökar marginalerna något.
Tio stegs gråfilter vill jag undvika eftersom sökaren blir väldigt mörk då och det skulle behövas om endast iso 3200 var möjlig.

/Johan
 
timofej skrev:
Kan man inte uppnå samma effekt med ett gråfilter? Jag undrar för att det är(var) så mycket tjat om ISO100 men jag förstår inte varför.
I studio är det en fördel eftersom en del blixtar har ganska mycket kräm även på lägsta inställningen.
Jag tycker det är bättre att kunna göra sådant utan att strula med filter och försämra sökarbilden.
 
Pongu skrev:
Varför tror ni D200 har X-synk 1/250? Varför inte 1/500 som D70? Det borde ju gå eftersom den har en CCD-sensor.
/Pontus

För kort synktid krävs att det finns elektronisk slutare i sensorn. För det krävs en interline-CCD som i D50/D70. Det innebär att att varannan rad med pixlar är täckt och enbart används för utläsning. Samma teknik används i alla digitala kompakter och videokameror. Man uppnår hög effektiv fyllnadsgrad ändå genom att använda mikrolinser för att samla in ljuset.

CCDn i D200 är uppenbarligen inte av interline-typ, dvs den kan bara fungera med en mekanisk slutare.

Johannes
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.