Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D200 officiell på riktigt

Produkter
(logga in för att koppla)
Nelio skrev:
Bra fråga. Jag har en till: Är Extreme-korten säkrare? Har inte hittat ett enda test eller en enda artikel om hur säkra korten är, alltså hur stor risken är för krash och dataförlust.
Några erfarenheter?
Extreme-korten levereras väl med nån sorts programvara för "image recovery" och fetare garantier?

Jag kommer inte ihåg vilken tidning det var som gjorde testet men jag tror att det var för runt ett år sedan (gissningsvis var det Microdator eller vad den heter), men man hade ett gäng olika fabrikat på CF kort och kollade deras hållbarhet. Man började lätt med fall på några centimeter, sedan hettade man upp dem, la dem i frysen, tappade dem flera meter, körde dem i tvättmaskin osv (ja det är helt sant) och samtliga kort fungerade efter alla dessa behandlingar. Dock gick alla kort åt helsike under sista testet vilket var att man tog en hammare och slog på dem (surprise, surprise). Vad jag tror att extremekorten dock kan erbjuda är att de möjligen även behåller datan under svåra förhållanden. I testet har jag för mig att de bara provade att korten gick att skriva och läsa på/från efter behandlingen. Inte att de behäll skriven data. Men jag är inte 100%.
 
Enligt de återförsäljare jag talat med (och de borde väl vilja sälja dyra ExtremeIII- kort hellre) så ryker kameran långt före korten vid ett eventuellt extremläge. Därför köpte jag 4 st. 1 GB UltraII- kort istället för 1400 kr (160 euro).

Extremkorten skulle ha kostat 1000 kr till och jag ser inte att det skulle vara värt det. Jag fotar inte vulkaner, i bastun eller på sydpoolen etc. ;-)

Åter igen är det väl en fråga om vlka behov man har eller vilka situationer man använder korten i.

Prisskillnaden är dock väl stor i mitt tycke.
 
Emeleus skrev:
Jag fotar inte vulkaner, i bastun eller på sydpoolen etc. ;-)
Extreme-korten är specade för -25 till +85 grader, vilket inte på något vis är särskilt extremt. Särskilt inte vad gäller kylan och svenska förhållanden. T.ex. ett kort som legat i ytterfacket på fotoryggsäcken och stoppas direkt i kameran.

Man undrar vad UltraII-korten är specade till (tycks inte som SanDisk anger detta?). Säg att det är -10 till +50, så inser man att det inte är svårt att hamna i områden där SanDisk inte garanterar full funktion; det krävs i stort sett bara en hyfsat kall vinterdag eller en "normalt sommarhet" bil för att uppnå gränsen(?).

Nu är det säkert som med andra *specade* värden, att det säker "fungerar för det mesta" ändå. Men för en del är det helt klart värt ett par hundringar med denna extra säkerhet.
 
Jag har nog varit ute i ca -15 grader i år och provat min d200 på High speed Continous och UltraII-kort utan minsta problem.
Det återstår att se hur korten funkar vid -25.
Jag har inte hör några klagomål än från kalla norden gällande hur dessa kort presterar i kyla.
Man får väl bara se till att inte ha dem liggande i ett ytterfack utan i tex innerficka eller dyligt. Jag ser inte det som ett skäl till prisskillnaden heller.
Å andra sidan så kanske man vill vara på den säkra sidan. Vi ultraII-are får väl leva lite farligare.

Den som lever får se.
 
Senast ändrad:
Emeleus skrev:
Enligt de återförsäljare jag talat med (och de borde väl vilja sälja dyra ExtremeIII- kort hellre) så ryker kameran långt före korten vid ett eventuellt extremläge. Därför köpte jag 4 st. 1 GB UltraII- kort istället för 1400 kr (160 euro).
Var hittade du 4st 1 GB-kort för 1400kr???
 
Aton_ skrev:
Var hittade du 4st 1 GB-kort för 1400kr???

4st kort låter lite omständigt.


Sandisk Extreme III 4gb (på ett kort) kostar cirka 2100 med frakt. Då lätr det ju också gå lite snabbare på D200 än med Ultra II.
http://se.pricerunner.com/computing...rice_max=&a_1768=CompactFlash&a_1769=gte;1000


Priser för Ultra II
http://se.pricerunner.com/computing...rice_max=&a_1768=CompactFlash&a_1769=gte;1000

Hmm, nu blev jag själv bra sugen på att köpa nytt framförAllt större. Kort. Min D1 kan förvisso inte dra nytta av de snabbara skrivhastigheterna.

Men då jag ändå har för aviskt att upgradera till D200 vore det dumt att köpa något långsammare än Ultra II.
 
Omar skrev:
Hej

Jag tycker själv att 20 RAW i buffert är alldeles för lite, men nu är jag fågelfotograf. Önskar att det kommer en med typ 40 RAW buffert eller liknade när man behöver det. Sportfotografer fotar mest i jpg och då har de ju en buffert på över 40 jpg, mindre problem för dem.


Såg en kungsörn som jagades av korpar, jag fyllde bufferten och kunde knappt ta några bilder mer, fick vänta och förlorade en massa bra lägen. Fotade på igen när bufferten blev tom. Hade bufferten varit större hade jag tagit ännu fler bra bilder och kanske bättre sådana.

Lagt ut en än så länge på korpar som jagar kungsörn

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/54567663

Bästa hälsningar

Omar Brännström

Jäklar vilka fina fågelbilder du plåtar. Själv har man kanske inte rätt passion även om intresset finns där.
Börjar smått hata digitalfoto med allt tekniskt dravel och hysteri men så småningom sitter man väl själv där i skiten är jag rädd för.
 
Ursäkta mig det var lite fel summa.
Jag betalade knappt 140 euro förr två kort. Jag hade två innan och har nu 4 st.

Det finns i mitt tycke ett par fördelar med flera kort. För det första så sprider man ut eventuella risker att tappa bort bilderna. En annan fördel med att ha flera kort för mig är att jag kan struktuera upp innehållen på korten mer. Det beror väl på vad man fotar. Det är dock inte ett jättejobb att byta ett kort precis.
Ultra II klarar 5 bilder /sek, 22 raw och 37 jpg i bufferten. Jag har testat.

Extreme III klarar knappt mer eftersom ovanstående är just vad Nikon skriver är D200:ns tak.

Som sagt går ett kort sönder så har jag tre andra. För mig är det mycket praktiskt att ha flera kort.

Här nedan ser ni en bild jag tog i -25. Ingen prestandaminskning har jag ännu sett på korten.
 

Bilagor

  • forum.jpg
    forum.jpg
    34 KB · Visningar: 231
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.