Clouseau
Aktiv medlem
Nelio skrev:
Bra fråga. Jag har en till: Är Extreme-korten säkrare? Har inte hittat ett enda test eller en enda artikel om hur säkra korten är, alltså hur stor risken är för krash och dataförlust.
Några erfarenheter?
Extreme-korten levereras väl med nån sorts programvara för "image recovery" och fetare garantier?
Jag kommer inte ihåg vilken tidning det var som gjorde testet men jag tror att det var för runt ett år sedan (gissningsvis var det Microdator eller vad den heter), men man hade ett gäng olika fabrikat på CF kort och kollade deras hållbarhet. Man började lätt med fall på några centimeter, sedan hettade man upp dem, la dem i frysen, tappade dem flera meter, körde dem i tvättmaskin osv (ja det är helt sant) och samtliga kort fungerade efter alla dessa behandlingar. Dock gick alla kort åt helsike under sista testet vilket var att man tog en hammare och slog på dem (surprise, surprise). Vad jag tror att extremekorten dock kan erbjuda är att de möjligen även behåller datan under svåra förhållanden. I testet har jag för mig att de bara provade att korten gick att skriva och läsa på/från efter behandlingen. Inte att de behäll skriven data. Men jag är inte 100%.