Annons

D200 officiell på riktigt

Produkter
(logga in för att koppla)
Dustin tar 16295 kr. Värt att notera är att på Hegethorns ingår frakt på alla orders över 1000 kr. Småpengar i sammanhanget men ialla fall...
 
Damocles skrev:
För mig skulle inte 1/500 i blixtsynk vara av så mycket värde. Jag får ju samma exponering av bakgrundsljuset med 1/250 och ISO 100 som med 1/500 och ISO 200, och är det så att balansen ligger att blixten är den starkare ljuskällan så fryser ju den en bra bit av rörelsen. Och i de lägen jag använder blixt brukar 1/250 räcka för att frysa de rörelser som syns.

Just det, "backgrundsljuset"! Men vi pratar ju om blixt. Blixten når 1,4 ggr längre med 1/500. Alternativt halverar kraften, vilket ger möjlighet till serietagning med blixt. Det typiska exemplet kan vara en bild på en snowboardsåkare tagen mot himmeln. Du kan antigen stå längre bort eller ta flera bilder i serietagning. 1/250 tror jag inte heller skulle frysa rörelsen i detta fall.

Men som jag sa redan tidigare har vi alla olika behov. Vissa behöver ingen blixt alls.:)

Angående priserna på D200 är det roligt att se hur de växer med varje dag. :) Inte undra, för att det finns så många hungriga spekulanter där ute. Jag förvånas mer att de inte tar 20000 i början. De få kamerorna som kommer i butikerna lär nog försvinna på ett ögonblick i alla fall.

Av prisutvecklingen kan man nog dra slutsats att när den första euforin lägger sig kommer priset ner till 14-15000. Iofs är det fortfarande brist på D70 har jag hört. Så att det blir kanske aldrig någon översvämning av D200 heller på marknaden.
 
D200

Har sparat och sparat för att köpa mig en 20d i nästa månad.
Men D200 har gett mig ett så stort ha-begär att jag fortsätter spara. :) Blir lagom som present till mig själv när jag fyller år i mars. hehe

Hur är sökaren jämfört med Km d5d och 20d?

/Daniel
 
Jag vet inte hur sökaren är på de kameror du nämde, men han som presenterade D200 i tisdags sa såhär:

Nikon D70 sökaren = skogsstig
D200 = dubelfilig motorväg

..och efter att ha tittat i D200 sökaren kan jag bara konstatera att han hade rätt.
 
Dynamiskt omfång

Någon som vet eller hört, läst om det dynamiska omfånget på D200?? Om det är lika bra som Fuji S3 tex? Intressant då jag plåtar bröllop och vill ha täckning i vit brudklänning och mörka kostymer..
 
Knappast. Där ligger väl Fuji i frontlinjen med sin super-CCD? Själv försöker jag hålla nere förväntningarna lite. Det känns som om den här kameran är så haussad nu att alla kräver att den ska vara topp i allt. Det är nog inte realistiskt att tro att vi har sett den ultimata digitalsystemaren än. Men jag ser fram mot D400.
 
Ni som har testat Canon 5D och nikon D2x, hur är D200:s sökare i jämförelse? Är D200:s sökare lika stor/ ljus?

mvh Johan (ännu en som har beslutsångest inför kameraköpet.. :)
 
Re: D200

cacan skrev:
Har sparat och sparat för att köpa mig en 20d i nästa månad.
Men D200 har gett mig ett så stort ha-begär att jag fortsätter spara. :)
Tänk på att du inte bara väljer kamera utan också system. Gillar du IS är Canon än så länge att föredra t ex.

/Pontus
 
Ja Is är ju att ta i beaktande. Men det blir mest rörliga snabba motiv. Om jag har förstått rätt så har man då inte så stor använding för Is:en. Rätta mig gärna om jag fått detta om bakfoten.

Tack för tipset iaf. Det är många aspekter att väga in innan systemvalet, en anledning till att jag tar god tid på mig. :)
 
Stämmer - IS är bara mot skakiga händer. Om några år är det nog skakstabilisering i alla digitala hus. KonicaMinolta har ju visat att det inte kostar skjortan.
 
Johan Ahlbom skrev:
Ni som har testat Canon 5D och nikon D2x, hur är D200:s sökare i jämförelse? Är D200:s sökare lika stor/ ljus?

Det är inte lätt att komma ihåg allt. men jag har för mig att sökaren är som hos D2X, vilket är ungefär som 1D mark II. Men det finns ju ett tillbehör DK-21M som ger ännu större förstoring, lär dessutom passa till D70...

http://kamerabild.mkf.se/ArticlePages/200510/31/20051031182506_ADF729/20051031182506_ADF729.dbp.asp

Med DK-21M borde sökarbilden bli som hos 5D.
 
froderberg skrev:
Men det finns ju ett tillbehör DK-21M som ger ännu större förstoring, lär dessutom passa till D70...
Vill ha tillbehören!!!:) Vet du Magnus om den förstorar hela sökarbild eller endast mitten som något annat påhäng som är avsett för närbildsfotografering?
 
DK-21 skall räcka för hela bilden om man använder den på en DX-kamera. Jag är själv lite nyfiken på hur bra den fungerar i praktiken. Förstoringen är ju relativt låg, så ljusförlusten kanske är försumbar.
 
Enligt specen i Nikons broschyr för D200 uppges filstorleken i RAW (NEF)-format motsvara ca 60 bilder på ett 1 gigskort.

I Kamera&Bild uppges Canon 1DS mkII med sina
16.7 megapixlar ge RAW-filer motsvarande 60-65
bilder på ett 1 gigskort.

Hur kan det komma sig att D200 ger ungefär lika
stora RAW-filer som Canon 1DS mkII trots skillnaden i upplösning?
 
Råfilerna är komprimerade med icke förstörande algoritmer, och de skiljer sig nog en hel del mellan tillverkare och kameramodeller.

Min 5D tycker att det max får plats 59 bilder på 1GB med kameran inställd på 100 ISO. Ändrar jag till 3200 ISO blir det max 51 bilder (då det är svårare att komprimera en brusig bild).

När råfilerna konverteras till TIFF är de alltid lika stora, oavsett kameramodell, förutsatt att upplösning och färgdjup är samma.
 
Varför har Nikon D200 bara 1/250 blixtsync :eek:( när dem kunnat pressat in det i D70??

Har inte kunnat läsa alla frågor o svar i detta forum, kanske det varit uppe...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.