Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D200 officiell på riktigt

Produkter
(logga in för att koppla)
jkene skrev:
Ja, men man kan inte använda fjärr eller timer (enligt DPReview, och det tycks vara det ENDA minuset).
Hur menar du då? Vad är det som skulle göra att trådutlösaren inte går att använda tillsammans med spegeluppfällningen? Det är ju snarare tvärtom, att man behöver en trådutlösare för att använda den.

Den har ju spegeluppfällning av typen "tryck en gång för att fälla upp, en gång till för att utlösa slutaren". Bästa sorten, tycker jag.
 
Den har Nikons 10-poliga kontakt för fjärrutlösare. Det är bra tycker jag. Tydligen saknas uttag för anslutning av studioblixtar, så det får ske via blixtskon.

Kul även att man stoppat in dubbelexponeringsfunktionen.
 
jimh skrev:
Hur menar du då? Vad är det som skulle göra att trådutlösaren inte går att använda tillsammans med spegeluppfällningen? Det är ju snarare tvärtom, att man behöver en trådutlösare för att använda den.

Den har ju spegeluppfällning av typen "tryck en gång för att fälla upp, en gång till för att utlösa slutaren". Bästa sorten, tycker jag.

Det kanske är jag som tolkar DPReview fel:

"Mirror Up

Press the shutter release once to raise the mirror, again to take the shot. As I commented in my D2X review it would have been nice to have this combined with a self-timer so you don't need to touch the camera (or use a remote) to trigger the actual shutter release. (CSM d5; exposure delay mode; offers something similar but the delay is not long enough)."
 
Som jag tolkar det menar han att han velat haft en delay på avfyrningen så att han inte behöver trycka på kameran ELLER använda en fjärr. Min tolkning är alltså att det går att använda fjärr.
 
Någon som har någon prisuppgift för den svenska marknaden?
Den går ju att förhandsboka på cyberphoto och scandinavianphoto etc.
 
jkene skrev:
Det kanske är jag som tolkar DPReview fel
Det dpreview menar är ju att de skulle vilja att uppfällningen skall funka som på D100. Så att spegeln fälls upp när man trycker på avtryckaren och slutaren utlöses automatiskt efter en liten stund.

Det är ju klart att det inte skulle göra något om metoden fanns som tillval, men skall man välja mellan metoderna är ju den i D200 mycket bättre. Med självutlösarmetoden kan man aldrig själv välja i vilket ögonblick bilden skall tas.
 
joniz skrev:
Som jag tolkar det menar han att han velat haft en delay på avfyrningen så att han inte behöver trycka på kameran ELLER använda en fjärr. Min tolkning är alltså att det går att använda fjärr.

Ah, det är jag som läser som en åsna :) Självklart. OK GLÖM MITT INLÄGG OVAN.
 
Spegeluppfällning kan, precis som på D2X, göras på två sätt. Dels som Jim beskrev. Då används med fördel fjärrutlösare, men det är en tvunget.

Det andra sättet är att lägga in en fördröjning mellan spegel och slutare. Det görs via CSM-menyn. Den funktionen kan med fördel kombineras med fjärrutlösare eller självutlösare.

d5 Exp. Delay Mode • Off ¹
• On When enabled shutter release is delayed 0.4 sec to avoid shake.
 
jahap, då är det bara att börja lägga undan pengar :)

köper nog ingen förens nästa år så man får bukt med barnsjukdommar.
 
Clouseau skrev:
Vad är det för skillnad mellan iso 3200 och "ett Hi-läge som motsvarar iso 3200"?

Riktig ISO 3200 innebär att den elektriska signalen från sensorn förstärks med en analog förstärkare innan den omvandlas till en digital signal. I Hi-läget tas bilden underexponerad med ISO 1600 och korrigeras sedan digitalt. Man kan uppnå samma effekt genom att underexponera vid ISO 1600 och sedan fixa exponeringen i Photoshop.

Johannes
 
Ringde Scandinavian för en halvtimme sedan och de har redan sålt 8 st till ett pris av 15995:- för ett hus. Hade inget pris än på kit.
 
Undrar hur många begagnade D100 och framför allt D70 som kommer att finnas på marknaden i de närmaste 6 månader, hehe. :) För att inte tala om 20d ;-), nää, sköjar bara. :-D
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.