Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D200 officiell på riktigt

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag gissar att det inte kommer att synas någon skillnad i A4 storlek. Det viktiga är optiken.
Möjligen ser D70-bilderna något skarpare ut, men det kanske beror på skärpningen i kameran...
 
Senast ändrad:
som nybliven D200 ägare....jag hade en D70 tills alldeles nyligen, och nu har jag en D200....tipsningsvis kommer jag snart att ha en D70 igen...men som "backup".

Jag tycker att sökaren känns större än min D70, men jag har ju inte den kvar, så en objektiv jämförelse kan jag inte göra.
Men den största skillnaden är nog helhetsintrycket. D200 känns som "en riktig kamera" i kvalitetsintrycket. Det är mindre spegelblackout, knapparna känns mer genomtänkta....väldigt subjektivt...men jag är nöjd som gjorde en sådan uppgradering.
Den som kommer tycka detta med ny kamera är jättejobbigt blir min gamla häck till PC (2.5Ghz P4 ) som tycker det är jobbigt redan med 500 RAW bilder från D70 efter ett bröllop! Nu blir det ännu tyngre....
 
300 % crop.
Här ses skillad i kromatisk abberation tydligare.

Man kan även lägga märke till att D70, till skillnad mot D200, bränner ut högdagrarna på flaggstången.
 

Bilagor

  • kromatisk2.jpg
    kromatisk2.jpg
    16.5 KB · Visningar: 771
Hoppas det var okej att jag använde Christers testbilder och att jag la ut små jämförande utsnitt av dem här.

Annars vill jag verkligen be om ursäkt.
 
FredrikArvidsson skrev:
Hoppas det var okej att jag använde Christers testbilder och att jag la ut små jämförande utsnitt av dem här.

Annars vill jag verkligen be om ursäkt.
Räkna med att han debiterar enligt gällande prislista ;-) Skämt åsido, så snarstuckna fotografer finns nog inte att de inte tål din bildbearbetning.
 
Aton_ skrev:
Räkna med att han debiterar enligt gällande prislista ;-)
Hehe, blir lite knepigt när de publiceras på min egen sajt dessutom :) Nejdå, helt OK att klippa å klistra.

Ang färgerna så kollade jag nu i Nikon View; det är ju banne mig plåtat AdobeRGB på D200-bilderna... Så det förklarar den saken - varför JAlbum visar det som sRGB på båda vettesjutton.
 
På den här jämförelsen ser man att D200 är bättre på att återge valörer i de ljusaste partierna.
 

Bilagor

  • brannaut.jpg
    brannaut.jpg
    38.4 KB · Visningar: 613
Jag tror nog det har mer med din exponering att göra.
Tittar man på histogrammet på de två bilderna så är båda klippta när jag delade upp dem.

Det är endast enligt mina erfarenheter d2x som klipper något i en högdager allra högst upp vad det gäller jpg, vilket är medvetet inlagt. Rawfilerna har betydligt mer att ge.

Om du skulle se någon skillnad- vid exakt och lika exponering så är det främst i skuggorna, där kan den mindre brusnivån göra att DR kan ses som något högre i 200

Tonkurvor påverkar mest mellantonerna och skuggor, inte högdager i lika stor utsträckning.
Mikael

PS stödjer JAlbum icc??
 
Senast ändrad:
macrobild skrev:

Tonkurvor påverkar mest mellantonerna och skuggor, inte högdager i lika stor utsträckning.
Mikael

Jo, men ligger exponeringen på gränsen mot utfrätt så innebär ju även en svag s-kurva i kameran att stora delar kan bränna ut. Jag tycker att det ser ut som om D70-bilderna har rejält mycket mer kontrast.

Stod tonkurvan på auto i båda kamerorna?
 
För att undvika felkällor- exponera båda bilderna i raw . framkalla bilderna med samma rawkonverterare.

Justera in värdena manuellt inom histogrammet,högdager och lågdager, räkna upp bilderna linjärt.
Titta på dem i Photoshop, använd nivåverktyg och justera in och se när du får första varning med vit och repektive svart pipett. Eller om du inte vet hur man gör begär att Photoshop analyserar bilden med autonivå. Nu kommer du närmare sanningen om vad kameran klarar eller inte. Samtidigt kan du med hjälpa av skugga/högdager justering se ev brusskillnader och detaljer i lågdagrarna.

Jpg bilderna talar inte om vad sensorn har för dynamiskt omfång, den återger de värden som kameran är inställd för att just visa jpg.

Mikael
 
Senast ändrad:
macrobild skrev:
Det är endast enligt mina erfarenheter d2x som klipper något i en högdager allra högst upp vad det gäller jpg, vilket är medvetet inlagt.
Även D70. Handlar om ca 0,2 steg, men det syns mer än det låter. Trevligt att denna underlighet är borttagen i D200.
 
Det är i alla fall betydligt mer konservativt än i Canons systemare. De verkar exponera mer än ett halvt steg mer än Nikons.

Ytterligare en anledning att köra raw i alla lägen...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.