Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D200 officiell på riktigt

Produkter
(logga in för att koppla)
1 Megapixel räcker ibland...


Javisst! Dom här bilderna visar att 1 Megapixel kan duga gott om allt annat stämmer...för så många pixlar är vad dessa bildexempel innehåller. Ett faktum som kan stämma till eftertanke, vad tycker du? Typen av kamera kanske spelar mindre roll än vad många tror. Möjligen är optiken viktigare, när det gäller tekniken.
 
Jepp - dom kunde ha varit tagna med en D70 också. Eller en Canon EOS 1Ds Mk2 ;-)

Jag tyckte bara att det vart lite för mycket pixelpeeping och 500 procents förstoring i den här tråden. Det blir så fruktansvärt fult.

Skönt att se några riktiga bilder...

(och hudtonerna ser ju väldigt bra ut)
 
Slowfinger skrev:
Jag tyckte bara att det vart lite för mycket pixelpeeping och 500 procents förstoring i den här tråden. Det blir så fruktansvärt fult.


Jag känner mig skyldig, så jag ber om ursäkt.
Ville väl bara testa hur det kändes att ikläda mig rollen som pixelpeepare.
Det var inte speciellt upphetsande, kan jag nu så här i efterhand, avslöja.
Men, jag är i alla fall en erfarenhet rikare.
 
Nej för sjutton - pixelpeeping är jätteskoj. Men ibland blir det så mycket peepande att man tror att kameran är helt kass.

Fast det är klart - vi måste göra något för att köerna på D200 ska minska. Mer fula bilder tack!!
 
Intressant. Speciellt den andra länken som är lättare att jämföra. Ser bra ut.

Synd bara att Phil Askey på dpreview inte fått någon kamera för testning än...
 
Tillverkarna apploderar och hasar in pengarna.
Åk till Alaska och sup er fulla istället för att lägga pengarna på nya prylar. Borde ge mer resultat än att köpa ny kamera. Men en del kanske har råd med allt.(;
 
StefanA skrev:
Tillverkarna apploderar och hasar in pengarna.
Åk till Alaska och sup er fulla istället för att lägga pengarna på nya prylar. Borde ge mer resultat än att köpa ny kamera. Men en del kanske har råd med allt.(;

Kanske inte så tokig ide!

Och blir man nog packad, kanske man byter till Canon.

GOD JUL allihop!
 
Aton_ skrev:
Jag kan inte se bilderna i den andra länken. Har provat både igår och idag. Fler med samma problem?
Jepp, samma här och kille som skrev inlägget förklara om man bläddrar en bra bit ned på sidan..
"Sorry, guys! Traffic has gone way over my monthly quota."

/Micke
 
Aha, det förklarar saken. För många besökare.
I den senast angivna dpreview-tråden (Omar länkar) nämns i en kommentar att det finns en bättre jämförelse på annat håll "there's a far more relevant comparo posted at FM (nt)". Någon som vet vad FM är för en sajt?
 
Aton_ skrev:
Aha, det förklarar saken. För många besökare.
I den senast angivna dpreview-tråden (Omar länkar) nämns i en kommentar att det finns en bättre jämförelse på annat håll "there's a far more relevant comparo posted at FM (nt)". Någon som vet vad FM är för en sajt?

----------------------------------------------

FM avser nog den tyska tidningen fotoMAGAZIN. På nätet finns www.fotomagzin.de. Men på den sajten hittar jag ingen jämförelse. Däremot finns i sista numret av papperstidningen en artikel:
"Nikon D200 Die neue DSLR im Praxistest".
I näst senaste numret fanns en artikel med andra kameror testade och den jämförelsen var aningen amatörmässig. Exempelvis kom EOS 5 D bara på plats 4 i rangordning, med motiveringen (den envisa myten...) att den har "vignettering över genomsnittet". Vad nu det har med kameran att göra! Jag har tidigare i den här tråden visat att vidvinkelobjektiv inte alls har något snett infallande ljus mot sensorn och att vignettering orsakas enbart av objektivet, inte kameran, egalt om den är digital eller med film. I senaste numret av FOTO bekräftas precis detta genom jämförelse mellan digital- och filmbaserad kamera med samma objektiv. Oskärpa och vignettering bestäms alltså av kvaliteten på objektivet, inget annat. Givetvis med den begränsning som antal pixlar ger. Och i vissa fall har ju Nikons nya vidvinkelzoomar bättre hörnskärpa (på stora bländare) än Canons gamla zoomar. Är man intresserad av att veta hur skärpan blir är det bara att kolla MTF-kurvorna! Vissa tillverkare (t.ex. Zeiss, Canon) publicerar ju dessa helt öppet för samtliga objektiv. Vill man ha högsta skärpa från ett visst objektiv gäller det (som det alltid har gjort) att välja optimal bländare och sätta kameran på ett stadigt stativ.
 
Verkar lite konstigt att en så minimal hänvisning på en amerikansk sajt syftar på en tysk papperstidning. Korta hänvisningar brukar ju förutsätta att de flesta läsare vet vad man menar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.