62174
Avslutat medlemskap
OBS jag sade inte att Stanford University sprider myter! Jag har den största respekt för detta universitet (som jag f.ö. har besökt för diskussion om forskningssamarbete, men det är en helt annan historia). En varning här dock: Det finns något som heter Stanford Research Institute som inte har något samband med universitetet utan är ett företag med en annan agenda.Goran skrev:
Stanford e ju en av dom största mytskaparna har jag förstått...
skämt å sido,
Den teknik som används i dagens kameror bygger ofta på flera år gamla forskningsresultat bör man ha i minnet. Tekniken som används i Nikons bildprocessor för D2x/D200 tex.
Testet i FOTO har jag inte sett men som du beskriver det så bevisar det väl inte mycket, bara att med ett "undermåligt" objektiv på 24x36 format så blir det vinjettering, film eller CMOS-sensor, spelar ingen roll. Frågan är väl snarast om det är besvärligare att konstruera ett objektiv som inte vinjetterar för en digital sensor eller inte. Lite olika designkoncept måste det väl tydligen vara eftersom Olympus/Zuiko och Hasselblad/Zeiss anstränger sig.
Ett rykte från verkligheten är att Sigmas 18-50/2,8 EX vinjetterar på Nikon DX format men tydligen inte på Canon APS format. Om det beror på att Canon har mindre sensor eller nått annat vet jag inte.
Nu till saken: Jag kan/får inte relatera hela artikeln i FOTO men man skriver i rubriken: "Sensorn inget problem för en bra vidvinkel". Kan det sägas tydligare? Under rubriken berättar man att det finns en uppfattning.. etc. etc. ..."vi bestämde oss för att ta reda på hur det förhåller sig". Det är väl ett bra förhållningssätt tycker jag, alltså att se efter själv, när något verkar skumt?
Man testar enligt artikeln med både film och sensor i samma storlek (5D). Man kollar både skärpa och vignettering. Man provar med ett vidvinkel-zoom (16-35/2,8 L) och en fast brännvidd (28/2,8). Man testar med Nikon D2X, med Canon 20D och med objektiv anpassade för dessa mindre format.
Är någon nu intresserad av resultatet? Kort uttryckt gäller: Det blir bra med bra objektiv. Det blir ingen som helst skillnad mellan film och sensor, för ett givet objektiv. Finns det vignettering (och det gör det, för t.ex. 16-35/2,8 L på full glugg) så uppträder den likadant på film som på sensor. Bländar man ner samma objektiv till 5,6 eller 8 försvinnner vignetteringen helt på både film och sensor.
Och omvänt: Väljer man ett bra fast objektiv (man nämner EF 28/2,8, ett ganska billigt vidvinkelobjektiv f.ö. det är ju fast brännvidd!) så blir det bra resultat överlag. Är någon förvånad? Inte jag i varje fall. Alla belägg hittills, inklusive min egen lilla hemgjorda forskning på infallsvinklarna, visar: Ett bra objektiv är lika bra på sensor som på film av samma storlek. Ett dåligt objektiv på full glugg är lika dåligt på film som på sensor. Bländas det ner måttligt funkar det bra, på film och på sensor! Det lilla problemet som jag skulle vilja undersöka går tyvärr inte: Ett vanligt, vidvinkligt Nikon-zoom för de filmbaserade kamerorna på en Canon med fullt format... Men å andra sidan kan jag gissa resultatet med stor sannolikhet: Det skulle funka lika bra på Canon 5D som det gör på en Nikon F6!