Annons

D200 ofelbar på riktigt (eller:'K&B+Nikon=Sant?')

Produkter
(logga in för att koppla)
Jomen, de flesta kameror överlever ganska länge från värme till kyla - det är ju när de kommer in i värmen igen de dör. Därför stoppar man de kalla kamerorna i en väl igentäppt väska och använder den kamera man förhoppningsvis placerat i omklädningsrummet i förväg.

Även en helt manuell kamera som fungerar klockrent immar igen när den utsätts för extrema temperaturskillnader :)
 
Det var ju någon som undrade varför det skulle vara svårt att blogga om en kameratest. Den här tråden är väl i sig självt ett rätt bra exempel på varför det bör finnas en viss åtanke i allting. Folk bryr sig uppenbarligen. Och se nu med de senaste länkarna på dpreview, som är i första hand engelskspråkigt, vips finns bilderna där men många av omdömena går förlorade på en gång vilket kan ge klart felaktiga slutsatser. Även om det nu finns några olika svenskar, bland annat jag själv med i forumen där också.


Mvh Peter
- Ytterligare en av de som skriver i tidningen.
 
macrobild skrev:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1021&message=16228911

Kamera och Bild diskuteras nu livligt på dpreview.
Att ett litet land och en tidning i detta lilla land kan få tillgång till en testkamera är mer än vad vissa inte kan förstå i det stora landet i väster.

Mikael

Men nu har du faktiskt att göra med personer som trots att testbilder från diverse kameror tenderar till att vara på motiv som Big Ben, pundmynt och ckricketarenor ändå tror att dpreview är en amerikansk sajt, så du får ha lite överenseende med deras storhetsvansinne "over there".
 
macrobild skrev:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1021&message=16228911

Kamera och Bild diskuteras nu livligt på dpreview.
Att ett litet land och en tidning i detta lilla land kan få tillgång till en testkamera är mer än vad vissa inte kan förstå i det stora landet i väster.

Ungefär lika korkat som kommentaren här angående en fotografs kontaktnät i Göteborg.

Mikael

Du frågade Magnus om han blev trampad på tårna, jag är tvungen att fråga Dig det samma?

Uppfattar ditt svar som ¨skit i det du din amatör, lyssna på profsen i stället för det är vi som vet¨

Det är ganska självklart att folk funderar vart du har fått den uppgiften från, när Nikon själva går ut med att det kommer 60 ex. Det verkar då som Du och ditt kontaktnät vet bättre än vad leverantören gör. Det ger en viss ¨besserwisser¨atityd.
Själv hoppas jag naturligtvis på att det kommer mer än 120ex till vårt fantastiska lilla land.
 
ja... efter att ha läst tråden känner jag mig tvungen att få lägga mig i en liten stund.

Objektivitet finns inte. Det finns ingen som kan beskrivas som helt objektiv tyvärr. Det hoppas jag att alla förstår. Allting spelar in på ett undermedvetet plan.

- Var postgubben trevlig när han lämnade testkameran, var den väl förpackad, slog du i tån imorse, borstat tänderna, favvoprogrammet i tv går i repris jippie... Canon bjuder på en resa (försök vara objektiva då) ;)

Ja för allt vi vet kanske testaren råkat ut för en förskjutning (förskjutning = psykologisk term = händelse skapar känslor som kommer fram i ett senare skede utan att personen ifråga vet om det själv) efter att ha haft en hedersstund med sin sambo och därav lovprisar kameran... långsökt men ni fattar. Förskjutningar av alla olika slag kan komma många dagar efteråt.

KB: Jag tror och hoppas att ni försöker vara så objektiva ni bara kan men jag råkar veta (och det vet nog ni också) att ni inte kan vara helt objektiva i något test... ni är inte maskiner ni är människor och sålänge vi inte pratar MTFkurvor och dynamiskt omfång så är det kört.

PS: Jag hoppas att nikon tar och kniper lite marknadsdelar nu och att kameran inte uppvisar bandningen... Om jag nu sett bilderna hade jag varit helt objektiv?
 
hailstorm skrev:
- Var postgubben trevlig när han lämnade testkameran, var den väl förpackad, slog du i tån imorse, borstat tänderna, favvoprogrammet i tv går i repris jippie... Canon bjuder på en resa (försök vara objektiva då) ;)

Får väl hoppas att grabbarna på K&B åtminstone har nån bra dag under testperioden:) Dom testar ju inte kameran under endast en eftermiddag precis... Canons bjudresor får dom kommentera själva;-)

Jag jag såg ditt ironitecken men ändå...

Om man hårdrar detta så kan man dock lägga ned allt testande, oberoende av produkter. Mätbara data är lättare att presentera, bara kunskaper & mätutrustning finns (inte så bara i & för sig).

Som tidigare skrivet så tycker jag dock att dessa mätbara skillnader oftast är för små för att dom ska få så stort utrymme som dom ofta får, i t.e.x. Dpreviews tester som dock är suveräna på just detta plan.

Att däremot objektivt presentera kamerans för & nackdelar på det användarmässiga planet är svårare & kräver mer eftertanke då man helt plötsligt måste ta hänsyn till de tilltänkta köparnas behov & prioriteringar samt blir tvingad att lägga bort egna värderingar om vad som ska prioriteras på ett kamerahus.

Än en gång.

Är det nåt K&B lyckats riktigt bra med så är det enligt mig denna punkt!

//Larsa
 
.Z. skrev:
Får väl hoppas att grabbarna på K&B åtminstone har nån bra dag under testperioden:) Dom testar ju inte kameran under endast en eftermiddag precis... Canons bjudresor får dom kommentera själva;-)

Jag jag såg ditt ironitecken men ändå...

Om man hårdrar detta så kan man dock lägga ned allt testande, oberoende av produkter. Mätbara data är lättare att presentera, bara kunskaper & mätutrustning finns (inte så bara i & för sig).

Som tidigare skrivet så tycker jag dock att dessa mätbara skillnader oftast är för små för att dom ska få så stort utrymme som dom ofta får, i t.e.x. Dpreviews tester som dock är suveräna på just detta plan.

Att däremot objektivt presentera kamerans för & nackdelar på det användarmässiga planet är svårare & kräver mer eftertanke då man helt plötsligt måste ta hänsyn till de tilltänkta köparnas behov & prioriteringar samt blir tvingad att lägga bort egna värderingar om vad som ska prioriteras på ett kamerahus.

Än en gång.

Är det nåt K&B lyckats riktigt bra med så är det enligt mig denna punkt!

//Larsa

ahhh. jag var ju inte överdrivet seriös där men iaf... man kan aldrig beskriva sig själv som helt objektiv... där finns det ingen som lyckas tyvärr.
 
hailstorm skrev:
ahhh. jag var ju inte överdrivet seriös där men iaf... man kan aldrig beskriva sig själv som helt objektiv... där finns det ingen som lyckas tyvärr.

Ja de vete klån (norrländska)...

Eftersom jag ägt kameror från alla de stora jappsarna vid olika tidpunkter (ej speciellt ekonomiskt!) så ser jag inte varför exempelvis jag skulle favorisera någon av dem?

Kameran jag valt idag valde jag efter mina egna prioriteringar.

Om man dessutom som killarna på K&B har tillgång till det mesta på marknaden, att testa, så måste man ju kunna släppa egna prioriteringar & inte vara enögd.

Annars så har man hamnat i fel bransch...

//Larsa
 
Ett fenomen på dpreview är hur Phil alltid anklagas för att vara något visst märke troget, baserat på resultatet av den senaste testen de gjort - och huruvida det är den kamerans tillverkaren eller konkurrenten han anses "ligga" med brukar variera beroende på testresultatet...
 
¨Blinn¨Anders skrev:
Du frågade Magnus om han blev trampad på tårna, jag är tvungen att fråga Dig det samma?

Uppfattar ditt svar som ¨skit i det du din amatör, lyssna på profsen i stället för det är vi som vet¨

Det är ganska självklart att folk funderar vart du har fått den uppgiften från, när Nikon själva går ut med att det kommer 60 ex. Det verkar då som Du och ditt kontaktnät vet bättre än vad leverantören gör. Det ger en viss ¨besserwisser¨atityd.
Själv hoppas jag naturligtvis på att det kommer mer än 120ex till vårt fantastiska lilla land.

Ja-jag kan ha en besserwisser atityd, hade du varit med lika länge och träffat de olika gängen på mässor som Photokina (blir min 7e nästa år)så kan även en sketen fotograf från Lund ha ett stort kontaktnät.Likaså har ett stort antal kollegor runt om i landet. Det behöver alltså inte endast vara en tidning eller leverantörer som får någon slags förhandinformation.

Mvh Mikael
som innehar presskort sedan 1984
och som avslutar därmed deltagandet i denna tråd.
 
Men det vet ni väl, finns inga bjudresor efter att återförsäljarna har haft sina part...jag menar fes....f'låt "introduktionskurser" heter det ju.


Sedan är det ju inte direkt ovanligt att de flesta stora företag bjuder på någon form av enkelt tilltugg tillsammans med en stor press-release eller press-introduktionen till en sponsrad utställning.
 
.Z. skrev:
Canons bjudresor får dom kommentera själva;-)

Vi har tackat nej till Canons veckolånga bjudsafari i Afrika kring lanseringen av 350D. Det går nog att hitta bilder från den resan i andra fototidningar.

Vi tackade nej till resan till Monaco vid visningen av Nikon D50.

Vi tackar nej till luncher med mera.

Men ibland måste vi tacka ja. Som när nya produkter visas i Sverige (och det bjuds på en macka eller lunch). Jag åkte ner till Paris i höstas för att se på alla prototyper och nya tekniker och för att få möjlighet att intervjua Canons höga chefer. Till skillnad mot mina kollegor på andra tidningar tog jag ett senare plan hem för att hinna med så många intervjuer som möjligt under dagen. En dag vars första punkt var 06.00.

I dagsläget har nog nästan alla kamerafabrikanter varit sura på oss vid något tillfälle. Det blir lite lustigt att vi blir misstänkta för att favorisera Nikon D200 när vi vår test av D50 ansågs för hård av många...
 
froderberg skrev:
Vi har tackat nej till Canons veckolånga bjudsafari i Afrika kring lanseringen av 350D. Det går nog att hitta bilder från den resan i andra fototidningar.

Vi tackade nej till resan till Monaco vid visningen av Nikon D50.

Vi tackar nej till luncher med mera.

Men ibland måste vi tacka ja. Som när nya produkter visas i Sverige (och det bjuds på en macka eller lunch). Jag åkte ner till Paris i höstas för att se på alla prototyper och nya tekniker och för att få möjlighet att intervjua Canons höga chefer. Till skillnad mot mina kollegor på andra tider tog jag ett senare plan hem för att hinna med så många intervjuer som möjligt under dagen. En dag vars förssta punkt var 06.00.

I dagsläget har nog nästan alla kamerafabrikanter varit sura på oss vid något tillfälle. Det blir lite lustigt att vi blir misstänkta för att favorisera Nikon D200 när vi vår test av D50 ansågs för hård av många...

Apropå D200:an, nåt nytt om den? Det har varit tyst på bloggen en tid nu ;)
 
Lustigt det här. I Sverige är det känsligt med ekonomiska förmåner, i Usa är det sexet som orsaker motsvarande rabalder.

För K&B är det alltså bara att tacka nej till bjudresorna men ja till en svängom med fabrikanternas godingar :)

/Johan
 
froderberg skrev:
Vi har tackat nej till Canons veckolånga bjudsafari i Afrika kring lanseringen av 350D.

Ang. mitt lilla inlägg om bjudresor så hoppas jag att det, med hjälp av min smiley, framgick att det var ironiskt menat.

Hur det förhåller sig med detta tänker jag inte spekulera i då jag inte har den blekaste aning.

//Larsa
 
Damocles skrev:
Men det vet ni väl, finns inga bjudresor efter att återförsäljarna har haft sina part...jag menar fes....f'låt "introduktionskurser" heter det ju.


Sedan är det ju inte direkt ovanligt att de flesta stora företag bjuder på någon form av enkelt tilltugg tillsammans med en stor press-release eller press-introduktionen till en sponsrad utställning.


Det ser jag som en självklarhet att det bjuds på lite förtäring under pressreleaser och liknande. Vi människor är så funtade att vi behöver inta näring flera ggr om dagen för att kunna vara pigga, alerta och vid glad/nöjd kynne. Om all förtäring skulle utebli, under en konferens/pressrelase/mässa o.dyl., skulle deltagarna vara tvugna att bege sig annostädes för att äta. Vilket inte skulle vara en direkt hit.

Därför ser jag det definitivt inte som en muta, utan istället som en direkt nödvändighet att arrangörern vid diverse tillställningar förser deltagarna med förtäring. Inget konstigt, mystiskt, tvivelaktigt eller konspiratoriskt i det.
 
froderberg skrev:
Vi har tackat nej till Canons veckolånga bjudsafari i Afrika kring lanseringen av 350D. Det går nog att hitta bilder från den resan i andra fototidningar.


Varför tackade ni nej? För att inte framstå som om ni blivit mutade och därmed förlora läsrnas förtoende, eller för att ni inte hade en ledig plats i er kalender?

Jag skulle ha tackat ja, och därmed utfört en del av testen där, på safarit. För jag antar att ni skulle ha haft Canons representanter på plats som kunnat svara på testarnas frågor. För det är alltid enklare att fråga en person som är på plats "när något händer", eftersom man inte frågar om varje minsta småsak via email senare.

Däremot skulle jag ha nämnt det i artikeln att en del av testerna utfördes på av tillverkaren bekostad safari. Och att anledningen till detta var för att jag då skulle ha haft support "på fält". Så i mina ögon missar inte K&B creds om ni åker på tillverkarnas bjudresor. Tvärtom, jag tror att det bara är ett plus om ni inhämtar information även via den vägen, för det blir exempelvis förmodligen en massa nyttig small-talk mellan fotograferna under dylika resor. Och mellan fotograferna och tillverkaren också, för den delen.

Som i fallet med D200, det skulle ju ha varit roligt både för er som testare, och för oss läsare, om ni kunnat jämföra er exemplar av kameran med andra fotografers exemplar, för att röna ut om deras var behäftade med samma fel eller inte.


Dessutom, då skulle testet inte tära så mycket på tidningens budget. ;) Och sågar man kameran i recensionen sen, och om man därmed inte blir bjuden på fler resor av samma tillverkare, så vore ju enbart detta ett nämnvärt sak att ta upp i tidningen. Tycker jag.
 
Eeros skrev:
Varför tackade ni nej? För att inte framstå som om ni blivit mutade och därmed förlora läsrnas förtoende, eller för att ni inte hade en ledig plats i er kalender?

Både och.
Det ingår i förlagets och tidningens policy att inte ta emot den typen av erbjudande. En vecka är också väl mycket arbetstid att lägga. Skulle vi åka på fritiden blir det ju tydligt hur fel det är med resan.

Nikon ordnade en dag med Nikon D2X på en folkhögskola utanför Stockholm. Det är mer lagom.

Vi har mobilnumren till respektive fabrikants produktansvariga, så några problem att kolla eventuella frågor.

Inför nästa produktlansering överväger Canon rundabordssamtal med utländsk expert i Stockholm. Då de har förstått på vilken nivå vi vill ha det.

Men de flesta länders fotojournalister tycker norska och svenska journalister är märkliga i sin inställning. En egyptisk journalist tyckte vi var knäppa som inte sålde artiklar till de olika fabrikanterna.

Som i fallet med D200, det skulle ju ha varit roligt både för er som testare, och för oss läsare, om ni kunnat jämföra er exemplar av kameran med andra fotografers exemplar, för att röna ut om deras var behäftade med samma fel eller inte.

Göran har jämfört med bilder från andra exemplar tagna i helgen.
 
Såg precis att bloggen uppdaterats och att felet var begränsat till enskilda exemplar. Skönt att höra, nu ser vi fram emot fler bilder samt en förklaring till vad som orsakade felet på det första exemplaret.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.