buddy_poor skrev:
Jag ska erkänna att jag nog varit lite fördomsfull och dömt före jag kollat in tidningen. Ska ta och kolla in den. Det är möjligt att jag har fel när det gäller K&B. Men efter att ha tittat in på hemsidan är mitt intryck att hemsidan i huvudsak handlar om konsumtion. Och det är det jag ställer mig frågande till, och till viss del tar ställning emot.
Vår hemsida skiljer ser extremt mycket från tidningen som helhet. En del av artiklar om bilder och fotografer finns instället på Fotosidan.
Ett exempel får bli tidningen Mobil - Allt om mobil kommunikation. Det finns en stor konsumentgrupp och det finns en produktkategori som omsätter gigantiska summor pengar. Man lägger ihop dessa två och vipps så har du ett "seriöst media" som har som huvudsyfte att få folk att konsumera under täckmanteln konsumentinformation. Att det skulle förhålla sig på det viset, att man startar upp tidningar riktade till olika skapade och redan existerande konsumentgrupper är väl ingen nyhet.
Du blandar ihop äpplen och päron.
En tidning som Mobil (vår systertidning f ö) har ett visst bevakningsområde. Det är ingen hemlighet att tidningar görs för att generera vinst till ägaren. Men för att ge vinst måste tidningen hitta sina köpare/läsare. En viktig del i vårt förlags affärsidé är journalistisk integritet. Det skapar förtroende och gör att läsarna vill fortsätta köpa/läsa tidningen.
Det är först med många långvaraiga läsare som annonsörerna vill betala för sig.
Allt bygger alltså på att man behåller sin trovärdighet genom att jobba journalistiskt.
Ett exempel på hur Mobil jobbar är att de kör land och rike runt, tusentals mil, för att mäta vilken mobiloperatör som har bäst teckning. Det är verkligen journalistik.
Är det inte bra att en tidning oberoende kan upplysa om vilken mobiltelefon som är bäst?
Senast ändrad: