Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D200 inställning?

Produkter
(logga in för att koppla)

nordenmark

Ny medlem
Hejsan!

Har en liten fundering.
Jag har en D200, en ganska ny sådan.

Har upptäckt ett litet frågetecken.
Bildfilernas namn.
Hur gör jag för att ställa in löpande bildnumrering?
Istället för att varje gång jag tömmer minneskortet börjar filnamnen på DSC_0001.

har kollat instruktionsboken, men kan inte hitta något..

någon som vet hur man gör?

/Kicki

Hej!

Tror jag förstår hur du menar, under Custom Setting Menu (pennan) så går du in på d6, (File No. Sequence). Den skall stå på ON.

mvh J

Har en liten fråga inom samma ämne.

Jag kan inte bestämma mig om löpande filnummer eller om jag ska nollställa den varje gång jag tömmer kortet. Kan tycka att de är bra att ha 1-.... i de olika mapparna, men samtidigt kan det vara bra att inga filer heter samma sak.

Kan ni ge mig lite för och nackdelar och vad ni själv använder?

Jag tänkte som så att det är ju bra att inga bilder heter samma. Men räkneverket på min kamera startar om efter 9999 bilder. Så nu har jag iaf typ 5 bildre med samma namn. Så det sprack lite. Men jag hade nog gjort samma val idag. Hellre 5 bilder med samma namn än 500bilder med samma namn.

Själv döper jag om alla filer efter att ha tömt kortet, enligt ÅÅMM_PIC#####.
Kameran får döpa filerna till vad den vill, jag får ändå inga dubletter vad gäller filnamn.

/Thomas

sjohan skrev:
Jag tänkte som så att det är ju bra att inga bilder heter samma. Men räkneverket på min kamera startar om efter 9999 bilder. Så nu har jag iaf typ 5 bildre med samma namn. Så det sprack lite. Men jag hade nog gjort samma val idag. Hellre 5 bilder med samma namn än 500bilder med samma namn.
I 'Fotomenyn' - 'Namnge fil' (sid 129) kan du skriva in ett eget filnamn istf 'DSC' och byta vid 9999, tex JS1 - JS2 osv...
YoursTruly,
_/h:mad::n:s:N.

Vad fungerade inte? Verkar väl rätt så rättframt? Själv byter jag namn på alla filoer efteråt, precis som någon annan här berättade, och bryr mig inte så mycket vad kameran kallar filerna

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar