Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Importera bilder till Lightroom CC, men samma filnamn?

Produkter
(logga in för att koppla)
Markera den/de bilder du vill döpa om och tryck F2. Nu kan du döpa om bilderna så att de får unika namn och omöjliggöra krockar i filsystemet.

Jag döper alla mina bilder så här:

20160314_59_08_MS_1953

Det är fullständigt datum, klockslag, mina initialer samt filens namn ur kameran.

På detta sätt kan jag aldrig få bildfiler med samma namn.

Ingen timme?

Hur gör du på resan när du tar backupper innan du kunnat göra omdöpningen? Eller när du vill börja jobba innan du kommit hem.

Förstår att du gör omdöpningen men fotodatum ingår i EXIF-informationen och gå att både söka, visa och sortera på ändå så det blir i princip samma som att döpa bilderna MS_1953. Har faktiskt provat liknande system men det blev jobbigt när man sökte, blev att jag ändå sökte på 1953 och sen kollade på filnamnet, eller som nu söker på 1953 och kollar på EXIF antingen genom inställning att shoot date ska visas eller mouseover shoot date om inte tumnageln som visar bilden räcker.
 
Ingen timme?

Hur gör du på resan när du tar backupper innan du kunnat göra omdöpningen? Eller när du vill börja jobba innan du kommit hem.

Förstår att du gör omdöpningen men fotodatum ingår i EXIF-informationen och gå att både söka, visa och sortera på ändå så det blir i princip samma som att döpa bilderna MS_1953. Har faktiskt provat liknande system men det blev jobbigt när man sökte, blev att jag ändå sökte på 1953 och sen kollade på filnamnet, eller som nu söker på 1953 och kollar på EXIF antingen genom inställning att shoot date ska visas eller mouseover shoot date om inte tumnageln som visar bilden räcker.

Tack för att du såg det. Självklart ska timme vara med. Uppenbarligen gjorde jag fel när jag konfigurerade efter en ominstallation. Uppskattad uppmärksamhet. :)

Omdöpningen gör jag när bilderna laddas från kortet vare sig jag mellanlagrar eller vill jobba med bilderna direkt.

Jag har valt år/månad/dag/klockslag/bildnr för att försäkra mig om unika filnamn. Nu kan jag inte ens i teorin få en filnamnskonflikt.
 
Vi har alla olika behov och arbetssätt. Huvudsaken är att det fungerar för oss själva. Det är förstås bra att hitta metoden innan bildförrådet blir för stort.

Själv har jag aldrig sett behov av att byta filnamn annat än då jag startade om räkneverket i kameran för ofta, vilket ju var ett misstag. Det lär heller inte uppstå behov av att slå ihop flera mappar. Den teoretiska risken skulle vara vid export av blandade bilder, men då ordnar programmet att bilderna automatiskt får ett löpnummer tillagt i filnamnet så är det eventuella problemet löst.

Att lägga in exif-data i filnamnet ser jag ingen behov av för egen del. Allt är redan sökbart från fotodatum till kamerans serienummer, samt i Lr även nyckelord, flaggor, stjärnor, GPS-koordinater och samlingar.

En kanske långsökt risk med för långa fil- och mappnamn är att windows begränsning av antalet tecken i sökvägar kan slå i taket, vilket kan ge problem när man vill säkerhetskopiera.
 
Importera nef-filer från d7200

Har efter en längre tids fototorka uppgraderat till Lightroom CC. Nu till mitt problem, jag kan inte importera från min D7200. Vad gör jag för fel? Har även installerat Camera Raw men kan inte hitta det. Kör W10. Tacksam för hjälp!!
 
Har efter en längre tids fototorka uppgraderat till Lightroom CC. Nu till mitt problem, jag kan inte importera från min D7200. Vad gör jag för fel? Har även installerat Camera Raw men kan inte hitta det. Kör W10. Tacksam för hjälp!!

Bocka ur "Importera inte misstänkta dubbletter" vid import.
 
Bocka ur "Importera inte misstänkta dubbletter" vid import.

Det visade sig att jag trodde att när det står "Det finns ingen tillgänglig förhandsvisning för den här filen" var samma sak som att det inte gick att importera. Det var det visst inte alls!! Nu har jag lärt mig något nytt!!
 
Hjälp igen!!

Jag tänkte för en gångs skull arbeta med lite bilder som tagits. Uppgraderat till Lightroom CC som jag tidigare skrivit och använder en D7200. Får felmeddelande:

The files cannot be opened by Lightroom. (913)

Vad gör jag för fel??

//Urban
 
Hjälp!!

Inget svar och ganska otydligt från mig. Försöker importera nef-filer från min D7200 till Lightroom CC. Har lyckats innan men nu fungerar det inte alls. Provat lägga över filer på ett minneskort och sen importera (både Lightroom och Nikon Transfer) = funkar ej.Tilläggas att filerna har fått nya namn i samband med den första importen som gjordes i Nikon Transfer. Tog två nya bilder och dessa gick att först föra över via Nikon Transfer och sen importera i Lightroom.

Jag benämner mina bilder enligt följande: 16-01_001 / År-Mån_löpnr.

Jag får upp bilderna i ViewNx. Dock kan jag inte konvertera filerna.
I Capture NX kan jag konvertera bilderna till tiff och sen importera till Lightroom. Provat att döpa om filerna i Capture NX men det funkade inte heller

Vad kan ha hänt med alla bilder som jag ej kan importera?? Är det enda alternativet att konvertera till tiff och sen importera?

Hoppas det finns någon som kan slita sig från Eurovision och hjälpa mig.

//Urban
 
Alltså är det ett divisionstecken i filnamnet?
Ta bort den skiten omedelbart i så fall.
Eller är det en sökväg?

En fråga, har du lyckats få filerna till en disk som datorn har tillgång till?
Kan du se filerna i OS?
 
Alltså är det ett divisionstecken i filnamnet?
Ta bort den skiten omedelbart i så fall.
Eller är det en sökväg?

En fråga, har du lyckats få filerna till en disk som datorn har tillgång till?

Inget divisionstecken. Bara en avgränsning i min text. Alla bilder ligger på samma disk. Av ca 1000 bikde så kan jag importera ca 50.
 
Det var nog lite så jag tänkte att det kunde funka.
JAg tycker det är ett måste att formatera SDkortet efter varje tömning. Det blir ohanterligt annars vid importen om det ligger gamla bilder kvar och skvalpar och som redan importerats.
Rent och tomt SD-kort alltså, vid varje fotografering efter import.

Det här förstår jag inte. Jag formaterar absolut inte om förrän jag har gjort minst två backuper. Det funkar utmärkt att importera så länge rutan "importera inte misstänkta dubbletter" är inkryssad. Annars kan jag också alltid välja att inte importera från datum jag vet jag redan har importerat från (t.ex. om jag har rensat bland bilderna tidigare på datorn).
 
??

Startat om datorn?
Logga ur och in i CC om du nu har CC.
Stängt av GPU-accelereringen?

Provat utan framgång. Märkligt då filerna går att öppna/redigera i CaptureNx. Kan det ha något med Nikon Transfer att göra? Är det program jag använder för att för över korten från minneskort.
 
Är det en gammal version av Nikon Transfer?
Tydligen ska det kunna vara orsaken. Har du möjlighet att föra över bilderna utan Nikon Transfer?

http://petapixel.com/2012/06/13/warning-older-nikon-software-may-corrupt-raw-files/

Har också läst det varit en del som haft problem. Nu har jag Transfer 2, men kan ha använt Transfer 1 tidigare. Provat att lägga tillbaka filerna på minneskort för att sen läsa in dem på nytt. Funkar dock ej i varken Transfer 2 eller i Lightroom.

Det enda som verkar återstå är att konvertera till tiff i Capture NX och sen importera dem i Lightroom. Finns det några nackdelar att göra så??
 
Har också läst det varit en del som haft problem. Nu har jag Transfer 2, men kan ha använt Transfer 1 tidigare. Provat att lägga tillbaka filerna på minneskort för att sen läsa in dem på nytt. Funkar dock ej i varken Transfer 2 eller i Lightroom.

Det enda som verkar återstå är att konvertera till tiff i Capture NX och sen importera dem i Lightroom. Finns det några nackdelar att göra så??
Bara att det kan bli stora filer. Finns alternativet dng så hade jag valt det istället.
Finns inte det så kan du prova med Adobe dng-converter, den laddar du ner på Adobes hemsida och är gratis.
 
Bara att det kan bli stora filer. Finns alternativet dng så hade jag valt det istället.
Finns inte det så kan du prova med Adobe dng-converter, den laddar du ner på Adobes hemsida och är gratis.

Provat med DNG också, men den tar inte dessa filer. Verkar som att filerna är trasiga på något sätt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.