Annons

D200 – omstartad

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
MartinB skrev:
Jag tycker inte den är ett dugg lik D70. Den här kommer vara något större och tyngre och sen kommer man antagligen ha möjlighet till batterigrepp om man nu vill ha det. Ser betydligt mer välbyggd ut dessutom.


mjo jag plockade fram d70´n o jämförde, vist ser 200an mer bulkig ut, förhoppningsviss byggd i magnesium hoppas jag och inte plast..

att man ska kunna ha vertgrepp tar jag för givet, det är en av de viktigaste grejjerna på min "vad ska min nya kamera ha" lista.
 
Det som skiljer sig från andra spekulationer är sensorn, vissa hävdar att det är en ccd.
Personligen tror jag inte Nikon lägger in en likadan sensor i 200D som finns i d2x.

10.5 milj pixlar ccd låter rimligare så länge det inte finns en D3X med större sensoryta.

Hur nikon tänker får vi reda på 1 nov kl 0900.
Mikael
 
Läste de senaste uppgifterna. Tycker det är anmärkningsvärt om kameran har samma specifikationer som d2x vad det gäller upplösning.

Mikael
 
Läste de senaste uppgifterna. Tycker det är anmärkningsvärt om kameran har samma specifikationer som d2x vad det gäller upplösning.

Mikael

__________________________________________

Men ändå rätt så smart av nikon, köper man en nikon så köper man ju även optik å blir kvar hos nikon, De kanske ser D200 som en framtidsinvestering, fotointresset är ju som bekant riktigt stort så det kan nog vara en smart marknads strategi på sikt, varöfr lägga ut 3000 på en 5D ?

förhoppningsvis så pratar vi fakta istället för spekulationer

/Johan
 
Jag för min del tror att D200 blir bättre än D2X. Utvecklingen står ju inte stilla bara för att Nikon för ett år sedan presenterade D2X...
 
boris.bonasin skrev:
Jag för min del tror att D200 blir bättre än D2X. Utvecklingen står ju inte stilla bara för att Nikon för ett år sedan presenterade D2X...
"Bättre" är ju ett subjektivt begrepp. D2X har ett hus som är svårt att slå.

Vad jag hoppas är att Nikon har fixat brusnivåerna.
 
boris.bonasin skrev:
Jag för min del tror att D200 blir bättre än D2X. Utvecklingen står ju inte stilla bara för att Nikon för ett år sedan presenterade D2X...

Beror nog på vad man menar med bättre, tror inte den blir bättre i den aspekten att den är lika väderskyddad och tätad i kamerahuset som en D2X och för många så är det ju värdefullt..(Någon extra slant måste man ju ge för ett proffshus eller? ;).. )
 
macrobild skrev:
Läste de senaste uppgifterna. Tycker det är anmärkningsvärt om kameran har samma specifikationer som d2x vad det gäller upplösning.

Mikael

enligt den norska siten så verkar det ju så,
inklusive HighsSpeed Crop (Cl, Ch omställaren som syns på D200 bilderna verkar väl tyda på det???)

Borde ju iofs innebära mycket lägre utvecklingskostnader om man kan använda D2X teknologi.

D2X har ju ändå ett bättre hus och sökare, vilket kanske är nog för att produktsegmentera modellerna.

Hade nästan hoppats på lite färre MP och lite mindre brus/större dynamikomfång.
 
Vad jag menar med bättre är:
Mindre och konfigurerbart hus.
Ännu bättre ergonomi.
Ännu bättre dynamiskt omfång.
Ännu mindre brus.

Tänk på att det är inget som hindrar Nikon från att släppa D3X i exempelvis februari...
 
OldSchool skrev:
men bilden på den norska sidan e ju fejk, det är ju bilden som cirkulerat runt...eller har ja fel?

Bilden ja! Den har cirkulerat ett tag men det är det som skrivs som är av värde. Nu tycker jag personligen att bilden visar en kamera som tilltalar mig och jag skulle inte ha något emot att den såg ut precis sådär.
 
boris.bonasin skrev:
Vad jag menar med bättre är:
Mindre och konfigurerbart hus.
Ännu bättre ergonomi.
Ännu bättre dynamiskt omfång.
Ännu mindre brus.

Tänk på att det är inget som hindrar Nikon från att släppa D3X i exempelvis februari...

De två sista punkterna är fysikaliskt omöjliga om inte Nikon har hittat ett nytt ljuskänsligare kisematerial än alla andra som kan generera högre signalnivå vid låga photonvärden.Eller att de har en förstärkning av signalen som skulle skilja sig från andra att detaljer i lågljussituationer kan vara lika bra som den från en större enskild pixelyta. Att rensa bilden från synbara fulheter/brus -ja. Att få fram mer information- det tror jag inte.

Mikael
 
Senast ändrad:
Ja, det är ju det man aldrig vet. Utvecklingen går framåt vad vi än tror och tycker.

PS.
Änuu en sak som jag glömde lägga till i listan:
Huset blir förmodligen billigare än D2X...nåja, billigare var kanske att ta i. Det kommer förmodligen inte att kosta lika mycket:)
 
boris.bonasin skrev:
Ja, det är ju det man aldrig vet. Utvecklingen går framåt vad vi än tror och tycker.

PS.
Änuu en sak som jag glömde lägga till i listan:
Huset blir förmodligen billigare än D2X...nåja, billigare var kanske att ta i. Det kommer förmodligen inte att kosta lika mycket:)

Ja- men fysiken har vissa lagar.

Vilket kommer att testas så fort kameran kommer ut.
1600sio D200 jmf med 1600iso 5D
Brusbild och bevarade detaljer
Här har exv d2x betydligt sämre upplösning.

Mikael
 
Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.